خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

یاشاسین " ایران ارض الترک "

+0 به یه ن

یاشاسین " ایران ارض الترک "

اشاره : تاریخ حضور ترکان در ایران، تاکنون بحث ھای داغی را برانگیخته است. برخی، تاریخ ترکان ایران را از دوران باستان و زمان سومریان که قرائنی بر ترک بودن آنان اقامه شده است، شروع می کنند و برخی نیز با نادیده انگاشتن قرائن تاریخی، حضور ترکان را تا زمان سلاجقه و حتی بعد از آن نفی می کنند.

« ابن خلدون که در جهان به پدر جامعه شناسی مشهور است و یکی از چهره‌های ارجمند جهان اسلام به شمار میرود، در تاریخ معروف خود می نویسد:

« و فی الکتب ان ارض ایران هی ارض الترک … فاما علماء الفرس و نسابتهم فیابون من هذا کله: در کتاب ها هست که ایران سرزمین ترکان است، اما دانشمندان و نسب شناسان فارس به کلی این مسئله را انکار می‌کنند.» (تاریخ ابن خلدون ج ۲ص ۱۵۴چاپ موسسه الاعلمی و ص ۱۸۱ انتشارات دارالفکر)

با توجه به قرائن و اسناد تاریخی حضور ترکان در مناطق آذربایجان، بلکه در کل ایران، از دیرباز در میان مورخان امری مسلم بوده است که متاسفانه تاریخ نویسان معاصر بر اساس نظریه یک کشور – یک ملت رضاخانی به پنھانکاری در این زمینه پرداخته اند. البته حضور ترکان در این منطقه به ھیچ وجه به معنای این نیست که بعدھا گروھ ھای مھاجر ترک ھمراه سلجوقیان و سایر سلسله ھای ترک از آسیای میانه به ایران نیامده اند. اما مھم اینست که قبل از آمدن این ترک ھای مھاجر نیز ایران و آذربایجان به تصریح ابن خلدون و طبری « ارض الترک » (سرزمین ترکان) بوده است.

کلام آخر اینکه ما ترک ها از غرب تا شرق آسیا تا قلب اروپا ساکن هستیم. تمدن ما باشکوهتر و بزرگتر از هر تمدنی در جهان هست، تا کور شود هر آنکه نتواند دید. 

یاشاسین " تورک دونیاسی "

یاشاسین " ایران ارض الترک "