خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گفت و گوی با مهرداد کسانی خواننده موسیقی پاپ تُرکی

+0 به یه ن

به گزارش دورنانیوز،  مهرداد کسانی خواننده موسیقی پاپ ترکی به دلیل نبود ترانه سرای به روز در عرصه موسیقی پاپ ترکی از سال ۱۳۸۳ به نوشتن اشعار ترکی با قلم خود روی آورد و پس از کسب تجربیات مختلف در نوشتار شعر ترکی، شروع به ترانه سرایی کرد و همزمان با آن به فکر تشکیل یک گروه موسیقی برای خود افتاد که حاصل تشکیل آن گروه، تولید چندین آهنگ به زبان ترکی آذربایجانی شد ولی به علت راضی نبودن از کیفیت کلی آهنگ ها، هرگز نسبت به پخش آثار تولید شده در آن زمان اقدام نکرد

وی در سال ۱۳۸۹ آلبوم “سئودا یارالیسی” را که متشکل از ۶ آهنگ بود روانه بازار موسیقی کشور کرد.

مهرداد کسانی در تابستان ۸۷ اولین تک آهنگ خود را با نام ” بیزیم تیراختور ” روانه بازار موسیقی کرد و پس از آن در سال ۹۱ تک آهنگ ” اؤلدوردوم سنی ” و در سال ۹۲ آهنگ شاد ” آیریلا بیلمم ” را به ترتیب ارائه داده و با سایر تک آهنگ ها به حضور خود در صحنه موسیقی پاپ ترکی کشور ادامه داد.

ادامه گفتگو با مهرداد کسانی با خبرنگار دورنانیوز را از زبان خود مهرداد کسانی به قلم می آوریم:

مهرداد کسانی متولد چه شهری هستید، و در چه تاریخی چشم به دنیا گشودید وهم اکنون در کجا زندگی میکند؟

متولد۱۳۶۶ دیار سولدوز شهرستان نقده هستم .از سال ۱۳۸۱ در سولدوز کار موسیقی خودرا شروع کرده ام.

به علت کمبود امکانات در آن زمان به تهران رفتم و در سال ۱۳۸۳ با آهنگساز تویجان نیازی آتابای آشنا شدم این آشنایی در موسیقی یک مرحله بزرگی برای من شد و تجربه های زیادی کسب کردم.تراک هایی که در گذشته خوانده بودم را با ایشان دوباره میکس و مستر کردیم و اولین آلبوم خود را به نام (سئودا یارالیسی) در سال ۱۳۸۷ وارد بازار کردیم. بعد از آن با تک تراک هایی که پخش کردم به موسیقی ادامه دادم تا این زمان و هم اکنون در شهر اورمیه مشغول هستم.

نظرتان در خصوص عملکرد خود در خصوص موسیقی پاپ آذربایجانی چیست؟

سبک موسیقی آذربایجانی نوع خاص و منحصر به فردی است که در دنیا نیز حرف اول را میزند و از جایگاه ویژه ای برخوردار است پس چه بسا برای زنده نگه داشتن موسیقی آذربایجان علم و تخصص این کار یکی از ملزومات است.

متاسفاته ماهم در ایران کلاس های آکادمی موسیقی نداشته ایم که بطور حرفه ای و تخصصی آموزش ببینیم .من نیز در تلاش هستم که آنچه در درونم هست بکار گیرم و با افکار خودم به موسیقی پاپ نگاه کنم. میخواهم موسیقی پاپ مدرن آذربایجانی را در کارهایم متولد کنم.

به نظرتان اگر در تهران به کار موسیقی ادامه ادامه می دادید موفقیتتان بیشتر نبود؟

بستگی دارد موفقیت را در چه چیزی ببینید.همه به من می گفتند اگر فارسی می خواندم پیش از این اسمم بر سر زبان ها بود و شناخته تر می شدم.اما معروف شدن برایم مهم نیست من نمیخواهم شناخته شده باشم تنها خواسته ام گشودن یک راه جدید است.وقتی الان تراک های من به گوش ترک های قشقایی یا خراسان میرسد احساس غرور میکنم و این برایم کافی است.

