خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گزارش روزنامه خراسان شمالی از شب های فرهنگی اقوام

+0 به یه ن

روزنامه خراسان شمالی - مورخ یکشنبه 1394/05/11 شماره انتشار 19033

گروه ادب و هنر - وجود قومیت های مختلف در خراسان شمالی این خطه را به رنگین کمانی از فرهنگ ها تبدیل کرده است و با وجود آن که همیشه از این ویژگی به عنوان نمادی از وفاق و همدلی یاد می شود، اما غربتی را که در بهره گیری از این ظرفیت پنهان طی این سال ها شاهد بودیم، نمی توان کتمان کرد.

برگزاری شب های فرهنگی اقوام پس از شکل گیری دفتر ادبیات و موسیقی اقوام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شب های اخیر بستری را فراهم کرد تا قومیت های مختلف داشته های خود را به منصه ظهور برسانند و نشان دهند که اگر بستر و زمینه فراهم باشد می توانند بازآفرین جلوه های فرهنگی و هنری اقوام باشند.

یکی از شرکت کنندگان در شب های فرهنگی اقوام این اتفاق را حرکتی نو می داند و بیان می کند: همیشه از خراسان شمالی به عنوان گنجینه فرهنگ ها یاد می شود و این اتفاق سبب شد تا مردم به خوبی این عنوان را لمس کنند.

«شکرانی» خواستار تداوم چنین حرکت هایی در استان می شود و معتقد است : لذتی که از کنار هم بودن قومیت ها نصیب مردم می شود، در خاطر همه خواهد ماند. وی خاطرنشان می کند : استقبال گسترده مردم از این رویداد با وجود کمبود فضا و گرمای هوا یک‌بار دیگر مهر تاییدی بر فرهنگ دوست بودن مردم این خطه است و مسئولان باید آن را قدر بدانند و در راستای تحقق داشته های موجود در قومیت ها و خواسته های مردم و اهالی فرهنگ و هنر گام بردارند.

 

حفظ زبان :

«حیدرزاده » نویسنده و شاعر و مولف کتاب " نگاهی به دستور زبان ترکی بجنوردی " که خود از علاقه مندان به فرهنگ ترکی است، این اتفاق را حرکتی مثبت با وجود رغبت جوانان به دنیای مدرنیته عنوان می کند و اظهارمی دارد : حفظ زبان قومیت های مختلف و ترغیب افراد نسبت به فراگیری زبان قومیت های مختلف از دیگر اثرات مثبت و دستاوردهای این اتفاق فرهنگی است.وی خاطرنشان می کند: با تداوم این حرکت شاهد انسجام فعالیت ها و رفع ضعف ها و کاستی های موجود خواهیم بود.

 

دبیرخانه دائمی جشنواره اقوام

دکتر « حبیب ا... صفرزاده » جشنواره فرهنگی و هنری اقوام خراسان را فرصت خوبی برای بیان ظرفیت های فرهنگی و هنری اقوام خراسان شمالی می داند و بیان می کند : جلوه های زیبایی از فرهنگ اقوام در این جشنواره برای اولین بار خودنمایی کرد که معرف غنا، پیشینه و اصالت های دیرین اقوام خراسان شمالی بود.

وی این اتفاق را زمینه ساز وحدت، وفاق و یکرنگی بین ملت ها و اقوام مختلف استان عنوان می کند.

وی شکل گیری دبیرخانه دائمی جشنواره اقوام خراسان شمالی را یک ضرورت می داند و می افزاید : تغییر در شیوه های اجرایی و توأمان شدن با جنبه های پژوهشی گامی دیگر در این راستاست. وی اظهار امیدواری می کند: مسئولان فرهنگی استان اعتبارات درخوری را برای برپایی جشنواره اقوام پیش بینی کنند.

