خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

آئین عید قربان ترکان در شهرستان رامیان

+0 به یه ن

 

 

آئین عید قربان ترکان در شهرستان رامیان 

آئین باستانی و زیبای عید قربان را برای نو عروسان در شهرستان رامیان برگزار می کنند.  

اشاره : به غیر از مناطق ترک نشین خراسان، ساکنان برخی از شهرستانها، بخش ها، دهستان ها و روستاهای استان گلستان و سمنان نیز از ترکان خراسان هستند.   

شهرستان ترک نشین رامیان : شهرستان رامیان از شهرستان های استان گلستان است و مرکز آن شهر رامین می باشد. این شهرستان با780 کیلو متر مربع مساحت از شمال به شهرستان گنبد کاوس، از جنوب به استان سمنان، از شرق به شهرستان آزاد شهر و از غرب به شهرستان علی آباد محدود می شود. شهرستان رامیان حدود 100 هزار نفر جمعیت دارند و اکثرا از ترک های قارا اؤیلو (گرایلی) هستند.


 

به گزارش خبرنگار گل رامیان (اینجا)، آئین هدیه دادن و قربانی کردن گوسفند هر ساله از زمان های گذشته برای نو عروسان در شهرستان رامیان انجام می شود که این رسم باعث افزایش مهر و محبت و صمیمیت بین دو خانواده عروس و داماد و ترویج فرهنگ زیبا و سنتی ترکان رامیان به نسل جوان می شود.


 

در صبح روز عید قربان خانواده داماد گوسفند قربانی، و مادر داماد هدیه های عروس را با عنوان “ خلعتی ” که شامل لباس، پارچه، شیرینی، شکلات و … را در سینی قرارداده و به همراه تعدادی از بزرگان و فامیل های داماد به خانه عروس رفته و مادر عروس هدیه ای را به رسم تشکر به خانواده داماد می دهد. سپس خانواده داماد گوسفند را قربانی کرده و بین دو خانواده تقسیم می شود و مادر داماد خلعتی های خود را به عروس داده و آرزوی خوشبختی و سعادت را برای عروس و داماد از خداوند مسئلت می کند.




آچار سؤزلر : ائتکینلیک لر,