خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

توهین و تمسخر به ترکان در شبکه دو صدا و سیما

+0 به یه ن

دربرنامه‌ " فیتیله دو " که از شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می گردد، ملت تورک مورد توهین و تمسخر قرار گرفته است.

یکی از وظایف صدا و سیما باید برخورد با تحقیرگران و توهین کنندگان به قومیت ها و فرهنگ سازی در این زمینه باشد و در دستور کار این سازمان قرار گیرد نه اینکه خود اشاعه دهنده فرهنگ تحقیر و توهین باشد.

اما سخن دیگر ممکن است عده ای بفرمایند نه خیر آقای محترم این گونه برنامه ها اتفاقی است. سوال اینست چرا در 37 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی چه در رسانه ملی وچه در سایر مطبوعات حتی یکبار چنین برنامه توهین آمیزی برعلیه قومیت فارس اتفاق نیفتاده !! 

در اخبار خواندیم دوباره در برنامه کودک شبکه دوم تلوزیون(جمعه 15 آبان 94) به نام فتیله به ترکها توهین شده متن داستان به مورد اجرا گذاشته شده معلوم می کند نمایش به خوبی پردازش شده است و هیچ شکی در مورد با برنامه بودن این قضیه نیست و یک تکه دیگر در ادامه پازلهای جنگ هویتی و پاکسازی قومی جمعیت تورک ایران است تا بیشتر به تحمیق و وازدگی هویت در اجتماع تورکها دامن بزند

-اما نتیجه این برنامه ها چیست؟ معلوم است مردم اقشار مختلف تورک زبان دچار خلط شخصیت و هویت شده و مجبور شوند به فرزندان خود به جای زبان ملی و تاریخی خود تورکی از طفولیت فارسی بیاموزند که در جامعه ترک زبان متعدد نشانه های آنرا می بینیم و تورک زبانانی که دیگر قادر نیستند به زبان مادری خود سخن بگویند تا مثلا مورد تمسخر دیگران واقع نشوند

-چرا ما در 13 آبان مرگ بر امریکا گفتیم به خاطر امثال همین برنامه های شیطانی

-اما سخن دیگر ممکن است عده ای بفرمایند نه خیر آقای محترم این گونه برنامه ها اتفاقی است. سوال اینست چرا در 37 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی چه در رسانه ملی وچه در سایر مطبوعات حتی یکبار چنین برنامه توهین آمیزی برعلیه قومیت فارس اتفاق نیفتاده ?!

-آیا عوامل فرهنگی و فکری رژیم پهلوی که به تدریج در اطاق های فکر انقلاب اسلامی با ظاهر اسلامی رسوخ کرده اند دلیل این امر نیست؟ هنوز پرسشنامه در زمان رئیس ما قبل صدا و سیما (جناب لاریجانی) که بطور وسیع در استان تهران پخش شد و ظاهرا یک سوال آن این بود آیا از داشتن همسایه تورک ...

-بگذریم آدمیان شاخه و برگ هم هستند که این همه از یک تن آدمند با اجرای اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عملا تدریس زبان تورکی را در تمام سطوح تحصیلی اجرائی کنید و نقشه های شوم دشمنان و نژاد پرستان پان فارس را در هم بشکنید.

ما ترک های ایران با جمعیتی بالغ بر 35 میلیون نفر توهین های گاه و بیگاه رسانه ملی و مطبوعات را به فرهنگ و زبانمان تحمل نمی کنیم و تا احقاق حقمان یعنی عذر خواهی علنی و رسمی صدا و سیما تمام شبکه ها مخصوصا شبکه دو را تحریم خواهیم کرد.

منابع:

1- آذربایجان و پیرامون در انتظار :  اینجا

2- تورک دنیزی