خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

برگزاری نخستین شب شعر ترکی در دانشگاه صنعتی اورمیه

+0 به یه ن

به همت کانون شمس : برگزاری نخستین شب شعر ترکی در دانشگاه صنعتی اورمیه

دانشگاه صنعتی اورمیه روز سه شنبه شاهد برگزاری محفل شعرخوانی «قیزیل آلما» به همت کانون فرهنگی - اجتماعی «شمس» بود.

به گزارش دورنانیوز، این مراسم روز سه شنبه ۲۴ آذرماه و از ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰ در محل آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی اورمیه برگزار شد که با وجود نزدیکی به فصل امتحانات و همچنین عدم حضور بسیاری از دانشجویان در دانشگاه به سبب بارش برف و برودت هوا با حضور پرشور دانشجویان و اساتید دوستدار زبان و ادبیات ترکی همراه بود.

در ابتدا آقای کریم اسلامی گیکلو دبیر کانون شمس ضمن خوش آمد گوئی به حضار با اشاره به درخواست‌های مکرر دانشجویان دانشگاه صنعتی اورمیه مبنی بر برگزاری برنامه‌هایی به زبان ترکی، این مراسم را پاسخی بدین درخواست تلقی نموده و نسبت به تداوم چنین برنامه‌هایی اظهار امیدواری کرد.

در این مراسم ۴۰ تن از دانشجویان اشعاری ترکی در دو سبک کلاسیک و نو از شعرای بزرگ و نام آشنای آذربایجان نظیر استاد شهریار، ملا محمد فضولی، سید عماد‌الدین نسیمی، حسین جاوید، رامیز روشن، کریمی مراغه‌ای و… را برای حضار خوانده و همچنین تعدادی شعر فارسی نیز به احترام حضور چند تن از دانشجویان فارس زبان قرائت شد.

شب شعر قیزیل آلما به عنوان نخستین برنامه رسمی کانون شمس و با هدف کاستن از وضعیت راکد و ایستای فرهنگی دانشگاه و همچنین ترویج و اشاعه فرهنگ اصیل آذربایجان و زبان ترکی برگزار شد.

استقبال گرم دانشجویان از این محفل و شور و اشتیاق آنان برای شرکت در آن باعث شد تا گنجایش آمفی تئاتر دانشگاه قبل از آغاز مراسم پر شده و بسیاری برای بهره‌مندی از این مراسم رنج و زحمت سرپا ایستادن به مدت دو ساعت و نیم را به جان خرند.

دکور سنتی آمیخته با مولفه‌های فرهنگی و هویتی آذربایجان و همچنین اجرای مراسم به زبان ترکی از جمله نکات بارز و حائز اهمیت شب شعر قیزیل آلما بود که تحسین و تشویق شرکت کنندگان را برانگیخت.