خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

فرشته نجات ویژه نامه ای از دیارِ آذربایجان

+0 به یه ن

فرشته نجات ویژه نامه ای از دیارِ آذربایجان

مراد حاصل نادری

فرشته نجات ویژه نامه ای از دیارِ آذربایجان

در حیات استاد، یاران جنوبی وی توطئه علیه جان وی را خنثی نموده و به سیاق عیاران او را به یاران شمالی اش سپردند.

تلاش هر دو گروه سبب شد استاد، زندگی دوباره را که مستحق آن بود یافته و گنجینه کتاب هایش را به یادگار بگذارد.

بعد از کوچ ابدی ایشان،گروه ها و اشخاصِ ارادتمند وی از سراسر ایران در تلاش بوده و هستند که اندیشه های ناب او را  از طریق بزرگداشت ها، کتاب ها، مقالات و نشریات پاس دارند و ترویج نمایند.

این بار یکی از ارادتمندان از دیار آذربایجان با چاپ و انتشار نشریه ای وزین و فاخر به نام فرشته نجات (ویژه نامه بهمن بیگی) به خوبی از عهده این رسالت برآمده است.

این انسان فهیم، موسی محمد جعفری از روزنامه نگاران فرهیخته شهر خوی در آذربایجان غربی است. وی به قول خود، شیفته فرهنگ قشقایی و مکتب انسان ساز استاد محمد بهمن بیگی می باشد. اما من با استناد به کار ارزشمند ایشان (ویژه نامه) عرض می کنم که موسی محمدجعفری در گفتار خود صادق و بی ریا و در عمل خود ثابت قدم و صبور است.

حدود دو سال پیش در فضای مجازی و سپس از طریق مکالمه تلفنی با ایشان آشنا شدم. اراده ای استوار و عزمی راسخ در او یافتم. برای کار خود دنبال منابع و ماخذ معتبر بود. در حد توانم در اختیارش قرار دادم. اما وی خود شخصا نیز با شخصیت های مختلف و آگاهِ به تعلیمات عشایر تماس برقرار نموده و فراخوان مقاله داد. عزیزان و بزرگواران زیادی از کار با ارزش وی استقبال نمودند و مقالات، اشعار و خاطرات خود را برای ایشان فرستادند.

به پیشنهاد مدیر مسئولِ نشریه (موسی محمد جعفری)، آقایان علی شجاعی (از شیراز) و مهندس اسحاق رزاقی (از زنجان) و نگارنده (از شهرضا) دبیران (افتخاری) ویژه این ویژه نامه بودیم و با کمال میل در آماده سازی نشریه همکاری نمودیم.

بیش از یک سال تلاش و زحمت شبانه روزی و لاجرم با تحمل هزینه مالی مربوطه، نهایتا به همت مدیر مسئول، نشریه (شماره ۱٨ شفق آذربایجان) با عنوان (فرشته نجات، ویژه نامه محمد بهمن بیگی) در آستانه هفتمین سال کوچ یار سفر کرده محرومین و پا برهنگان عشایر ایران استاد محمد بهمن بیگی، به زیور چاپ آراسته گردید و همزمان با بزرگداشت استاد در ۱۴ اردیبهشت ۹٦ در دسترس ارادتمندان و عاشقان راه و مکتب ایشان قرار گرفت.

تلاش و جدّیت این انسان فرهیخته قابل تقدیر و سپاسگزاری است.

بر ما، یاران جنوبی (شاگردان و ارادتمندان مکتب و اندیشه ناب استاد) است که دست موسی محمدجعفری را به گرمی بفشاریم و قدردانش باشیم.

این ویژه نامه در غرفه کتابِ بزرگداشت ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۶ در سالن احسان شیراز و همچنین در اردوی دانش آموختگان دبیرستان عشایری در کوهمره، در دسترس مشتاقان قرار خواهد داشت. در شیراز علاقمندان جهت تهیه این ویژه نامه می توانند به انتشارات همارا واقع در شیراز- فلکه گاز- کوچه۱۱- انتشارات همارا– مسعود بهره بر مراجعه نمایند.