خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گزارش شب فرهنگی ترکی1

+0 به یه ن

 

گزارش شب های فرهنگی اقوام خراسان شمالی:  شب فرهنگی ترکی1

آقای مهنانی مجری صداوسیمای خراسان شمالی : چه کسی می خواهد من و تو ما نشویم خانه اش ویران باد. زیبا بود کلامش برای آغاز همدلی و همکلامی در این برنامه که « شب فرهنگی اقوام ترک » نام گرفته بود.  

جناب کرامتی، قاری قرآن با آیه ی « اناخلقناکم من ذکره وانثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارو فوا...» و خواندن «صلوات خاصه علی ابن موسی الرضا(ع)» مجلس را تقدسی خاص بخشید و کبوتر دل ها را گنبدنشین آقا کرد. ترجمه ترکی صلوات را هم باچنان سوزی خواندکه کمتر دلی بود نلرزد بخصوص در فرازی که ناله سرداد : « اجازه به بیر دفعه باخم سنه » (اجازه بده فقط یکبار تو را ببینم). به احترام سرودجمهوری اسلامی ایستادند همه کسانی که آمده بودند تا همدل و همصدا باشند، ترک، کرد، ترکمن، تات و... 

 

آقای حسن عابدی معاون مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، موقعیت شناس و وقت شناس خوبی بود که در دو دقیقه ضمن عرض خیر مقدم  زیبا کلامی برزبان راند  :« در این شب ها، می خواهیم تجلی همدل و هم زبانی را به نمایش بگذاریم».

ردیف مهمانان ویژه بازیگران تئاتری که نویسنده و کارگردانش آقای علی عابدی است آقای صابر، خانم سارا صابر، خانم ترزا، بازیگران تاجیکی قرار گرفتندکه با معرفی این گروه ، تشویق زیبای مردم ، نشان از مهمان نوازی آنها داشت.

 

طبق کشان، جوانانی سرحال و شاد به سنت عروسی های قدیمی، از ته سالن وارد شدند. و خونچه های شیرینی، لباس داماد و عروس را روی سن گذاشتند و در مقابل عروس و داماد با دو تار نوازی آقای داورپناه و دایره (ال دفی) آقای حسن فدایی، به رقص پرداختند.