خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گزارش از گریوان

+0 به یه ن

اشاره : روستای گریوان واقع در بخش مرکزی بجنورد از نقاط کوهستانی استان خراسان شمالی به شمار می رود که رشته کوه سالوک در جنوب غربی آن قرار گرفته است؛ شمال این روستا را رشته کوه کم ارتفاع " کینی" در امتداد بینالود - آلاداغ  تشکیل می دهد.

گریوان سرزمینی آباد و بارور با ویژگی های منحصربه فرد با ساکنانی اصالتا ترک است.

(گریوان از زاویه دید سالوک)

    زمین های حاصلخیز، با باغ ها و مراتع سرسبز، جنگل های پراکنده " آرچه " (سرو کوهی، ارس)، گل ها و گیاهان زینتی و دارویی، چشمه ساران فراوان جاری در دره ها و دشت ها، آب و هوای معتدل و لطیف، این منطقه همواره مورد توجه ایرانگران و جهانگردان بوده است.

(گریوان از زاویه دید کوه کم ارتفاع گینی)

روستای گریوان در میانه رشته کوه کم ارتفاع " گینی "  و کوه بلند " سالوک " و در دره ای با صفا واقع شده است. قلل سالوک و آق جانقر در جنوب غربی این روستای قرار دارند و دارای چشم اندازها بسیار زیبا با طبیعتی بکر با پوشش گیاهی متنوع هستند. صعود به این قله ها از سمت روستای گریوان مناظر چشم نوازی را در برابر دیدگان هر توریست طبیعت گرا و کوهنورد قرار می دهد که می تواند از زیباترین خاطرات سفر به این منطقه محسوب شود. 

    اساس جذب نوریسم وجود تنوع جاذبه ها در یک اقلیم است و با در نظرگرقتن اینکه صنعت توریسم یا جهانگردی، یک مقوله چند بعدی است جهت شناخت آن، باید ابعاد مختلفی را در نظر گرفت.

    از میان ویژگی های طبیعی در جذب توریسم، سه عنصر آب و هوا، ناهمواری ها و پوشش گیاهی دارای اهمیت زیادی هستند که ازاین نظر، پوشش گیاهی رنگارنگ، ناهمواری های کوناگون و آب و هوای مساعد روستای گریوان، چشم اندازهای زیبایی را پدید اورده است که از عجاب طبیعت و صنعت توریسم روستایی محسوب می شود.


(درخچه انجیر- دره قوز قواخی وقع در سیاه خانه)

    بخشی ازچشم اندازها و چشمه سارهای موجود در قلل سالوک شامل : دره های" کندزو "، " هنگ گران " ،" بی نمدی "، طبیعت " سیاه خانه " و " آق داغ "، " جرف "، روخانه " زو "، " سرچشمه "، چشمه های بزرگ و کوچک در منطقه است که سالانه بسیاری از گردشگران طبیعت گرا را به خود جذب می کند.

    این مناظر شگفت انگیزترین جلوه های طبیعی و تفرج گاهی را در گستره وسیعی در اختیار گردشگران و کسانی که از این روستا دیدن می کنند، می گذارد.

    هر یک ار این تفرجاگاه ها در فصول  مختلف می تواند مأمن و پناهگاه خستگانی باشد که از دود و آلودگی و سر و صدای داخل شهرها به فغان آمده اند.

سرچشمه گریوان

مهمترین چشمه منطقه به " سرچشمه " یا " باش بولاق "  موسوم است که در جنوب غربی گریوان و در دامنه شرقی " سالوگ " قرار دارد که میزان آب دهی (دبی) آن 300 متر مکعب در ثانیه است و بر روی آن اخیرا استخری جهت تراز و سمیه بندی آب مدار بین کشاورزان منطقه توسط سازمان آب شهرستان بجنورد احداث شده است.

    آب این چشمه که از دل روستای گریوان و روستاهای اطراف آن روان می شود بسیار گواراست. درختان " آرچه یا ارس " کهنسال و بسیار قدیمی با قدمتی بیش از 500 سال در اطراف این چشمه قد برافراشته اند؛ اینجا که در گذشته محل ییلاق حکمرانان بجنورد بوده، امروز محلی برای تفرج مشتاقان طبیعت است.

 آرچه - سرچشمه گریوان 

سرچشمه گریوان یکی از پرآب ترین چشمه های منطقه بجنورد است که آب آن بوسیله جوی ها و آبراه ها، میان کشاورزان تقسیم می شود و این امر موجب شده است تا مردم این روستا بتوانند محصولات زراعی و باغی زیادی را به بازارهای استان های خراسان و همچین دیگر استان های کشور عرضه کنند.

    با ایجاد امکانات رفاهی و توریستی در سرچشمه گریوان می توان این مکان دل انگیز را به استراحتگاهی برای گردشگران تبدیل کرد.


آبشار کندزو

همچنین وجود آبشارها و چشمه سارهای کوچک و بزرگ فراوان در دامنه و بر فراز کوه های جنوبی گریوان و در ارتفاعات سالوک، آق جانقر، کند ذو، سیاه خانه و آق داغ و .... فصل بهار در این منطقه را شکوه و عظمتی دیگر بخشیده است.

    رشته کوه های سالوک که اخیرا به عنوان پارک ملی نام گذاری شده با وسعت هشت هزار 132 هکتار پوشیده از درختان " آرچه " یا " ارس " چند صد ساله و بوته ها و پوشش گیاهی با گل های الوان و بسیار معطر، و دیگر مناظر گیاهی- مرتعی، یکی از غنی ترین و مراتع مشجر منطقه محسوب می شود که درخراسان شمالی منحصر به فرد است.

منطقه حفاظت شده سالوک نیز در جنوب گریوان با مساحتی بیش از 16 هزار هکتار قرار گرفته است.

    در دامنه های شمالی این منطقه که مشرف به منطقه گریوان است چشمه های بزرگ و کوچک پرآبی وجود دارد که گردشگران طالب کوهستان را به خود دعوت می کند.

    کوه های اطراف روستا که دام داران دام های خود را برای چرا به این مناطق می برند در فصولی از سال مورد حمایت و قرق جنگلبانان است که از ورود دام به آن جلوگیری می کنند.

    در این کوه ها که دره به دره اسامی ترکی مختلفی دارند و در اکثر آنها چشمه های فراوانی وجود دارد، در فصل بهار و تابستان بسیارتماشایی است و کلکسیونی غنی از اوج شکوه رنگ ها و پوشش گیاهی است.

    همچنین غار گمنامان سالوک، درغرب گریوان و جنوب روستای رختیان از جاذبه خاصی برای کوهنوردان برخوردار است.


آچار سؤزلر : خبرلر,