خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گذشته، حال و آینده با خندوانه

+0 به یه ن

 

گذشته، حال و آینده با خندوانه

یازار : altin.ghochanli 

سلاملار. دقایقی پیش (30/05/94) در حال تماشای برنامه خندوانه از شبکه نسیم کاری از رامبد جوان (تبریزی الاصل) بودم. سؤال این هفته مسابقه پیامکی خندوانه. تعداد نفرات فارسی زبان جهان چقدر است؟

گزینه ۱: دویست و ده میلیون نفر / گزینه۲ : صد و ده میلیون نفر.

نکات جالب : فرهنگ دیکته شده از طریق رسانه های جمعی و... و سیما فرهنگ یکسان سازی نژادی و زبانی و قومی با فرهنگ سخیف پایتخت می باشد. نکته جالبتر : با احتساب فارسی زبانان افغان ٬تاجیک و ایران دقیقا چند نفرند؟ آیا جمعیت ایران تماما فارسی زبان حساب شده اند؟ البته شکی نیست وقتی تیم های ملی ورزشی کشور با شعار ستارگان پارسی در مجامع بین المللی حضور پیدا می کنند. یعنی در ایران هیچ قومیتی وجود خارجی ندارد. یعنی هیچ. صفر مطلق. در واقعیت صفر وجود خارجی ندارد صرفا یک اصطلاح قراردادی است. قومیت های ایران هم مانند صفر در ریاضی هستند. هستند ولی نیستند. البته در میان قومیت ها بیشترین اجحاف و تبعیض در مورد ملت ترک روا می شود که اکثریت را تشکیل می دهند.

سالاریان :  سوالات نیز حالت خندوانه دارد!! جمعیت فارس ایران و تاجستان و افغانستان کلا در حدود 60 میلون نفر است!

حرفهای خنده دار :

شریف نیوز : اینجا

هخامنشیان چک می کشیدند :

تهران، میراث، خبر گروه فرهنگ، آرزو رسولی : « چک از دست آوردهای بانک داری است و قدیمی‌ترین شواهدی که از چک و بانکداری در دست است، به دوره هخامنشیان می‌رسد. به گفته دکتر « شیرین بیانی »، تاریخ ‌نگار، بانک داری در دوره پیش از اسلام، به خصوص دوره ساسانی اهمیت زیادی داشته است. مراکزی همچون بانک‌های امروزی وجود داشته‌اند و در آن ها کارهای بانکی از قبیل قرضه، برات، چک و ... صورت می‌گرفته است. قدیمی‌ترین شکل بانک داری را در بین‌النهرین در دوره هخامنشیان سراغ داریم که عمده ترین مرکز سکونت یهودیان بود و در آن جا یهودیان عهده‌دار امور بانک داری بودند.

 مدارکی هم از این ناحیه به دست آمده که کاملا حکم چک دارد. کلمه «بانک» هم در آن زمان مصطلح بود و لغت «چک» نیز از همان زمان متداول شده که تا امروز باقی مانده است. در نوشته‌های دوره ساسانی به زبان پهلوی لغت چک را داریم و همین واژه از ایران به زبان‌های دیگر جهان راه یافته است. مسلما چک در طول تاریخ روندی داشته است اما سیر روند آن را نمی‌دانیم

 هخامنشیان به سوخت بدون دود دست یافته بودند :

 نبود دوده‌های ناشی از سوخت روشنایی‌ها روی بخش‌های سنگی، اشیای باستانی و تزیینات به دست آمده از تخت جمشید حکایت از آن دارد که دو هزار و 500 سال پیش برای تامین روشنایی از مواد سوختی بدون آلاینده استفاده می‌شده است.

به گزارش میراث خبر، مجموعه تخت جمشید مجموعه‌ای کامل از سازه‌ها و بقایای مربوط به دوره هخامنشی است که در زمان داریوش اول و در سال 518 پیش از میلاد ساخته شده است. این مجموعه از کاخ‌ها، حصارها، بخش‌های خدماتی و نظام‌های مختلفی تشکیل شده است.

« حسن راهساز »، سرپرست گروه مرمت مجموعه تخت جمشید، گفت : « با توجه به این که تخت جمشید در دو هزار و 500 سال پیش دارای تزیینات رنگی و پارچه‌ای بوده، هخامنشیان برای جلوگیری از کثیف شدن این تزیینات و نشستن دوده روی آنها، از مواد روشنایی پالایش شده استفاده می‌کرده‌اند.»

وی با اشاره به این که در طی سال‌های گذشته در بررسی‌های اشیا و آثار سنگی به جای مانده از تخت جمشید هیچ گونه آثار دوده دیده نشده است، گفت : « با توجه به این که مجموعه تخت جمشید بیش از 125 هزار متر مربع وسعت دارد که بخش‌های زیادی از آن سرپوشیده بود و برای روشن کردن آنها مطمئنا از مقدار زیادی مشعل و مواد روشنایی استفاده می‌شد که در صورت عدم استفاده از روشنایی‌های پالایش شده هم اکنون با میزان زیادی از دوده روی سازه‌ها و اشیا برخورد می‌کردیم.»

هخامنشی عطر اختراع کردن :

کارشناسان هخامنشی همچنین علاوه بر پالایش مواد روشنایی برای خوشبو کردن فضای کاخ از عطر نیز استفاده می‌کرده‌اند.

راهساز در این باره گفت: « در بررسی‌های نقش برجسته‌های تخت جمشید شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در سطح کاخ‌های این مجموعه دو هزار و 500 سال پیش از گیاهان مختلفی نظیر اسفند برای خوشبو کردن کاخ‌ها استفاده می‌شده است.»

 مجموعه تاریخی و پایتختی تخت جمشید مهم‌ترین پایتخت حکومت هخامنشی است که در استان فارس و در نزدیکی شیراز جای گرفته است.

در روزهای آینده لابد چنین اخباری را خواهیم شنید :

- اولین کارت سوخت هوشمند توسط هخامنشیان بکار رفت.

- داریوش کبیر دیوار چین را در مصر ساخت و در چین نصب کرد.

- انوشیروان قاره آمریکا را کشف کرد.

- ترانزیستوری هخامنشی از کف خلیج همیشه فارس کشف شد.

- اداره برق منطقه دو هخامنشیان : در زمان ساسانیان لامپ کم مصرف استتفاده می شده است.

- وبلاگ قبل از ساخته شدن کامپیوتر توسط هخامنشیان بکار می رفت.

- در زمان هخامنشیان تاکسی تلفنی وجود داشت.