خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

جنایت جنگی شبه‌نظامیان کُرد در سوریه

+0 به یه ن

عفو بین‌الملل شبه‌نظامیان کُرد سوریه را به ارتکاب اعمالی تا حد جنایت جنگی متهم کرد 

سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۱۳اکتبر شبه‌نظامیان کُرد سوریه را که از حمایت آمریکا در سوریه برخوردار است، به بیرون راندن هزاران غیر نظامی ترکمن و عرب و ویران کردن خانه‌هایشان متهم کرد.

عفو‌بین‌الملل که مقرش لندن است، اقدام شبه‌نظامیان کُرد را در مجبور کردن ساکنان بیش از ۱۲ روستا در مناطق تحت کنترلشان به ترک این مناطق و ویران کردن منازلشان، مستند کرده است.

در سال جاری، شبه‌نظامیان کُرد پس از بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش، موفق شدند کنترل بسیاری از مناطق را در دست گیرند. 

لاما فقیه مشاور عالی‌رتبه سازمان عفو بین‌الملل گفته است که اداره کُرد در شمال سوریه «با انجام حملاتی که به حد جنایت جنگی می‌رسد، قوانین بن‌المللی را نقض می‌کند.»

عفو بین‌الملل در گزارش ۳۸ صفحه‌ای خود نوشته است که شبه‌نظامیان کُرد، پس از به کنترل در آوردن شمار زیادی از روستاها، اقدام به بیرون راندن بسیاری از ساکنان غیر کُرد کرده است؛ با این اتهام که آن‌ها از داعش هواداری می‌کردند.

این سازمان بین‌المللی افزوده است که مصاحبه‌ای با ۳۷ شخص انجام داده که همگی آن‌ها می‌گویند «در معرض تجاوزهای کُردی در دو استان حسکه و الرقه قرار گرفتند.»

عفو بین‌الملل به نقل از یکی از آن‌ها گزارش داده که گفته است: «آن‌ها ما را از منازلمان بیرون کرده و سپس خانه‌هایمان را به آتش کشیدند. پس از آن خانه‌ها را با بولدوزر تخریب کردند.»

بنا بر این گزارش، شبه‌نظامیان کُرد ساکنان را تهدید کردند اگر خانه‌های خود را رها نکنند، در معرض حملات هوایی ائتلاف بین‌الملل قرار خواهند گرفت. منبع وطن دیلی نیوز : اینجا