خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

«بیلیم ویدئو» در راه است

+0 به یه ن

«بیلیم ویدئو» در راه است؛ از این پس طعم شیرین علم و تکنولوژی را به زبان مادری بچشید

این سرویس قرار است تا در حوزه تکنولوژی، سلامت و به طور کلی در حیطه موضوعات علمی، ویدیوهایی آموزشی به زبان ترکی به مخاطبین خود ارائه دهد. بیلیم ویدئو به عنوان شاخه بصری (دیداری و شنیداری) بیلیم سسی، حاصل همکاری چند گروه علمی و فنی بوده و هدف خود را انتشار کلیپ‌هایی با مضمون علمی به زبان ترکی آذربایجانی معرفی می‌کند.

 

پایداری، نشاط و پویایی هر زبانی، به میزان موفقیت آن زبان در بروز رسانی واژگان، اصطلاحات و دیگر اجزای خود، مطابق با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی بوده و زبانی که نتواند خود را با شرایط متغیر جهان و یافته‌ها، اختراعات و ابداعات جدید در حوزه‌هایی نظیر بهداشت، سلامت، فناوری اطلاعات و… وفق داده و متناسب با این تغییر و تحولات اقدام به بروز رسانی بدنه خود کند، به تدریج رو به زوال و نابودی گراییده و رفته‌رفته در میان گویش‌وران و متکلمین خود از رونق خواهد افتاد و دیری نخواهد پایید که این زبان از بین رفته و به جمع صدها زبانی خواهد پیوست که به سبب کم توجهی‌، منسوخ شده و به تاریخ پیوسته‌اند.

 

متاسفانه در کشورمان با وجود زندگی ملتها و اقوام مختلف، تاکنون بسترهای لازم جهت حفاظت و رونق‌بخشی به زبان‌هایی نظیر ترکی با میلیون‌ها متکلم در جغرافیایی وسیع از ایران فراهم نشده و همین امر موجب عقب ماندن این زبان و سایر زبان‌های غیر فارسی از قافله پیشرفت و کسب بار علمی شده و شاهد آن هستیم که به سبب فقدان آموزش آکادمیک و نهادهایی چون فرهنگستان، ترکی، لری، بلوچی و… به تدریج از دنیای مدرن جدا گشته و به سبب عدم بروزرسانی، از تعداد متکلمین آنها کاسته می‌شود. این امر در نهایت منجر به حرکت تدریجی این‌ زبان‌ها در مسیری تلخ و دردناک به سوی مرگ و نابودی شده است.

 

آما آنچه که در طول سال‌های اخیر و در غیاب نهادهای ملی و دولتی توانسته تا حد زیادی از منزوی شدن زبان ترکی در ایران و انحلال آن در دیگ جوشان آسیمیلاسیون جلوگیری به عمل آورد، تلاش و همت قشر آگاه جامعه ترکان درکل ایران و در آذربایجان در رابطه با حفاظت از زبان مادری خود و افزودن بار علمی و ادبی بدان بوده است.

 

در این بین وب‌سایت «بیلیم سسی» ( اینجا ) را می‌توان یکی از پرتلاش‌ترین‌ها و موفق‌ترین‌ها در نوع خود دانست. وب‌سایتی که با همکاری تنی چند از جوانان تورک ایرانی با تخصص ‌های متنوع، از بیش از دو سال پیش تا اکنون اقدام به انتشار اخبار و مقالات در حوزه‌های مختلف علمی به زبان ترکی آذربایجانی و البته در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران نموده است.

 

اما بیلیم سسی قصد دارد تا با گسترش فعالیت‌های خود در حوزه علم و فناوری به زبان ترکی آذربایجانی، سرویس جدید خود با عنوان «بیلیم ویدئو» را در آینده‌ای نزدیک راه اندازی کند.

 

اما بیلیم ویدئو چیست و قرار است چه خدماتی ارائه کند؟

یکی از اعضای تیم بیلیم سسی در گفت و گو با خبرنگار دورنانیوز، ( اینجا ) «بیلیم ویدیو» را به عنوان بازوی ویدیویی وب‌سایت «بیلیم سسی» معرفی نموده و گفت : این سرویس قرار است تا در حوزه تکنولوژی، سلامت و به طور کلی در حیطه موضوعات علمی، ویدیوهایی آموزشی به زبان ترکی آذربایجانی به مخاطبین خود ارائه دهد. بیلیم ویدئو به عنوان شاخه بصری (دیداری و شنیداری) بیلیم سسی، حاصل همکاری چند گروه علمی و فنی بوده و هدف خود را انتشار کلیپ‌هایی با مضمون علمی به زبان ترکی آذربایجانی معرفی می‌کند.

 

اعضای تیم بیلیم سسی که مهم‌ترین رسالت خود را افزودن بار علمی به زبان ترکی در ایران قلمداد می‌کنند، قصد دارند تا تجربه کسب شده در بیش از دوسال فعالیت مستمر و موفقیت آمیز وب‌سایت بیلیم سسی را در قالب سرویس ویدیویی خود ارائه دهند.

 

به گفته اعضای تیم بیلیم سسی، سرویس ویدیویی این وبسایت قصد دارد تا اخبار و اطلاعات تکنولوژی و سلامت را در قالب زبان ترکی به جامعه ارائه دهد چرا که هر جامعه‌ای زبان مادری خود را بهتر از دیگر زبان‌ها درک میکند.

 

از اهداف دیگر بیلیم ویدئو ترویج زبان ترکی، اصول بهداشت و سلامت و همچنین فناوری‌های نوین در جامعه می‌باشد. بیلیم سسی با مد نظر قرار دادن طبع شفاهی پسند جامعه، تصمیم به راه اندازی سرویس ویدیوئی این وبسایت گرفته‌ است.

اعضای بیلیم سسی در این رابطه به دورنانیوز گفتند: متاسفانه به دلیل علاقه کم و ناکافی اعضای جامعه و به خصوص آذربایجانی‌ها به مطالعه و خواندن کتاب، مقالات و…، رسانه‌های دیداری و شنوایی بیش از رسانه‌های مکتوب و نوشتاری مورد توجه مردم قرار گرفته و از این رو گروه بیلیم سسی به دلیل کمبود و ضعف رسانه‌های ترکی در ایران، قدم در این راه گذاشته است.


آچار سؤزلر : خبرلر,