خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

مراسم عید قربان در میان ترکمن های راز و جرگلان

+0 به یه ن

 

ترکمن های راز و جرگلان به پیشواز عید قربان می روند 

مدیر حوزه علمیه اهل تسنن شهرستان راز و جرگلان گفت : ترکمن های راز و جرگلان با مراسم چپاتی به پیشواز عید قربان می روند.

آخوند گلدی کمالی در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، بیان کرد : مراسم عید قربان اهل تسنن شهرستان راز و جرگلان از دهم تا دوازدهم ذی حجه بوده که در این سه روز بیشتر به عبادت و دید و بازدید می پردازند.

وی گفت: در هشتم ذی حجه ترکمن ها در مراسم " ایس " که به معنای بو و رایحه است، اعتقاد به ایجاد بو روغن در منزل و پخت نان روغنی دارند، که این امر را انجام می دهند.

کمالی ادامه داد : تمامی خانواده های اهل تسنن شهرستان راز و جرگلان در مراسمی با نام " چپاتی "د ر نهم ذیحجه که همزمان با روز عرفه است به پخت نان سنتی و روغنی پرداخته و در بین همسایه ها توزیع می کنند.

کمالی بیان کرد : در شب عید قربان همه افراد خانواده در مراسم " قربان شور " استحمام کرده و لباس نو می پوشند.

وی با اشاره به اینکه قربانی دادن بر افرادی واجب است که بدهی مالی نداشته باشند و فقیر به حساب نیایند، افزود : در عید قربان پس از برگزاری نماز صبح مردم به در خانه های یکدیگر می روند و سلام می دهند و فرا رسیدن عید را تبریک می گویند.

کمالی با بیان اینکه هر خانواده ای که از لحاظ شرعی قربانی کردن بر او واجب است حداقل باید یک گوسفند قربانی کند، توضیح داد : در روز دهم ذی حجه به ذبح قربانی پرداخته و قرمه و کباب درست می کنند و یکدیگر را دعوت می کنند.

وی گفت : گوشت قربانی به سه قسمت تقسیم می شود که قسمتی برای نیازمندان، قسمتی برای میهمانان و قسمتی نیز برای خانواده است.

وی بیان کرد : دخترها و عروس ها طی این سه روز به دیدن خانواده های خود می روند و در پختن گوشت قربانی کمک می کنند


آچار سؤزلر : ائتکینلیک لر,