خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

بخشی ها حافظان سنت های دیرین ترکان خراسان

+0 به یه ن

 

تصویری از " سه نسل بخشی گری تورکان خوراسان" 

بخشی ها حافظان سنت های دیرین ازجمله لباس ترکان خراسان

 

تورکلر خوراسان اؤلکه سینده سکالر چاغیندان باریمیش لار سکایی لر چاغینی داش یازیتیلاریندا بیر آدامین هیکلی ایککی تئللی الینده باردو.

 

حاج قربان سلیمانی از معدود آدم هایی بود که با لباس سنتی و قدیمیش زندگی کرد، در حالی که اغلب بخشی ها با تغییر لباس و آمدن کت و شلوار لباس سنتی خود را فرموش کردند. اما حاج قربان همیشه لباس سنتی ترکان خراسان را برتن داشت و با همان لباس مرحوم شد. سنت بخش گری معمولا نسل به نسل در خانواده بخشی می چرخد. پسر حاج قربان سلیمانی " علیرضا " هم بخشی و خواننده است و هم نوازنده ، نوه او " حیدر" هم خوانده و نوازنده بخشی است همگی حافظ سنت بخشی گری و سنت های قدیمی و دیرین ترکان خراسان.

 

تصویری از " سه نسل بخشی گری تورکان خوراسان " :

آیا تاکنون به این موضوع که در تاریخ موسیقی هنری اعم از مقامی و غیره در داخل کشور و سطح بین الملل " سه نسل بخشی " در یک برهه زمانی در مراسم واحدی برنامه موسیقی هنری اجرا کرده باشند به ذهنتان خطور کرده است؟

می توان اجرای برنامه هنری استاد حاج قربان (پدر)، استاد علیرضا (فرزند) و هیبت الله (نوه) سلیمانی را در ماه اکتبر سال 2000 میلادی در فرانسه را در زمره اول اجرای هنری موسیقی مقامی ترکان خوراسان را اولین اجرای هنری نادر " سه نسل " باهم قلمداد کرد.