خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گزارش خبرنگاران جمهوری آزربایجان در رابطه با دریاچه اورمیه

+0 به یه ن


چهارشنبه 20 خرداد دنیا طبیعت گونو

خبرنگاران جمهوری آزربایجان در رابطه با دریاچه اورمیه گزارش می دهند:

دلایل تاریخی وجود دارد که نشان می دهد دولت ماننا در سه هزار سال پیش در اطراف دریاچه ارومو یا اورمیه شکل گرفته است. از این رو اهمیت تاریخی این دریاچه نیز ارزش زیادی دارد. دریاچه اورمیه از سه هزار سال پیش علی رغم اینکه حفظ شده بود، اما در ۱۵ سال گذشته بنا به گفته تورکان ایران در حال محو شدن از روی کره زمین است.

برای درخواست از وقوع این فاجعه زیست محیطی اعتراضات زیادی انجام شده است. مسئله حتی در مجلس نمایندگان نیز چندین بار به مذاکره گذاشته شده و دریاچه ارومو تیتر یک مطبوعات جهان شده است.

دریاچه ارومو یا اورمیه به عنوان گوشه ای از تاریخ ما نیز موجب نارضایتی در جمهوری آزربایجان شده است. قوروما ( خشک شدن) از شش حرف تشکیل شده است. اما برای دیدن عمق فاجعه زیست محیطی باید از نزدیک آن را دید.

اینجا دریاچه اورمیه جایی است که خشک شدن آن تمام آزربایجانی های سراسر دنیا را ناراحت می کند. در حال حاضر در جایی که ایستاده ایم یک زمانی آب بود. اما حالا برای دیدن آب در دریاچه مسیری دو کیلومتری را باید طی کنیم.


تقریبا بعد از طی این مسافت اثری از آب مشاهده می شود. اما برای رسیدن به قسمتی که دریاچه است باید مسیری خیلی طولانی تر را پیاده روی کنیم.

دریاچه اورمیه سومین دریاچه شور جهان است. طول دریاچه ۱۴۰ و عرض آن ۴۰-۵۵ کیلومتر می باشد. این دریاچه در میان دو استان بزرگ آزربایجان شرقی و آزربایجان غربی قرار دارد. برای ارتباط مرکز این دو استان یعنی تبریز و ارومیه دولت ایران اقدام به ساخت جاده در دریاچه نموده است. در سال ۲۰۰۷ پلی به طول ۱۴ کیلومتر ساخته می شود و با ساخته شدن آن جریان چرخشی آب در دو سوی دریاچه دچار اخلال می شود.

علاوه بر این روی مهمترین منابع تغذیه این دریاچه یعنی رودخانه های پیرامونی آن بیش از 100 سد احداث شده است که این مسئله سرعت خشک شدن آن را شدت بخشیده است.

متخصصان سیستم آبیاری زمینهای خشک و نیمه خشک با آب رودخانه ها برای افزایش محصول دهی را نیز از عوامل تأثیرگذار معرفی کرده اند.

در جهت اعتراض به خشک شدن دریاچه اورمیه در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ معترضان که بیشتر آنها را تورکان ایران تشکیل می دادند در شهرهای مختلف راهپیمایی های عمومی برگزار کردند. در برگزاری این تظاهرات طرفداران تیم تراکتورسازی تبریز نقش مهمی داشته اند. در آوریل سال ۲۰۱۰ با دعوت طرفداران از کودکان گرفته تا افراد مسن هزاران آزربایجانی به ساحل دریاچه رفته و به عنوان نمادین آب به دریاچه ریختند که سروصدای زیادی را در سراسر دنیا به راه انداخت.

در این دریاچه ۱۲۰ جزیره کوچک و بزرگ موجود بود اما آنها حالا در خشکی قرار دارند. در گذشته سالانه ۵۰۰ هزار فلامینگو و پلیکان به این دریاچه می آمدند و از این جهت بود که دریاچه اورمیه را به عنوان پارک ملی معرفی کرده بودند. اما حالا بال و پر پرندگانی که به این دریاچه روی می آورند نمکین شده و نمی توانند پرواز کنند و در نتیجه جان خود را از دست می دهند.

به جهت تنوع زیست محیطی دریاچه ارومیه یونسکو آن را در لیست دریاچه های پراهمیت خود جای داده است. سازمان ملل متحد نیز کلیپ و انیمیشنی راجع به اینکه در چند سال دریاچه چگونه خشک شده و حقایق چه می باشد تهیه کرده است.

نتیجه نیز به این شکل است. برای نجات دریاچه اورمیه اگر در سالهای آتی تدابیر جدی اندیشیده نشود ، دریاچه به طور کلی خشک می شود و به منبع عظیم نمک تبدیل می شود. منبع ده میلیون تنی نمک فجایع زیست محیطی مهمی را در پی خواهد داشت. طوفان های نمکی احتمالی فقط بر ایران تأثیر نخواهد گذاشت بلکه کشورهای همسایه نیز متأثیر خواهند شد و در مرتبه اول مهمترین تهدید برای جمهوری آزربایجان خواهد بود. دولت ایران حالا به معضلات و فجایعی که از خشک شدن این دریاچه به وجود خواهد آمد پی برده است.

توضیح اضافی : عده‌ای از کارشناسان می‌گویند که در صورت خشک شدن دریاچه اقلیم منطقه تغییر خواهد داد. به عقیده برخی دیگر در صورت خشک شدن احتمالی دریاچه، شاهد بارش باران نمک در بسیاری از استان‌های همجوار خواهیم بود و ادامه این امر منجر به آواره شدن ۱۳ میلیون نفر خواهد شد.

نماینده بجنورد جناب ثروتی به طور آشکار در سال 1391 در مجلس بیان کرده بود : ” تورک ها بروند جای دیگری زندگی کنند! “
اورمو گولون قصدن محو ادیبلان و بونونلادا میلیونلار آزربایجان تورکونون زورلا آزربایجاندان کوچدورمک نیتینده دیر.

منبع : تورک اولکه سئ

ویدئو خشم دریاچه اورومیه : اینجا


آچار سؤزلر : خبرلر,