خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تاریخ مردمان ترک هزاره

+0 به یه ن

 

تاریخ مردمان ترک هزاره 

تاریخ مردمان هزاره همواره توسط دشمنان تورک نوشته شده و دشمنان تورک بخاطره فارس زبان بودن مردم هزاره که به مرور زبانشان عوض شده سعی در تحریف نژاد این قوم تورک داشته اند تا تمام آثارتاریخی و با ارزش این قوم تورک را به نفع آریایی ها ثبت کنند...اما خیال باطل چرا که مردم هزاره خودرا تورک میدانند نه فارس و تمام آثار تاریخی و با ارزش خود را مطعلق به تمام تورکهای جهان میدانند...

در این کتاب آمده است...

1-هزاره ها از ساکنان بومی، کهن و دیر سال هزارستان بوده اند.

2 - نژاد هزاره ها طی قرون و اعصار با نژادهای دیگری از ترکان که از شمال آمده اند، در آمیخته است.

3 _  نام های قبایل و طوایف مختلف و مکان های گوناگون در هزاره جات کنونی، همگی باز مانده ی آن اختلاط ها و امتزاج ها و نشانه هایی از فرزندان آنان است.

4 - زبان اصلی هزاره ها طی این دوره طولانی تغییر کرده است. اما بقایایی از زبان های ترکی در گویش فارسی امروزی هزاره ها وجود دارد که نشانه هایی از زبان اصلی آنان ( ترکی)  شمرده می شود.

5 - ترکیب کنونی تبار هزاره ها نتیجه آمیزش با سایر قبایل ترک زبان است

6 - مهمترین قبایل ترک که در ساختار قومی هزاره ها سهیم بوده و به تاسیس حکومت ها پرداخته اند کوشانی ها، یفتلی ها و ترکان غربی اند.

7 - پس از فرو پاشی دولت کوشانی و یفتلی، تعداد زیادی از امرای محلی از احفاد آنان در نواحی مختلف به صورت مستقل حکمروایی کرده اند که از جمله آنان از سلسله شیران بامیان، شاران غرجستان و نپکی ملوکا می توان یاد کرد.

8 - چون نام مکان های جغرافیایی با باشندگان آن مکان ها ارتباط مستقیم دارد، بنا بر این وجود نام های هزارستان در سراسر تاریخ چون ستاگید یا، تاته گوش، اوگه شان لی، بربرستان، غرجستان، دلیل بر سکونت مردمان هزاره در آن مناطق است .

اگر چه طی حمله مغولان 5تا10% نژاد هزاره ها تحت تاثیر مغولان قرار گرفت اما ملالی نیست زیرا طبق متنی که در عکس دوم هست مغول هم از نوعی نژاد ترک است و باز هم ژن ترکی به مردم هزاره وارد شده است.