خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

ترکی گریزی بعضی ها 2

+0 به یه ن

ترکی گریزی بعضی ها 2

یازار : کیملیک : اینجا

 بیگانه با خود :

مشکل اصلی که در بین مردم ما وجود دارد اینست که خیلی از مردم هر چه را که متعلق به دیگران باشد را خوب ارزیابی می کنند و داشته های خود را بد. البته سال ها روی این مساله کار شده و در نتیجه بخش زیادی از مردم با زبان و فرهنگ و تاریخ حقیقی خود بیگانه شده اند. همه ما درصدهایی از این از خود بیگانگی را در خود داریم. این مساله گناه مردم نیست و این مشکل در نتیجه رفتارهای نژاد پرستانه به وجود آمده اند. در تمام جوامعی که اندیشه های نژاد پرستانه بر آنها حکمفرما بوده، چنین خصلت هایی کم و بیش یافت می شود. مخصوصا که حکومت نژاد پرست و یا بهتر بگویم خیال پرست پهلوی این بلا را بر سر ترک ها آورده اند و امروز شاید اگر نشر کتب ترکی و وبلاگها و سایتها و شبکه های ترکی و تلویزیون های آذربایجان و ترکیه نبود، امروز زبان ترکی در ایران به شدت ضعیف شده بود .

ما در همین شهرهای آذربایجان به افرادی بر میخوریم که شدیدتر از دیگران به جنگ با زبان، تاریخ و فرهنگ خود برخاسته اند. در بین تحصیلکردگان و حتی نویسندگان نمونه هایی از این افراد از قبیل کسروی بسیارند. 

افراد دانشگاهی و تحصیلکرده زیادی داریم که چیزی از زبان و فرهنگ خود نمی دانند و درحقیقت در رشته آشنایی با داشته های خود کاملا بیسواد هستند و در تبلیغ کلاه دیگران دیگران ماهر.

البته چیز بسیار عجیب اینست که اینها  از جستجوی کوچکترین ایراد در زبان و فرهنگ خود فرو گذار نمی کنند و حتی هنرها و مزیت ها ی متعلق به فرهنگ زبان مادری خود ترکی را ایراد می بینند و از افتخار کردن به آنها عاجز و درمانده هستند. این افراد که صحبت کردن برای مردم به زبانی غیر از زبان آنها را دلیل بر با سوادی می دانند و فارسی دارای لهجه ترکی را مساوی با بیسوادی می دانند به شدت از مشکل خود کم بینی رنج می برند و سعی در نابود کردن داشته های ما دارند. اما جریان هویت طلبی  و صحبت بزبان مادری ترکی در بین جوانان امروز بیشتر از هر زمانی رشد می کند و به نظر می رسد که نسل جوان دیگر حاضر نیست فقط در خدمت دیگران باشد و طوری شود که از خود بیگانه گردد و به جنگ با خود و هر آنچه و هر کس که شبیه خود است بپردازند. امروزه جوانانی سرشا از انرژی را می بینم که مشتاقانه در پی کتاب های ترکی و منابعی هستند که به آنها کمک کنند تا در باره زبان ترکی و تاریخشان به آنها کمک کند.


آچار سؤزلر : بیلیملار,