خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تفاوت سبک بخشی گری در نقاط خراسان

+0 به یه ن

اشاره : قسمت کوچکی از مصاحبه نشریه اترک٬ ویژه نامه قوچان شناسی شماره 2 با بخشی علیرضا سلیمانی فرزند بخشی بزرگ ترکان خراسان مرحوم حاج قربان سلیمانی. که همیشه بر اصالت ترکی خود و هنر و لباس خود احترام می گذاشتند و تأکید می کردند در این پست آورده ایم امید مورد توجه قرار گیرد.

استاد علیرضا سلیمانی در گفتگو با نشریه اترک٬ ویژه نامه قوچان شناسی شماره 2 تفاوت سبک بخشی گری در قوچان و دیگر نقاط خراسان  چنین توصیف کردند.

نوربخش : تفاوت سبک بخشی گری در قوچان و نقاط دیگر خراسان را برایمان بیان کتید؟

بخشی علیرضا سلیمانی : سبک های درگز ٬ شیروان و بجنورد سبک تر از قوچان است٬ در آنجا شعر و آهنگ با هم دیگر هماهنگی کمتری دارند و انگار آهنگ رها شده است و شعر اصل قرار گرفته و یا گاهی عکس این موضوع پیش می آید.

البته این باعث برتری سبکی بر سبک دیگر نیست٬ بالاخره همه ی این ها استادانی کامل در سبک خود بودند. علیا قلی بخشی یگانه درگزی٬ همراه بخشی٬ گل افروز و ....

یک نکته را باید ذکر کنم و آن این است که بیشتر این اساتید ترک و ترک زبان بودند٬ در بین اقوام کرد منطقه بیشتر خوانندگی رواج داشت٬ البته خان محمد بخشی از میان کردهای منطفه در بین بخشی ها در ذهنم هست و بقیه کمتر بوده اند که دلیل اصلی این موضوع این است که بیشتر کتب مورد استفاده بخشی ها به زبان ترکی بود.

قایناق: نشریه اترک ٬ویژه نامه قوچان شناسی۲. صفحه ۱۴۶.

مصاحبه ائده ن : مسعود نوربخش

حاضیرلایان : آلتین قوچانلی


آچار سؤزلر : چالغی,