خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تصویر پرچم واحد اتحادیه کشورهای تورک

+0 به یه ن

در طول تاریخ تمامی ملت ها برای خود نشان، علامت و سمبلی را انتخاب کرده و از نشان خود الگو، نیرو و قدرت روحی گرفته اند و در جنگها و اداره مملکت و رفتارهای اجتماعی و... از آن تاثیر پذیرفته اند.

در جهان کنونی هفت کشور مستقل ترک و سیزده  جمهوری خود مختار ترک و مجموعا پنجاه و شش سرزمین ترک وجود دارد که دارای پرچم های مختلفی می باشند.

وزرای امورخارجه ۴ کشور تورک ترکیه، قرقیزستان، قزاقستان و آذربایجان، در اجلاس سران این کشورها، در تاریخ ۲۴ آگوست ۲۰۱۲ در بیشکک پایتخت قرقیزستان گرد هم آمدند و از این پرچم که پرچم واحد اتحادیه کشورهای تورک شناخته می شود رونمایی کردند.

تمامی نمادهای پرچم مشترک ترک از هویت و تاریخ ترکان گرفته شده است. براین اساس، نمادهای چهار کشور حاضر در نشست یعنی شعاع های آفتاب از پرچم قرقیزستان، ستاره هشت پر از پرچم آذربایجان، ماه از پرچم ترکیه و گل از پرچم قزاقستان در شکل دادن به این پرچم مشترک مورد استفاده قرار گرفته است و رنگ آبی آسمانی آن نیز، بنا به پیشینه و عادات ملل ترک، به عنوان رنگ تاریخی ترکان، رنگ مادر این پرچم انتخاب شده است.

بنا به گزارش خبرگزاری های ترکیه و آذربایجان دراین نشست ، کشورهای فوق در رابطه با تاسیس آکادمی مشترک ترک، ایجاد سازمان مشترک میراث فرهنگی و تاریخی ترک نیزبه توافق رسیدند.


آچار سؤزلر : خبرلر,