خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

دفاع پایان نامه ارشد به زبان ترکی در دانشگاه

+0 به یه ن

 

سایا علی نژاد پایان نامه خود را به زبان ترکی در دانشگاه اصفهان دفاع کرد

این اقدام خانم “ علی نژاد ” بی تردید یک نخستین در حوزه دانشگاهی ایران محسوب می شود.

خانم سایا علی نژاد، پایان نامه فوق لیسانس خود را تحت عنوان “ حق بنیادین زبان مادری در حقوق بین الملل ” به زبان ترکی آذربایجانی در دانشگاه اصفهان دفاع نموده است.

این اقدام خانم “ علی نژاد ” هفته گذشته (هفته آخر آبان ماه) اتفاق افتاده است و بی تردید یک نخستین در حوزه دانشگاهی ایران محسوب می شود.

 

خانم علی نژاد در بخشی از پایان نامه خود نوشته است :

زبان مادری از جمله حقوق نسل اول و نسل دوم حقوق‌بشر محسوب می‌شود و یکی از موضوعات اساسی حقوق‌بشر است و در بیشتر اسناد بین‌المللی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به موضوع زبان مادری اشاره شده است.

 

وی با بیان اینکه در ایران " بیشترین تنوع اقلیتی، ناظر بر اقلیت‌های زبانی است " تصریح کرده است : اقلیت های زبانی در ایران شامل اقلیت زبان ترکی، اقلیت زبان عربی و اقلیت زبان کردی است.

 

وی تاکید کرده است : اقلیت زبان ترکی در ایران محدوده جغرافیایی خاصی ندارد و علاوه بر استان‌های ترک‌نشین آذربایجان‌ شرقی، آذربایجان‌ غربی، اردبیل و زنجان، بعضی مناطق استان‌های دیگر نیز نظیر همدان، قزوین، چهارمحال‌ و‌ بختیاری، خراسان‌ شمالی, رضوی، فارس، گیلان و اصفهان به ترکی تکلم می‌کنند و بنابراین زبان ترکی در بین اقلیت‌های زبانی بیشترین متکلمان را دارد.

 

وی افزوده است : اقلیت زبان عربی در برخی از مناطق استان خوزستان مشاهده می‌شود و با توجه به اصل ۱۶ قانون اساسی که آموزش به زبان عربی را از مقطع راهنمایی تا مقطع متوسطه الزامی کرده، آموزش زبان مادری اقلیت عرب‌زبان در دستور کار آموزش‌ و پرورش قرار دارد.

سایا علی نژاد در خصوص سومین اقلیت زبانی ایران افزوده است : اقلیت زبان کردی که محدود به استان‌های کرمانشاه، ایلام، کردستان و بخش‌هایی از آذربایجان‌ غربی و خراسان‌شمالی است.

 

وی تاکید کرده است : وظیفه دولت ایجاد امکان در باره حقوق زبانی است و نیازی به مشورت با فرهنگستان زبان فارسی ندارد.

 

خانم علی نژاد پرسیده است : آیا فرهنگستان زبان فارسی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقدم است؟

 

وی تاکید کرده است : حقوق بنیادین آحاد جامعه نباید به هر علتی، فرصت تحقق نیابد. زبان مادری اقلیت‌های زبانی، یک حق بنیادین است. زبان‌های مادری وحدت ملی را افزایش می‌دهد.


آچار سؤزلر : آنادیلی,