خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

آثار تمغای ترکی پیدا شده از تیمره با قدمت 4300 سال

+0 به یه ن

آثار تمغای ترکی پیدا شده در تیمره استان اراک با قدمت 4300 سال

- محل کشف سنگ نگاره ها : تیمره ( مکانی در استان رااک نزدیک محلات )

- کشف و عکس  : استادمحمد ناصری فرد ( دکترای باستان شناسی هنر- از مالزی )

تصاویر توسط پرفسور ناصری فرد گرفته شده و علایم نیز از کتاب دیوان الغات تورکی محمود کاشغری آورده شده است

در تیمره ( مکانی در استان رااک نزدیک محلات ) - قدیم ترین مکان از نظر یافته های تاریخی این آثار Tamğa (damğa هستند که به تمغا نیز مشهور هستند و در واقع علایم و نشان هایی  هستند که به عنوان علامت و نشان بر اسناد، نامهها و فرمان‌ها می‌زدند!

IYI tamgası که در خط اورخون ( دو علامت کنار به معنی "س" و حرف وسطی به معنی "ل") می باشد که در تصوایر به زیابیی دیده می شوند!

این علایم از علایم مغولی - تورکی میباشند و اغلب یه حروف اورخون نوشته شده اند . و از این رو می توان اثبات کرد که حضور تورکان در فلات ایران قدمتی بیش از 4300 داشته و این علایم نیز علایم به کار رفته توسط آنها می باشد. البته من فقط به یکی از این تمغا ها اشاره کردم

توضیحات برای تصویر دوم - علایم خطی که در ایران متعدد کشف گردیده و شبیه آنها در کشورهای ترک زبان از مغولستان، قفقاز، ازبکستان، جمهوری آذربایجان تا کشور ترکیه قابل رصد است. جالب آنکه خیلی از آنها در کشورهای مذکور به نام تمغاها و خطوط ترکی باستان شناخته می شوند و امروز هم کاربست های متعدد دارند. این علایم خطی در ایران حداقل متعلق به 2300 ق.م است که به خطوط Linear معروف هستند. این علایم برای نخستین بار است که در ایران کشف و معرفی می شود، که نشان از یک همبستگی فرهنگی و ریشه های مشترک دارند!

حتی قدمت برخی سنگ ها در تیمره به 5000 سال نیز میرشد اما سنگ های علایم یافته شده تمغا قدمتی 4300 دارند از این رو می توان اثبات کرد که حضور تورکان در فالت ایران قدمتی بیش از 4000 سال داشته باشد ، قبل از ورود آراییان یعنی 2000 سال پیش.


آچار سؤزلر : خبرلر,