خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

حدیث بترسید از خشم خداوند و تورک

+0 به یه ن


بترسید از خشم خداوند و تورک
بترسید از خشم خداوند و تورک، چرا که خداوند به تورک ها قدرت و صبر فوق العاده ای داده و همیشه درایت کرده و صبوری پیشه می کنن. اما بترسید از آن روزی که تورک ها خشمگین شوند !!
منبع:
دیوان لغات التورک، صفحه 224
نوشته ی : محمود کاشغری
نام «ترک» را خداوند نهاده­ است. چونکه روایت است از «الشیخ­الامام الزاهد الحسین بن خلف الکاشغری» به او نیز«اِبنُ­الغَرْقی» گفته است که شیخ ابوبکر المفید الجرجرایی از شخصی معروف به ابن­ابی­الدّنیا که در کتابش که موضوع آن «آخر الزمان» است نقل کرد که به استناد از رسول­اکرم (ص) حدیثی صحیح نوشته است, و آن حدیث, چنین است :

یقُولُ الله جَلَّ و عَزّ اِنَّ لی جُنْداً سَمّیتُهُمْ التُّرک

وَ اَسْکَنتُهم المَشْرِقْ فَاِذا غَضِبْتُ علی قَوْمٍ سَلَّطْتُهُمْ عَلَیهِمْ

یعنی : خداوند عَزّوجَلّ می­ فرماید : من سپاهی دارم, که «ترک» نامیدم. آنان را در خاور زمین سکونت دادم. هر گاه بر قومی خشم گیرم, آنان را بر آن قوم مسلّط کنم.

و این خود, در برابر همه­ ی مخلوقات, برتری و فضیلتی برای ترکان به شمار می­رود. زیرا خداوند نام دادن به آنان را خود ولایت فرموده است و در بلندترین جایگاه زمین و در پاکیزه­ترین هوا سکونت داده است و آنان را «سپاهیان خودم» خوانده است. گذشته از آن, در ترکان صفاتی همانند زیبائی, محبت, خوشرویی, ادب, احترام به بزرگترها, پایبندی به سخن و وفای به عهد, صفا و سادگی, روح حماسی و قهرمانی, دلاوری و جوانمردی که شایسته ­ی هر گونه مدح و ستایش است, و نیز خصوصیات دیگری که به شمار و اندازه در نمی­آید, نهاد.



مطالبی در مورد حدیثی که در کتاب کاشغری اومده در مورد تورکها که متن خود کتاب رو گذاشتم

آچار سؤزلر : بیلیملار,