خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تدریس زبان ترکی در زنجان

+0 به یه ن

 

تدریس زبان ترکی در زنجان

چندی پیش کتاب درسی به زبان ترکی جهت تدریس در مدارس توسط م. کریمی تهیه گردید و همراه با پیشنهادی به وسیله جمعی از نویسندگان و دبیران زنجانی به استاندار محترم زنجان و برخی از ادارات کل مانند آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه گردید. در این نامه از استاندار زنجان خواسته شده بود تا جلسه ای با حضور کارشناسان این عرصه تشکیل گردد و موضوع مورد بحث قرار گیرد. با دستور مستقیم استاندار محترم استان زنجان جلسه ای در تاریخ 14 / 7 / 94 با حضور مدیر کل امور اجتماعی استانداری و مدیران کل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاوران فرهنگی و اجتماعی استانداری باضافه تنی چند از پیشنهاد دهندگان م. کریمی، بیوک ملائی، حسن رفیعی، یاشار زنگانلی و علی طارمی تشکیل گردید.

به نقل از صورتجلسه:                                     

ابتدا آقای سلطانی – مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری ضمن تشکر از تدوین کتاب زیبا و جذاب نمونه کتاب درسی آموزش ابتدائی زبان ترکی که به استاندار محترم ارائه شده بود فلسفه تشکیل این جلسه را عمل به دستور بررسی جناب استاندار اعلام کرد و از حضور مؤلف و دیگر امضا کنندگان نامه تشکر نموده و تاکید کرد: این موضوع باید به صورت فوق برنامه و یا در کنار سایر برنامه های آموزشی در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، چرا که بسیاری از فرزندان ما از فرهنگ و زبان مادری بی اطلاع هستند. وی از مدیر کل آموزش و پرورش استان خواست ضمن بررسی بستر اجرائی موضوع تدریس زبان ترکی به صورت رسمی و یا فوق برنامه در برخی از مدارس، نظرات کارشناسی دستگان مربوطه را بصورت مکتوب به استانداری اعلام نماید.

از م. کریمی(مؤلف کتاب) خواسته شد که اصل پیشنهاد را مطرح سازند. ایشان گفتند:  زبان ترکی به عنوان زبان مادری میلیون ها ایرانی همراه با سایر زبان های رایج در ایران، برای بقا و ادامه حیات نیازمند توجه مردم و مسئولین بوده و لازم است تا در چارچوب قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی(اصول 15 و 19 قانون اساسی) و با همت و تلاش مسئولین و نهادهای مدنی تلاشهایی همچون تدریس زبان ترکی در مدارس و دانشگاه ها، تاسیس فرهنگستان، ایجاد شبکه های تلویزیونی و رادیویی و . . . در این راستا صورت گیرد. آموزش زبان مادری وحدت ملی و زبان فارسی را تقویت کرده و هیچ منافاتی با آن ندارد و این حق شهروند ترک زبان ایرانی است که بتواند به ترکی بنویسد و بخواند و اینجانب ادعا دارم که می توان با اجرای تدریس زبان ترکی در مدارس استان ظرف یک سال بیسوادی را در استان ریشه کن کرد. اصالت و غنای زبان ادبیات ترکی به عنوان یکی از سه زبان عمده ی دنیای اسلام، همچنین ادبیات غنی و سه زبانه ی آذربایجان در ایران و برای ایجاد همدلی و همزبانی بین کلیه آحاد ملت ایران این کتاب درسی آماده شده و برای تدریس در دوره ی دبستان ارائه گشته است که البته کتاب درسی دبیرستان نیز آماده می باشد. بی تردید این نمونه دارای نواقصی است که با شرکت و حضور کارشناسان این عرصه رفع خواهد شد. همچنین مطالب آن در حد آموزش زبان دارای اشعار ساده از شاعران بزرگ، ضرب المثلها، بایاتی ها و داستانهای کودکانه و مذهبی است.

