خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

نمایشگاه چیلله گئجسی در اورمیه

+0 به یه ن


نمایشگاه چیلله گئجسی در اورمیه با هدف آشنایی با فرهنگ اصیل مردم آذربایجان برگزار می شود

نمایشگاه شب چئلله با هدف ارائه اقلام شب یلدا با تخفیق ویژه و آشنایی با فرهنگ های مردم آذربایجان در چیلله گجسی از (۲۸آذر) به مدت سه روز در اورمیه برگزار می شود. 

به گزارش دورنانیوز، توزیع اقلام شب چئلله ، آشنایی با انواع غذاهای محلی و فرهنگ های اصیل منطقه آذربایجان از مهم ترین اهداف برگزاری نمایشگاه بشمار می آید که کلیه اقلام با تخفیفات ویژه عرضه خواهند شد.

برای ایجاد شور و نشاط بیشتر در نمایشگاه مسابقه ای در قالب انواع هنرهای دستی، عکس، نقاشی و مقاله نویسی در حاشیه نمایشگاه برگزار می شود که به نفرات برگزیده در هر بخش جوایزی اهدا خواهد شد که علاقه مندان برای شرکت در این مسابقه تا (۲۹آذر) فرصت دارند آثار خود را به مسئولین نمایشگاه تحویل دهند.

این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد اورمیه برگزار می شود و علاقه مندان همه روزه صبح و عصر می‌توانند از این مکان فرهنگی و هنری بازدید کنند.

گفتنی است، گرامی داشت شب چئلله یکی از سنت های قدیمی در منطقه آذربایجان به شمار می آید که مردم این منطقه در این شب که نخستین شب زمستان و طولانی ترین شب سال است دور هم جمع شده و جشن می گیرند.

فصل زمستان در آذربایجان غربی به سه دوره تقسیم می‌شود که ۴۰ روز اول آن چیلله بزرگ، ۲۰روز پس از آن چیلله کوچک و ۳۰ روز آخر بایرام آیی یا همان ماه عید نوروز نامیده می شود.

هندوانه، پشمک، مغز گردو و بادام و فندق، کشمش و میلاخ، دوشاب، حلوای گردو و هویج از مهم ترین خوردنی های شب یلدا در آذربایجان غربی است.

فرستادن هدیه به نوعروسان از سوی خانواده داماد از دیگر سنت های شب چئلله در منطقه آذربایجان است که خانواده داماد هدایا و تنقلات خاص شب چئلله را به خانه عروس می برند و خانواده عروس با برپایی یک مهمانی بزرگ از انان پذیرایی می کند.

در واقع می توان گفت شب چئلله فرصتی است تا فامیل دور هم جمع شده و با جشن و پایکوبی از اوضاع زندگی هم با خبر شوند ولی در دنیای امروزی فرهنگ های گذشته فراموش و دید و بازدید ها کمرنگ تر شده و مردم کمتر از احوال هم جویا می شوند.