خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گذری کوتاه بر زندگی بابک خرمدین:

+0 به یه ن

گذری کوتاه بر زندگی بابک خرمدین:

بابک فرزند مرداس (یکی از معنی مرداس، مرد آسمانی و دربرخی منابع هم نام پدر ایشون عبدالله ذکر شده است ) در منطقه آزربایجان زاده شده او کسی بود که به مدت 22 سال با خلفای عباسی جنگید و اجازه نداد که پای آنها به ازربایجان باز شود و قریب به 33 هزار نفر از متجاوزان به ازربایجان را از پای در اورد سرانجام با خیانت افشین، اعراب بر خرمدینان ازربایجانی چیرگی یافتند. و او را به سامرا نزد خلیفه بردند. خلیفه معتصم دستور داد تا بابک را سوار بر فیل کرده و در شهر بگردانند و در روز پنجشنبه دوم صفر سال ۲۲۳با بودن امان نام های که به او داده بودند به دستور خلیفه او را تکه تکه کرده و کشتند.

قرارگاه اصلی بابک خرمدین دژی استوار و سخت گذر بنام دژ بَز بود که در نزدیکی شهر کلیبر در شهرستان اهر استان آزربایجان شرقی قرار دارد.

در مورد افکار تأثیر گذار در روحیة بابک ، بهروز خاماچی و رحیم رئیس نیا می نویسد : « مادر بابک روزی شمشیر پدرش را به او و برادرش نشان داد و گفت فرزندانم! پدر شما یک روغن فروش ساده نبود. او یک بهادر بود ،او در روی شمشیر چنین نوشته بود : « ای جوانمرد اگر شمشیر را در خلاف خواهی کرد بهتر است که دست به قبضه اش نبری. در روزگاران عباسیان، بی چشم می توان زندگی کرد، اما بی شمشیر هرگز!»

هر ساله در 12 تیر به پاس بزرگداشت سالروز تولد بابک در قلعه بابک مراسمی برگزار می شود

بلاخره پس از 22سال قیام غیرتمندانه و شجاعانة بابک، با خیانت و دسیسة افشین، این قهرمان آزادی اسیر گشته و به خلیفة عباسی تحویل داده می شود. خلیفه ابتدا پیشنهاد سرداری در لشگر خود را به بابک می دهد ولی بابک مرگ را قبول می کند و هرگز زیر بار ننگ نمی رود. خلیفه برای اینکه خود را حق نشان دهد در دربار خود خطاب به بابک چنین می گوید : « شنیده ام که تو حرام های خدا را حلال کرده ای و بر آن بوده ای که سرزمین خلافت را غصب کنی؟! » بابک در جواب به خلیفة عباسی چنین می گوید : « هر کس را مادرش هر جا به دنیا آورد مال اوست. سرزمین اوست. وطن اوست. غاصب کسی است که فرسخ ها را زیر پا گذارد و با قشون و سلاح بر سر مردم بی دفاع یورش آورده و دسترنج مردم زحمتکش را غارت کند و زندگی را در کامشان تلخ سازد. غاصب کسانی هستند که اندیشمندان ملت ها را می ربایند، غاصب کسانی هستند که بر کشتگاه مردم اسب می تازانند. مردم را اسیر می گیرند، مردان را چون حیوان به بیگاری وا می دارند، زنان شوهردار را می فروشند، دختران را بی عصمت می کنند، در حرمسرای خلیفه زنان و دختران و رامشگر و رقاصه وجود دارد.

قایناق : تورک دنیزی : اینجا

باخیشلار: 

 یکشنبه ۱۰ آبان۱۳۹۴ ساعت: 21:51 توسط:آذربایجان وپیرامون -در انتظار بهار

سلام-در برخی منابع نوشته اند بابک مخفف (بویوک بئی ) یعنی بیگ بزرگ نامش حسن و شیعه بود و دینی به نام خرم دینی ساخته و پرداخته دستگاه عباسی برای نشان دادن قیام شیعی بابک به عنوان قیام بی دینی جهت تهییج مسلمانان برای شرکت در جنگ برعلیه بابک بود ... اگر اشتباه نکنم دکتر فیض الهی وحید دراین مورد یک اثر تحقیقی خواندنی دارد