خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

سانسور شدید بازیهای المپیک اوروپایی باکو 2015

+0 به یه ن

سانسور شدید و تعجب برانگیز بازیهای المپیک اوروپایی باکو 2015 

سانسور شدید بازیهای المپیک اوروپایی باکو 2015 از طرف رسانه های فارسی :

با اینکه اولین دوره بازیهای المپیک اوروپا در باکوی آزربایجان شمالی در صدر مهمترین اخبار جهان قرار گرفته اما رسانه های فارسی زبان بصورت هماهنگ شده به سانسور شدید این بازیها پرداختند. دلایل این سانسور خبری را می توان در موارد زیر جستجو کرد :


این رسانه ها با تبلیغات گسترده در چند سال اخیر سعی در نشان دادن کشور آزربایجان به عنوان کشور کوچک و بی اهمیت در منطقه که از لحاظ اقتصادی و فرهنگی و نظامی و... کاملا وابسته به کشورهای دیگر میباشد داشتند.از طرفی بر همگان واضح است که میزبانی بازیهای المپیک را تنها به کشورهایی میسپارند که از لحاظ  اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، بهداشتی و مدیریت  صاحب بالاترین استانداردهای جهانی باشد.بنابراین رسانه ای کردن میزبانی باکو در واقع یک نوع اعتراف به نشر اکاذیب از طرف این رسانه ها در طی چند سال گذشته است.

دلیل دیگری که می توان به آن اشاره نمود استفاده ی آزربایجان از فرصت میزبانی جهت تبلیغ غنای فرهنگی و تاریخی این کشور می باشد. از بازی افتتاحییه تا نحوه ی برگزاری اهدای مدالها هر لحظه گوشه ای از الات موسیقی، رقص ملی، لباس ملی، شعرای معروف مثل نظامی و ... بصورت مداوم به نمایش در می آید.رسانه های فارسی زبان اکثر این دارایی های فرهنگی آزربایجان را در سال های گذشته فرهنگ ایرانی معرفی کرده اند. در نتیجه تبلیغ این مدنیت به تمام دنیا به عنوان فرهنگ ترک و ازربایجان را بر نمی تابند.

در کل هر نوع تهیه ی خبر از این بازیها سرمایه های میلیاردی که در چند سال اخیر جهت تحقیر و تبعیض و... علیه ملت ترک از سوی این رسانه ها به کار گرفته شده را به تمسخر خواهد گرفت. در آخر لازمه تا اشاره ای داشته باشیم از خبر بی بی سی فارسی از مراسم افتتاحییه ی این بازیها که عمدا ورود کاروان ارمنستان به ورزشگاه را نشان داد. خبری که نشان دهنده ی نهایت انزجار و حسادت این رسانه ها از هر نوع پیشرفت در کشور ازربایجان می باشد.

چرا نمی‌خواهیم قبول کنیم که جمهوری آذربایجان به عنوان یک کشور همسایه، مسلمان، شیعه و دارای اشترکات زبانی، تاریخی و فرهنگی بسیار با ایران پیشرفت چشمگیری داشته است که امروزه برگزار کننده چنین رویدادهای مهمی میباشد؟

در ۲۰ سال آینده جمهوری آذربایجان چشم اندازی برای میزبانی المپیک جهانی و جام ملت های اروپا و حتی جام جهانی فوتبال را در دستور کار خود قرار داده است. آیا باز هم ما بایکوت خبری را پیش خواهیم گرفت؟

آخرین میزبانی رسمی و بین المللی که نام ایران را در مجامع بین المللی به زبان‌ها انداخته به واقع چه زمانی بوده است؟

آیا ضعف مدیریتی خود را با بایکوت اخبار میزبانی کشورهای همسایه در چنین رویدادهایی میتوان جبران کرد؟ (لاپوشانی)

قدرت استحقاق میزبانی کشوری همچون جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاحیه بیشتر نمود پیدا کرد که بعد از مراسم افتتاحیه المپیک جهانی لندن مراسم آغازین المپیک اروپایی باکو از جمله به یاد ماندنی‌ترین مراسمات برگزار شده در طول تاریخ ورزش و حتی فستیوال‌های متفاوت جهانی بوده است.

در حالی که ما برای اعیاد شعبانیه که یکی از مراسمات عزیز و قابل احترام تمام جوامع ایرانی میباشد توانایی یک آتش بازی منظم و جشن در خور شان شخصیت مذهبی ملت شریفمان را نیز نداریم!

پس از دید سیاسی و بدبینانه به میزبانی چنین رویداد‌های ورزشی در کشورهای همسایه نگاه نکنیم! (به قول معروف: حسودی)

بدانیم ما قصور کردیم، ما عقب گرد داشته‌ایم و اشتباه از ما بوده است و…

حداقل با پوشش خبری و استفاده از ظرفیت‌ها و تجربیات کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان، برای آینده و میزبانی چنین رویدادهایی استفاده و کسب علم کنیم.

بماند که ما حتی ظرفیت نگه‌داری از داشته‌های قبلی خود را هم نداریم (قدیمی ترین تور دوچرخه سواری آسیا که با نام آذربایجان شناخته می‌شد و با بی‌سلیقه‌گی تمام و نگاه بدبینانه و سیاسی به تور دوچرخه سواری ایران دور آزربایجان تغییر پیدا کرد)

منابع :

1- ترکشناسی

2- دورنانیوز

3- تورک اولکه سی


آچار سؤزلر : خبرلر,