خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

نیازسازی؛ لازمه افزایش سرانه مطالعه

+0 به یه ن

 

 

نیازسازی؛ لازمه افزایش سرانه مطالعه :

 

به گزارش اترک نیوز به نقل از ساجده؛ با در نظر گرفتن مناسبت هفته کتاب گفتگویی با بانوی فعالی در زمینه ی کتابداری انجام داده است که در ادامه تقدیم تان می شود:

 

خودتان را معرفی کنید:

مریم گریوانی، متولد 1358، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی کتابداری و کارشناسی ارشد علوم و ارتباطات اجتماعی هستم.

در سال 80 کار خود در عرصه کتابداری را شروع و به مدت دو ماه به صورت کارورزی در کتابخانه مرکزی دهخدا مشغول شدم و پس از آن از بدو تاسیس کتابخانه عمومی آیت الله میرزا حسن موسوی بجنوردی در 16 بهمن  80 دراین مکان کار خود را ادامه دادم و تا به امروز نزدیک به 14 سال است که زندگی من با کتاب همراه شده است.

 

چند جلد کتاب  و چه تعداد عنوان در کتابخانه وجود دارد؟

تعداد 31000 جلد کتاب با موضوعات عمومی و علمی در تمامی زمینه ها در این کتاب خانه وجود دارد ولی بیشتر این کتاب ها مربوط به ادبیات هستند با تعداد جلدهای ذکر شده 26000 عنوان کتاب داریم.

مریم گریوانی در رابطه با کمبودهای کتابخانه گفت: طرح اینترنتی خرید کتاب با عنوان "طرح کتاب من" طرح به روزی بود که با این طرح به راحتی می توانستیم نیازهای درخواستی مراجعه کنندگان و کتاب های جدید را از طریق این سامانه سفارش دهیم و به صورت رایگان برای کتابخانه ارسال می کردند که چند سالی این طرح اجرا می شد تا اینکه با بالارفتن هزینه ها طرح نزدیک به سه سال است که کنار گذاشته شده است و متاسفانه با کنار رفتن این طرح کتاب ها دیر به دیر به روز می شوند و خیلی از کتاب های خوبی که در کتابخانه یافت می شود مربوط به طرح کتاب من است.

از جمله مشکلات دیگری که می توان به آن اشاره کرد نبود فضای مطالعه برای بانوان است با توجه به اینکه کتابخانه ای ویژه مربوط به بانوان بجنوردی وجود دارد و به این دلیل سالن مطالعه ای برای بانوان اختصاص داده نشده است که خیلی از اعضای کتابخانه از نبود فضای مناسب برای بانوان و کمبود کتابهای نو شکایت دارند.

از دیگر مشکلات می توان به امانت گرفتن کتاب از سمت اعضا اشاره کرد که متاسفانه خیلی از کتاب ها را پس نمی دهند و یا خیلی دیر اقدام به پس دادن می کنند که اغلب این کتاب ها درسی هستند و معمولا دانشجو به مدت یک ترم آن را نگه می دارد که باعث می شود خیلی از افراد که تمایل به استفاده از این کتاب ها را دارند از استفاده کتاب محروم شوند.

 

میانگین اعضای کتابخانه نسبت به تعداد کتابها چگونه است؟

هم اکنون حدود 1300 عضو دارد که 700 نفر خانم و 600 نفر آقا هستند و تعداد کتاب های کتابخانه به نسبت اعضا خوب است ولی اگر این میانگین را نسبت به افراد شهرستان بسنجیم مناسب نیست.

کسانی که عضوکتابخانه هم نیستند می توانند از کتاب های موجود استفاده کنند ولی امانت داده نمی شود افراد می توانند با به امانت گذاشتن یک کارت شناسایی، در محل کتابخانه از کتاب استفاده کنند و خانم ها با توجه به نداشتن سالن مطالعه می توانند از سالن کتاب های مرجع جهت مطالعه استفاده کنند البته این مطالعه فقط مربوط به یک یا دوبار برای هر شخص است .

 

میزان مطالعه کنندگان در شهرستان ما چگونه است؟

اگر واقع گرایانه بگویم خیلی پایین است. برای بالا بردن فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه باید کتا ب هایی که مورد نیازشان است را فراهم کنیم و احساس نیاز در آنها به وجود آوریم و این احساس از طریق خانواده، مدرسه، دانشگاه، کتابدار می تواند ایجاد شود.