 

اختصاص بودجه :

«ناصر رهنما» که خود دستی در تحقیق و پژوهش دارد، این اتفاق را در شادمانی مردم و بالا رفتن اتحاد آن ها و آگاه شدن از گذشته افراد بسیار اثر گذار می داند و بیان می کند: این حرکت سبب می شود مردم به متنوع بودن قومیت ها افتخار کنند و متوجه شوند که تا چه اندازه از هم تاثیر پذیرفته اند.

وی با بیان این که در نظر گرفتن یک شب برای معرفی ظرفیت ها و قابلیت های قوم ترکمن کم بود، تصریح می کند : جا داشت تا در مورد وجه تسمیه نقوش قالی و نمادهایی که در لباس های مردانه و به ویژه البسه زنان ترکمن وجود دارد در کنار بهره گیری از رنگ قرمز در قالی و قالیچه و چگونگی به وجود آمدن دوتار سخن به میان می آمد که امیدوارم با برنامه ریزی مسئولان این حرکت تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به این که با توجه به تنوع قومیتی در استان باید مسئولان بودجه هایی را برای این بخش در نظر بگیرند، می گوید : حداقل هر 6 ماه یک‌بار باید شاهد این اتفاق باشیم.

وی به استقبال گسترده مردم از این حرکت فرهنگی اشاره می کند و می افزاید : امیدوارم این استقبال گسترده با وجود کمبود فضا مسئولان را بر آن دارد تا نسبت به توسعه فضاهای فرهنگی و هنری گام بردارند.

 

پایبندی به داشته ها :

«سراج اکبری» از دیگر فعالان عرصه پژوهش فرهنگ عامه ترکی و نویسنده کتاب های " یاد اولسون" ، "تورکچه تمثیلر"، و کتاب طنز اجتماعی" یک لحظه گوشی " برگزاری شب های فرهنگی و هنری اقوام را که پس از مدت ها شاهد بودیم یک حرکت تاریخی برای فرهنگ عامه عنوان و بیان می کند : زمانی که مجموعه « یاد السن » را در قالب سی دی منتشر کردم، فکر نمی کردم که غیر از هم سن و سال هایم مخاطب این مجموعه باشند در حالی که از آن سوی مرزها و در گروه های سنی مختلف از زبان و فرهنگ ترکی استقبال شد، بنابراین حرکت هایی از این دست می تواند جوان ها را به فرهنگ خود نزدیک و بیش از پیش با آن آشنا کند.

وی عنوان می کند : این حرکت سبب می شود تا نسل جوان با آداب و رسوم و زبان قومیت های مختلف آشنا شوند و مهم ترین دستاورد این اتفاق، دوستی و استحکام بخشی بیشتر در گنجینه فرهنگ هاست.

وی فراهم ساختن فضاهای مناسب برای حرکت هایی از این دست را لازم و ضروری می داند و می افزاید : با وجود گرمایی که بر فضا حاکم بود، مردم فرهنگ دوست استان تا پایان برنامه ها همراه برگزار کنندگان بودند که این امر مسئولیت متولیان را بیشتر می کند.

«محمد مهنانی» مجری توانا شب فرهنگی ترکی و از پیشکسوتان عرصه تئاتر استان به تاثیر پذیری فرهنگ ها از یکدیگر در کلام و رفتارهای اجتماعی اشاره می کند و می افزاید : با توجه به مشابهت های فرهنگی لازم است که بیشتر در این زمینه ورود پیدا کنیم و با راه اندازی مرکز پژوهش های اقوام و بهره گیری از ظرفیت های موجود می توان این داشته های فرهنگی را حفظ کرد.

وی بیان می کند : پرهیز از ناهنجاری ها، دسترسی به فضاهای مدیریت شده مطلوب برای بهره مندی از موسیقی، ادبیات و فرهنگ موجود در قومیت ها و ایجاد فضایی با نشاط و امن برای خانواده ها از دیگر دستاوردهای این رویداد فرهنگی است. وی حمایت از نهاد های فرهنگی را در تداوم چنین حرکت هایی از سوی دیگر دستگاه ها خواستار می شود.


آچار سؤزلر : خبرلر,