خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

نگوییم سرزمین پارس بگوییم ایران زمین

+0 به یه ن

نگوییم سرزمین پارس بگوییم ایران زمین

نویسنده: جوادزاده - ۱۳٩٤/٧/۱٤

lچند سال است که عبارت " سرزمین پارس " بجای " سرزمین ایران " و " مردان پارس " بجای " مردان ایران " و امثال این ها در نوشته ها دیده شده و حتی در صحبت ها شنیده می شود. حتی برخی ها برای اینکه در نوشته هایشان حس حماسی به سخن بدهند و به گمان خودشان غرور خواننده را برانگیزانند از این عبارت استفاده می کنند. غافل از اینکه با بکاربردن این عبارت بجای کلمه ی زیبای ایران علاوه بر اینکه کشور ایران را محدود و تحقیر می کنند بلکه با تقویت حس قوم گرایی در پازل دشمن حرکت می کنند. زیرا اگر قرار باشد که تکیه ما بر قومگرایی باشد تقریبا چیزی از ایران عزیز باقی نمی ماند. زیرا ایران بزرگ فقط متعلق به قوم پارس نیست بلکه از اقوم متعددی تشکیل شده است که قوم پارس نیز بخشی از این مجموعه ارزشمند محسوب می شود.

مگر نام زیبای ایران عزیز چه نقصی دارد که بخواهیم برای آن جایگزین بهتری پیدا کنیم؟ مگر حسی که از شنیدن ایران بزرگ داریم چه چیزی کم دارد که با اتلاق " سرزمین پارس " تکمیل می شود؟ اگر با گفتن این عبارت می خواهیم به ایران عظمت دهیم باید بدانیم که نادانسته برعکس آن عمل می کنیم و با این کار نسنجیده ی خود ، ایران را کوچک می کنیم. چرا؟

سرزمین پارس کجاست ؟

بهتر است بدانیم که پارس یا فارس (اسم خاص) منطقه ای است که قسمتی از جنوب و جنوب غربی کشور ایران کنونی را فرا گرفته است. و تقریباً از 7 قرن پیش از میلاد مسیح محل سکنای قومی بنام پارس بوده و بهمین مناسبت به پارسموسوم گردیده‌است.

سرزمین پارس

این قوم به احتمال قوی در حدود سال ۷۰۰ ق. م. در مغرب جبال بختیاری جایگزین شدند و مرکز حکومت آنها مطابق نوشته ٔ آشوریان پارسوماش (که اکنون مسجد سلیمان خوانده می شود) نامیده شد.

پارسیان پس از ورود به این سرزمین تحت قیادت هخامنش حکومت کوچک خود را تشکیل دادند. پس از مرگ هخامنش پسرش چیش پیش پادشاه شهر انشان نامیده شد و رسماً در قلمرو وسیعتری به فرمانروایی پرداخت و ایالت تازه‌ای را که پارسه نامیده شد (فارس کنونی) به دیگر متصرفات خود پیوست

اگر چه در یک مقطع تاریخی و در نتیجه تبلیغات نژاد پرستانه ی شاهان دیکتاتور هخامنشی نام پارس به این کشور داده شده است و در برخی منابع تاریخی نیز به این نام اشاره شده است ولی اکنون این سرزمین پهناور نامی به زیبایی ایران دارد که از هر نام و عنوان دیگری شایسته تر است.

بنابراین روشن است بکارگیری " پارس " بجای " ایران " تحقیر ایران است نه تکریم آن و رواج عبارت " سرزمین پارس " بجای " ایران " می تواند جزوی از نقشه دشمنان ایران اسلامی باشد که با تحریک احساسات قومگرایی مردم ، کشور عزیز ایران را به خیال خام خود ایرانستان کنند و بدین ترتیب از یک کشور بزرگ و قدرتمند جند کشور ضعیف بسازند. اگر چه هرگز این رویای خام به حقیقت نمی پیوندد ولی در هر حال می تواند تحدیدی برای یکدلی و وحدت مردم ایران باشد. پس بیایید بطور جد از بکاربردن پارس بجای ایران اجتناب نماییم. اینجا ایران است سرزمین صلح و دوستی

منبع : اینجا