خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

متن دقیق استوانه کوروش هخامنشی + لینک

+0 به یه ن


رسوایی جامعه پارسی

متن دقیق استوانه کوروش هخامنشی + در لینک

لینک زیر از سایت گمانه که شایعات را بدون بیطرفی بی قید و شرط رد میکند اول به این سایت سر بزنید و مقاله کامل مطالعه کنید :

http://bit.ly/1qV1wC2

این هم سایت موزه لندن همان جایی که منشور کوروش را نگه داری می کنند :

http://bit.ly/1qK5j6k
در سایت موزه سمت چپ لینکی وجود داره به نام read this in persian یعنی این متن را به فارسی بخوانید در آن قسمت می توانید متن را به صورت پی دی اف در اختیار داشته باشید. کوروش ساخته یهود و رضا شاه ملعون بود و خیلی دروغ ها در مخ خیلی ها فرو رفته حال چه اسراری بر اینکه بیگانه پرست باشند نمیدانم!

منشور کوروش

در سال 1285 هجری شمسی به دنبال کندوکاوهای گروه انگلیسی در بین النهرین استوانه ای از گل پخته پیدا شد که امروزه در موزه بریتانیا در شهر لندن نگهداری میشود. بررسی های نخستین نشان میدهد که گرداگرد این استوانه گلین را نوشته هایی به خط و زبان بابلی نو «اکدی» در برگرفته است که گمان می رفت نبشته ای از فرمانروایان آشور و بابل باشد اما بررسی های بیشتری که پس از گرته برداری و آوانویسی و ترجمه آن انجام شد، نشان داد که این کتیبه به خواست کاهنان بابلی و یا به فرمان کورش در 530- 550 قبل از میلاد ضمن حمله به بابل در انجا نویسانده شده است.

سیستم نگارش بابلی حدود 2000 سال دوام داشته و منشور کورش آخرین نمونه پیدا شده از از این نوشتار است، این سنت کهن همچون بسیاری از نمودهای تمدن بابل از میان می رود.

اوج توجه به منشور کورش به سال های پایانی دهه 1340 هجری شمسی و مقدمات برگزاری جشن های 2500 ساله شاهنشاهی باز می گردد. اشرف پهلوی تبلیغ منشور را به عنوان حربه ای برای ایجاد مشروعیت برای حکومت پهلوی استفاده نمود و از آن به عنوان « منشور آزادی » یاد می کرد.

تاکنون تعداد زیادی از دانشمندان جهان، نگاهی واقع گرایانه و منتقدانه به منشور و سیاست های کورش داشتند.

کورت یکی از هخامنشی شناسان برجسته این منشور را ناشی از نیاز کورش به خدایان بابلی و دروغ هایی برای توجیه حمله به بابل می داند.

جونا لندریگ هلندی، گفته های کورش را دسیسه هایی می خواند که مورد سوء استفاده محمدرضا شاه هم قرار گرفت، او تفسیر حقوق بشرانه از منشور را نادرست و توام با نادیده انگاشتن واقعیت ها می داند.

هری دی کویته ویله، کورش را پادشاهی ظالم می داند که خاندان پهلوی او را بدل به یک مدافع حقوق بشر کرده اند.

کلاوس گالاس، مورخ آلمانی نیز آنچه به کورش نسبت داده می شود را اقتدار کاذب نامیده است.

یوزف ویسهوفر، مورخ آلمانی و مولف کتاب « ایران باستان » منشور کورش را یک کتیبه تبلیغاتی می خواند و کورش را ستمگری و غارتگر می داند.

واندر دراسپک نیز کورش را غارتگر هگمتانه و ویران کننده معابد بابل می داند.

اریگ گراسیون معتقد است پیروزی های کورش با کشتار و با تصرف غنائم فراوان همراه بوده و بعید می داند که بابل بدون مقاومت سقوط کرده باشد.

در منشور کورش مفاد چندانی که بر حقوق مردم تاکید کند، دیده نمی شود

منبع : تورک اؤلکه سی


آچار سؤزلر : بیلیملار,