خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تاج محل ساخته تورک ها

+0 به یه ن

تاج محل ساخته تورک ها

حضور تورکان در هندوستان به 2000 سال قبل می گردد. یعنی زمانی که در قرن اوّل میلادی تورکان کوشانی از آسیای مرکزی برخاسته و با عبور از افغانستان به شمال غربی هندوستان رسیدند. آنها در طی کشمکش های سیاسی و نظامی عاقبت جانشین سلاطین محلّی شدند.

بنا به اعتراف بیشتر تاریخ دانان تورکان پادشاهان جهان در همه ی دوران ها بوده اند و هیچ محدوده ی تاریخی را نمی توان یافت که تورکان دارای امپراطوری مستقل نبوده باشند.

محدوده ی جغرافیایی امپراطوری های تورکان در غرب در امپراطوری تورکان هون و آوار ها تا قلب اروپای غربی، در شرق، در زمان قاراخانیان تا دریای چین، در زمان امپراطوری تورکان گورکانی کل هندوستان، در زمان عثمانی تا قلب آفریقا را شامل می شود.

 با بررسی تاریخ هندوستان، مشاهده می شود که سلسله ها و امپراطوری تورک ها دارای بیشتری سابقه و زمان حاکمیت در طول تاریخ هندوستان بوده اند و آثار فراوانی از تورکان و تورکی را در تمدن و فرهنگ هندوستان مشاهد کرد. بطوری که می توان اعتراف کرد که معماری، موسیقی و نقاشی هندوستان بطور کامل برگرفته از تورکان چاغاتای (جغتای) و اویغوری می باشد.تا جایی که بزرگترین بنای هندوستان یعنی تاج محل ساخته سلسله تورک زبان گورکانیان بوده است.
منبع : تورک دنیزی

آچار سؤزلر : بیلیملار,