انجمن های کتاب و کتابخوانی که می توانند تاثیر بسزایی در کتابخوانی داشته باشند ولی متاسفانه تعدادشان در سطح شهرستان کم و انگشت شمارند.

هم چنین از دیگر دلایل پایین بودن فرهنگ کتاب خوانی اکثر افرادی که مطالعه می کنند در سطح داستان ها ورمان های عامه پسند می مانند و بعد از مطالعه این آثار به سمت مطالعات تخصصی و پیشرفته نمی روند و باعث می شود بعد از مدتی خسته شوند و مطالعه را کنار بگذارند.

 

چند خاطره جالب از دوران کتابداری تان بیان کنید؟

من خاطرات زیادی دارم که آنها را در غالب وبلاگ هر روزه قرار می دهم ولی چند خاطره که جالب هستند را می گویم: یکی از دوستانم که به تازگی از همسرش جدا شده بود زمانی که حال و روزی خوبی نداشت به من مراجعه کرد و من چند کتاب به او معرفی کردم او هم با خنده گفت من که خیلی راه ها را رفتم این را هم انجام می دهم، کتاب ها را تحویل گرفت و خواند و بعد از چند روز در حالی که به کلی تغییر یافته بود برگشت و من درآنجا جمله معروف " کتاب غذای روح است"  را لمس کردم.

یکی دیگر از خاطرات بر می گردد به چند سال قبل که تقریبا سال های آغاز کارم بود، پسربچه ای که کلاس پنجم ابتدایی بود به تعداد دفعات زیاد به کتابخانه مراجعه و اکثرا هم کتاب های پزشکی را تقاضا می کرد ومن چون علاقه ی او به این کتاب ها را می دیدم او را آقای دکتر خطاب می کردم تا اینکه یکی دو سال از او بی خبر شدم و چند وقت پیش به کتابخانه آمد و در حالی که او را نشناختم گفت من بالاخره دکتر شدم، آری او دانشجوی پزشکی بود.

و خاطره کوتاه دیگر مربوط به زمانی است که یکی از اعضا برای ثبت نام در قسمت عکسی که روی کارت قرار می دهیم عکسی به من داد که نمی توانستم چه عملی را انجام دهم من به او گفته بودم یه عکس کوچک باشد او عکسی از دوران نوزادیش آورده بود.

رده سنی اعضا چگونه است، کمترین و بیشترین سنی که اعضای کتابخانه هستند:

ما هیچ محدودیتی در ثبت نام ندارم تا جایی که به خاطر دارم کمترین سن 3 ساله و بزرگترین سن 74 ساله که متاسفانه چند هفته پیش خبر فوتش را شنیدم.

 

خودتان چقدرمطالعه دارید در چه زمینه هایی؟

خواندن کتاب به من آرامش می دهد و حس خیلی خوبی ایجاد می کند، من هر شب مطالعه می کنم و در واقع بدون کتاب نمی توانم زندگی کنم و من معتقدم که هیچ عملی نباید بدون مطالعه انجام شود. متاسفانه در جامعه امروز ما این گونه نیست و خیلی از مشکلات ایجاد شده در زندگی های ما از جمله اعتیاد، طلاق، افسردگی و.... به خاطر پایین بودن سطح علم و مطالعه است. بیشتر مطالعه هایی که من دارم در زمینه های ادبیات، جامعه شناسی، ارتباطات، هنری و روانشناسی هستند.

سخن آخر : کل هویتم را مدیون کتابداری هستم، کتابداری یعنی ایجاد ارتباط اجتماعی عالی با افراد جامعه و پیدا کردن بهترین دوستان و من خیلی از دوستان خوبی که دارم را ازبین اعضای کتابخانه پیدا کردم. اگر دوباره به 14 سال قبل برمی گشتم مجددا کتابداری را انتخاب می کردم، تحصیلات من در دو رشته باعث شده که خواننده ونویسنده خوبی باشم چرا که خوب نوشتن را مدیون ارتباطات اجتماعی و خوب خواندن را مدیون کتابداری هستم.