خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تغییر نظر یکی از مخالفین تشکیل فرهنگستان زبان ترکی

+0 به یه ن

  

تغییر نظر یکی از مخالفین سرسخت تشکیل فرهنگستان زبان ترکی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت : ما موافق تشکیل فرهنگستان زبان ترکی و دایر کردن کرسی‌های آموزش این زبان در دانشگاه‌ها هستیم تا زبان ترکی بیشتر مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، منصور حقیقت‌ پور عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران صبح امروز در نشست با جمعی از تحصیل کردگان دانشگاهی در اردبیل اظهار کرد : با ایجاد فرهنگستان ادبیات ترکی با محوریت استان اردبیل در کنار موافقت، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم تا این امر اتفاق بیفتد.

وی خواستار ایجاد رشته زبان و ادبیات ترکی در دانشگاه‌های استان شد و گفت : باید زمینه لازم و بستر مناسب برای این کار از لحاظ اساتید فراهم آید چرا که امروز آموزش این زبان یکی از ضرورت‌های تقویت ارتباطات و تعاملات است.

حقیقت‌پور ادامه داد : ما موافق تشکیل فرهنگستان زبان ترکی و دایر کردن کرسی‌ های آموزش این زبان در دانشگاه‌ها هستیم تا زبان ترکی بیشتر مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

این در حالی است که اقای حقیقت پور قبلا با بیان اینکه " راه اندازی فرهنگستان زبان ترکی یک اشتباه کاملا علمی و تاریخی است " افزوده بود که این خواست ها در جهت اهداف سیاسی است و زبان اصلی ما فارسی با گویش آذری است که بعد از حضور سلاجقه تبدیل به زبان ترکی شده است.

وی همچنین پیشتر اظهار کرده بود : " زبان مادری آذربایجان، زبان فارسی پهلوی است."