   سپس آقای ملائی(کارشناس زبان و ادبیات ترکی) در تداوم گفته های ایشان اضافه کرد:  آموزش زبان ترکی به لحاظ حقوقی یا اصل و حق مسلم شهروندان منطقه ترک نشین است و برای حفظ فرهنگ خود باید زبان و ادبیات خودمان را حفظ کنیم.  همچنین عمل به شعارهای انتخابی آقای رئیس جمهور محترم نباید مورد تغافل قرار گیرد.

    خانم کرباسی به عنوان رئیس گروه اجتماعی و فرهنگی دفتر امور اجتماعی استانداری که بررسی این موضوع به ایشان ارجاع شده بود سخن راند و ضمن تشکر از مؤلف کتاب گفت که الحق کتاب خوبی ارائه گشته و استانداری با نظر مثبت بدان می نگرد. از منظر کارشناسی اجتماعی و فرهنگی به چند دلیل از جمله: اهمیت حفظ و صیانت از هویت بویژه در نسل جوان و آینده ساز، کسب مهارت و افزایش منابع قدرت(دانستن زبان و آگاهی به تاریخ و تمدن قومی) و حداقل، ضرورت تربیت نیرو برای شبکه استانی صدا و سیما، اجرای این طرح را تائید نموده و بر آغاز آموزش زبان ترکی با همین کتاب ساده و پر محتوا در استان تاکید کرد.

سپس آقای تمجیدی مدیر کل محترم آموزش و پرورش ضمن تائید نظرات حاضرین با اشاره به وضع موجود و تاثیر عدم تدریس زبان ترکی در کاهش اعتماد به نفس دانش آموزان و تاثیر این عوامل در افت تحصیلی آنان گوشزد کرد و اضافه کرد: به لحاظ اجرائی سیستم آموزش و پرورش آموزش و پرورش یا سیستم متمرکز است و بهتر است طرحی نگاشته شده و با مسئولین وزارتی مطرح شود. برای این امر لازم است طرح توجیهی نوشته شود و علت و چرائی، مرحله بندی، نیروی انسانی و اینکه چه تعدادی از دانش آموزان و چند پایلوت در این طرح شرکت کنند در پروپوزال مطرح گردد. همچنین تناسب محتوا با هدفهای آموزش و پرورش، نحوه ی ارزشیابی نیز مشخص گردد. لذا این طرح بهتر است برای اجرای دقیقتر به وزارتخانه و تصمیم در شورای عالی آموزش و پرورش کشور منعکس گردد.

خانم کرباسی با خواستن تعداد دانش آموزان و کلاسهای استان، خواستار بررسی این تدریس در استان و با امکانات موجود شد تا حداقل هفته ای یکی دو ساعت در مدارس اجرا گردد. یاشار زنگانلی نیز گفت که مدیر کل محترم نگران دبیر و بودجه و غیره نباشند زیرا هستند تعداد فراوانی از دبیران که با عشق و علاوه و بدون چشمداشت به حقوق و مزایا بدین امر مبادرت خواهند کرد و بار مالی زیادی نخواهد داشت.

آقای سلطانی مدیر کل محترم امور اجتماعی استانداری به جمع بندی نظرات، پیشنهادات و مصوبات جلسه پرداخت:

اگر بتوانیم تدریس زبان ترکی را در دو – سه سال آینده آغاز کنیم کار خوبی انجام گرفته است. از آقای تمجیدی هم تقاضا کردند تا بصورت پایلوت در 10 – 15 کلاس اجرائی گرددو نقاط ضعف و قوت آن سنجیده شود.

این کتاب به حضور امام جمعه محترم زنجان نیز ارائه و از پیشنهادات ایشان نیز استفاده گردد. 

این کتاب و طرح به پایگاههای بسیج نیز ارائه شده و بسترسازی لازم به عمل آید تا فضا برای اجرای آن مهیا گردد.

همچنین به عنوان یک رشته در دانشگاه جامع علمی – کاربردی ارائه گردد.

آموزش و پرورش نسبت به بررسی بستر اجرایی تدریس زبان ترکی در استان اقدام نماید و نتیجه را به دفتر امور اجتماعی اعلام نماید.

(توضیح: جملات متن عینا از متن صورتجلسه گرفته شده است)

منبع : قیزیل قلم آذر : اینجا