خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

توجه به فرهنگ ترکی؛ بازگشت نام‌های ترکی

+0 به یه ن

در راستای توجه به فرهنگ ترکی؛ بازگشت نام‌های ترکی و اصیل اماکن و معابر، درخواست مردم سولدوز از شورای شهر

سعید فیضی

آنچه که روشن و مبرهن است اینکه نامگذای اماکن در هر شهر و منطقه ای با زبان ، فرهنگ و آیین آن منطقه می باید هماهنگی داشته باشد که متاسفانه تا به امروز کمتر توجهی به این قضیه از طرف مسولین استانی و شهرستانی شده بود. و متاسفانه به علت برخی سهل انگاری های فرهنگی مردم و مسئولان، نام های غیر متعارف و بی ارتباطی به محلات و خیابان های شهرها نسبت داده شده بود که علی رغم اعتراض بسیاری از رسانه ها هیچ تصمیمی دراین مورد اتخاذ نشده بود.

به گزارش دورنانیوز (اینجا) به نقل از سولدوز دات کام، توجه به مساله فرهنگ بومی ترکی آزربایجان در امر نامگذاری اماکن عمومی و خیابان ها یکی از خواست های شهروندان شهرهای آزربایجان می باشد که در اکثر شهرها به این مساله اهمیتی قائل نشده بود. اما چندی پیش نصب تابلو یا اسامی ترکی و قدیمی خیابان ها و محلات اورمیه با واکنش جالب شهروندان آزربایجان همراه بود است.

نصب این تابلو ها از سوی شهرداری موجب احیاء فرهنگ این شهر ها و خشنودی بسیاری از شهروندان اورمیه شده است. بالو دروازاسی، یورد شاهی دروازاسی، قاپان خیابانی، آغاقبیری خیابانی، شورا محله سی، جارچی باشی، تندیرچیلر محله سی، دوشابچی خانا، دمیرچی خانا” نام هایی است که زینت بخش خیابان های شهر اورمیه شده است و محله های عرب باغی و قره باغلیلار محله سی و یئددی درمان و … به این مهم اضافه خواهند شد.

آنچه که روشن و مبرهن است اینکه نامگذای اماکن در هر شهر و منطقه ای با زبان، فرهنگ و آیین آن منطقه می باید هماهنگی داشته باشد که متاسفانه تا به امروز کمتر توجهی به این قضیه از طرف مسولین استانی و شهرستانی شده بود. و متاسفانه به علت برخی سهل انگاری های فرهنگی مردم و مسئولان، نام های غیر متعارف و بی ارتباطی به محلات و خیابان های شهرها نسبت داده شده بود که علی رغم اعتراض بسیاری از رسانه ها هیچ تصمیمی دراین مورد اتخاذ نشده بود. اما این اقدام تحسین برانگیز شهرداری و شورای شهر اورمیه تابوها را شکست.

انتشار این خبر در رسانه ها و دنیای مجازی این سوال را در ذهن مردم مظلوم شهرمان نقده جاری ساخته که آیا شورای شهر و شهرداری سولدوز نیز برنامه ای برای این مساله دارد یا باید همچنان این آرزوی دیرینه خود را با خود به گور ببریم؟

امیدواریم انجام اقداماتی از این قبیل توسط مسئولین ملی و محلی در نقده و سایر شهر‌های آزربایجان همانند اورمیه، مطالبات قانونی مردم این شهرها رنگ تحقق به خود گرفته و مرحمی باشد بر زخم ها و دردهای فرهنگی این ملت. البته جهاد عمرانی شهرداری نقده خبر از عزم جدی این نهاد برای ایجاد تحول اساسی در نقده میدهد.


آچار سؤزلر : خبرلر,