خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

جمله ای سنگیـن از امیر تیمور

+0 به یه ن
 

 

تیمور هم خواندن نوشتن می دانست- هم به زبان های عربی و روسی {فارسی} تسلط داشت هم اینکه قرآن را حفظ بود و تفسیر می نوشت. و عجیب تر اینست که امیر تیمور بزرگ قرآن را برعکس می خواند شاید در نظر اول همه بگویند خوب سوره به سوره به عقب برمی گشته!

-خیر

-مثال : بسم الله : هالا مسب .

امیر تیمور در خاطرات خود " حافظ " شاعر شیراز را بیشتر (شمس الدین محمد شیرازی) می خواند و کمتر او را به اسم " حافظ " یاد می کند. زیرا خود تیمور (حافظ القران بالعکس) بوده و نمی خواسته شاعر شیراز را همپایه خود بداند. ( یعنی کی از هر جهتی من از تو بیشم) (منم تیمور جهانگشا ص 27)

مناظره تیمور با حافظ شیرازی هم از عجائب روزگارست:

امیر تیمور  وقتی سبب کنیه اش را پرسید، حافظ گفت: آیه ای از قرآن را بخواه  تا از حفظ بخوانم. سپس امیر همان را به جفر خواند.( جفر یعنی خواندن قرآن از حفظ و بالعکس مثلا انا فتحنا لک فتحا مبینا به جفر می شود: انیبم احتف کل انحتف انا ). تنها علی(ع) قادر به جفر بود. 

اما جمله ای سنگیـن از امیر تیمور :

گاهی انقدر به ترکی الاصل بودن کشور ایران اطمینان حاصل می کنم که از توهین به فارس ها کراهت دارم، چون یقین دارم اینها همه ترکن و مانقوردهایی که اصل و نسب خود را از یاد برده اند. (منم تیمور جهان گشا فصل اول ص 9 ) 

سخن کوتاه از امیر تیمور در باره تاریخ ترکان :

تاریخ ما، با تاریخ ملت های دیگر متفاوت است، چون اول تاریخ را با شمشیر روی خاک، سپس به روی کاغذ نوشته ایم.

مفتخرم به داشتن امیر تیمور که مارسل بریون در آخر کتاب می نویسد : اگر دنیا مجددا پایه ریزی شود محال است تیمور دیگری متولد شود.

...............

بخش نظرات :

چهارشنبه 23 اردیبهشت 1394 ، 13:12:29 یازار :ترکشناسی2 

امیر تیمور کبیر و نوادگانش نوابغی بی بدیل بوده اند. شاید به جرات می توان گفت در جهان هیچ سلسله ای از پادشاهان دانشمند مانند تیموریان نبوده است بنیان گذار تمدن تیموری در ترکستان بنیان گذار تمدن مغولی هند و شاید گفت سلسله ریاضی دانان سلسله ای که ریاضیات پیشرفتش را مدیون این خاندان است متاسفانه در ایران عقده ایها و فاشیست ها هرگز اجازه دیده شدن و شناخته شدن این سلسله را به مردم نداده اند

غیاث الدین جمشید کاشی (کاشغری) را به جعل کاشانی عرفی می کنند. حال انکه ایشان کاشغری است جالب است بدانید هنوز در چین و ترکستان شرق به کاشغر بطورعامیانه کاشی گویند.

کاشغری ها کاشف کاشی نیز هستد که به دروغ کاشان ایران را مهد کاشی می دانند دریغ از یک تکه کاشی قدیمی در کاشان دزدی فرهنگی شاخ دم ندارد.

همچون طایفه ای همچون عروسی مانند گوهر شاد بیگم یکی از مفاخر بزرگان ترکان خراسان (اینجا را ببینید) نیز می خواهد ایشان از اولوس جغتائی بود و مانند امیر علیشیر نوائی نواده چنگیز کبیراست (ایا باید باورکنیم چنگیز خونریز بوده چگونه خونریزی نوادگانی به غایت دانشمند و انسان چون گوهرشادخاتون غازان خان امیر علیشیر نوائی داشته است!)


آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,