خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

بروگش سیاح آلمانی : خودبرتربینی نقطه ضعف ایرانی ها

+0 به یه ن

بروگش سیاح آلمانی : خودبرتربینی نقطه ضعف ایرانی ها

خراسان - مورخ سه‌شنبه 1394/03/19 شماره انتشار 18990

مبنع : اینجا

هینریش بروگش سیاح آلمانی قرن نوزدهم که در عصر ناصرالدین شاه قاجار به ایران آمد درباره نقاط ضعف ایرانیان از دید خودش نوشت: ایرانیان در کنار صفات و خلق و خوی پسندیده، نقاط ضعفی هم دارند که معمولا از نظر سیاحان و کلا از دید یک ناظر تیزبین بی طرف مخفی نمی ماند.

ایرانی به عقیده خودش برگزیده ترین قوم روی زمین است؛ و کشورش نیز زیباترین کشور دنیاست. و با وجودی که کم کم به این نتیجه رسیده که فرنگستان هم از حیث داشتن افراد متمدن و مناظر طبیعی هیچ کم و کسری ندارد، با این حال پیش داوری های موجود باعث می شود که از هر نوع مقایسه ای که به زیان کشورش تمام شود، اجتناب ورزد.

افراد عالی مقام که احساس برتری و خود بزرگ بینی با وجودشان عجین شده، رفتارشان با زیردستان بی اندازه متکبرانه است. رفتار افراد زیر دست به قدری فروتنانه و تملق آمیز است که اغلب به مرز دورویی و تزویر می رسد. ناسپاسی نسبت به شخص نیکوکاری که مقامش را از دست داده، صفت ناپسند دیگری است که زیاد دیده می شود. هر چند باید پذیرفت که این صفت نکوهیده مختص ایرانیان نیست و در سراسر مشرق زمین به چشم می خورد.

خود را از همگنان خویش برتر شمردن غالبا باعث می شود که ایرانیان حتی در مواردی که مطالبی کاملا واضح و مبرهن است باز از پذیرش آن خودداری کنند و به نقیصه گویی می پردازند و روی ادعای غلط خود پافشاری کنند.

برگرفته از کتاب در سرزمین آفتاب 


آچار سؤزلر : بیلیملار,