چرا بین ارائه  تک تراک ها وقفه زیادی دیده می شود؟

شاید شعرهایی که نوشتم و ملودی ها بیش از ۱۰۰۰ قطعه است.اما به خاطر اینکه خودت و مردم از تو چه انتظاری داشته باشند و تو میخواهی به مردم چه بگویی یک بحث جداست.

البته به وجود پتانسیل ها هم بستگی دارد یعنی برای خلق یک تراک باید وقت زیادی را بگذاری و من به دنبال فکرهای مدرن هستم باید کارهای قدیمی و ملودی را کنار بگذارم و فکرهای تازه ای کنم و اندکی برای تنظیم کارهایم وسواس به خرج می دهم و از این به بعد نیز خواهم بود و هرکاری را منتشر نخواهم کرد چون هر تراکی که به بازار ارائه می شود شناسنامه ای برای من به حساب می آید و من هر یک تراک را برای خود یک آلبوم می دانم.

این روز ها مردم ما از فرهنگ خود دور شده اند،رابطه این فرهنگ با موسیقی چیست و به نظرتان میشود این موسیقی باعث شود دوباره به فرهنگ خود برگردیم؟

وقتی از موسیقی حرف می زنیم یعنی صداهایی به دنبال هم و هدف دار که یک هدف خاص دارند و می خواهند چیزی را به شنونده بگویند.این روزها همه با موسیقی سرکار دارند و تقریبا مدیاپلیر در دسترس همه مردم قرار دارد .وقتی جوانی به موسیقی با زبان مادری خود گوش میدهد طبیعتا علاقه مند خواهد شد و واکنش نشان خواهد داد و دنبال آن خواهد رفت ولی اگر آن موسیقی نباشد و پیدا نشود دنبال موسیقی های دیگری خواهد رفت. اگر موسیقی ما بین مردم جا بیفتد خواهیم دید که علاقه ها زیاد خواهد شد برای فرهنگ و زبان مادری خود اتفاقات خوش آیند زیادی خواهد افتاد.

ما هم خودمان خواهیم شد نه کس دیگر.

آینده موسیقی تُرکی را چطور میبنید؟

ما الان در اورمیه زندگی میکنیم اگر شما لیونل مسی هم باشید ولی میدان ندهند در واقع کسی نیستید در اورمیه هم اگر اسپانسرهای ما به دنبال موزیسین ها و موسیقی های دیگری باشند و پتانسیل و استعداد هایی که در شهرما هست راکت بمانند به نظر من هیچ آینده ای در انتظار ما نیست.در موسیقی اگر یک طرف استعداد باشد یک طرف هم پول و سرمایه است و اگر این سرمایه نباشد نمی توان کاری کرد.

چرا باید اورمیه در کل کشور شهر کنسرت ها باشد ولی هنرمند اورمیه ای نتواند در شهر خودش کنسرت بدهد.

حرف آخر؟

از شما خیلی تشکر میکنم که این وقت را در اختیار بنده قرار دادید. منی که شاید به صورت رسمی آلبوم ندارم و راه زیادی برای پیشرفت دارم . انشالله حرفای من به گوش مسئولان و مردم برسد.

 

چرا که رسانه ها نقش مهمی در پیشرفت و حمایت هنرمندان در همه عرصه ها دارند پس تشکر و قدردانی از همه رسانه های گروهی بخصوص وبسایت دورنانیوز که گام مهمی در عرصه حفظ و نشر فرهنگ آذربایجان برداشته است.

به امید روزی که شاهد پیشرفت روز افزون موسیقی پاپ کشور و افتخار آفرینی هنرمندان آذربایجانی باشیم.

 مهرداد کسانی از خوانندگان جوان و خوش صدایی است که هنر و استعداد خود در موسیقی را در قالب زبان مادری خود بروز داده و ترانه جدید خود را با نام یاغیش منتشر نموده است که شما همراهان عزیز میتوانید این ترانه زیبا که در سبک پاپ اجرا شده است را از این لینک دانلود نمائید.