خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

مغولی یا ترکی؟

+0 به یه ن

مغولی یا ترکی؟

در سال های اخیر ادعاهای کذبی از طرف برخی ناسیونالیست های افراطی و محققان مغرض شنیده می شود مبنی بر اینکه ترک های آذربایجان و ترکیه و عراق و بطور کلی خاورمیانه در قرون اخیر وارد منطقه شده اند! وحتی ادعاهایی وجود دارد مبنی براینکه ترک های آذربایجان پیش از ورود مغولها به ایران به زبان آذری باستان که لهجه ای از فارسی بوده تکلم می کردند و پس از حمله مغولها زبان مغولها بالاجبار به مردم تحمیل شده است.

سوال اساسی این است که چرا مغولها زبان ترکی را به مردم تحمیل کرده اند نه زبان مغولی را؟؟؟! زیرا با توجه به جدول زبان ها می بینیم که زبان مغولی شاخه ای جدا از شاخه ترکی در زبان های آلتاییک است و نمی توان ادعا کرد که زبان مغولی زبانی ترکی است.

و چرا زبان دیگر فارس ها در ایران، افغانستان تاجیکستان و... ترکی نشد؟!! تصرفات مغولها در آن زمان شامل هند و آسیای میانه و خاورمیانه می شد. اگر قرار بود مهاجمین زبان خود را به این مناطق تحمیل می کردند، چگونه است که حتی یک روستای مغول زبان در این مکان ها یافت نمی شود؟!

اگر بپذیریم که مغول ها وحشی هستند پس ترک ها هم. باید بپذیریم که آلمانی ها وحشی هستند (بقول هیتلر در کتاب نبرد من) در نتیجه آیا میشود گفت فارسها هم وحشی و مخرب، ضد تمدن هستند؟ چون ملاک گروه زبانی است. تازه در جنگ جهانی مگر آلمان ها انگلیس ها روس ها فرانسوی ها در یک گروه زبانی همدیگرا نمی کشتند. برای چه هدفی ؟ ملت با فرهنگ؟ نژاد پرستانه حرفی عملی انجام نمی دهد و این اشتباه را به بچه هاش یاد نمی دهد.

اینها ادعا های افراد بیسواد است که هیچ آشنایی به زبان ترکی یا فارسی یا ریشه زبان ها و ارتباط آن با فرهنگ یا تمدن ندارند بلکه در دو حالت غرق شده و حیات خود را ازدست داده اند. یا خود شیفته اند و دیگران را نمی شناسند که می خواهند خود را تحمیل کنند و یا خود باخته اند و دیگران را می شناسند ولی خود را نه و می خواهند باچسباندن خود به دیگران هویتی پیدا کنند.

زبان مغولی با 6ملیون گویشور که دو و نیم میلیون در کشور مغولستان دو میلیون خود مختاری مغولستان داخلی چین و بقیه در روسیه زندگی می کنند. این زبان در گروه زبان های آلتای است و ارتباط دستوری با لهجه های زبان ترکی دارد. مثل التصاقی بودن و البته کلمات مشابه ولی نه آنقدر که ترکی حساب بشود. {نمونه دیگر زبان آلمانی است که در گروه زبان های هندو اروپایی مثل فارسی قرار داشته و ارتباط کلمات آن در همین وبلاگ ذکر شده است. هر چند احتمالا این دو زبان شاخه های یک زبان مادری هستند ولی خنده دار است بگوییم فارسی همان آلمانی یا انگلیسی یا هندی و.. است. همینطور گفتن اینکه ترکی همان مغولی است مسخره و ناشی از بیسوادی است}.

در گروه زبان های آلتای علاوه بر ترکی و مغولی، ژاپنی و کره ای هم قرار دارند. ولی چرا کسی جمله غلط که ترکی همان ژاپنی یا مجاری و... است را نمی گوید؟!!!! این را گفتم تا متوجه باشین پشت پرده خبرهایی است. برای شروع مشابهت کلمات را ملاک قرار میدهیم : (همان معیار که زبان های هندواروپایی با آن کشف و دسته بندی شده) :

زبانهای ترکی / زبانهای مغولی / فارسی / ترکی قدیم / ترکی استانبولی / ترکی آذربایجانی / ترکمنی / ترکی تاتاری / ترکی قزاقی / ترکی قرقیزی / ترکی ازبکی / ترکی اویغوری / ترکی یاکوتی / ترکی چوواش / مغولی

Numbers

1 / Bir / Bir / Bir / Bir / Ber / Bir / Bir / Bir / Bir / Bir / Perre / Negan

2 / eki / İki / İki / İki / İki / Eki / Eki / Ikki / Ikki / Ikki / Ikke' / Qoyor

4 / Tört / Dört / Dört / Dört / Dürt / Tört / Tört / To'rt / Töt / Tüört / Dorben

7 / Yeti / Yedi / Yeddi / Yedi / Yide / Jeti / Jeti / Yetti / Yättä / Sette / Dologhon

10 / On / On / On / O:n / U / On / On / O'n / On / Uon / Vonu / Arban

100 / Yüz / Yüz / Yüz / Yü:z / Yüz / Jüz / Jüz / Yuz / Yüz / Sü:s / Ser / Jagun

Persons

پدر / Ata / Ata / Ata / Ata / Ata / Ata / Ata / Ota / Ata / ecige

مادر / Ana / Anne / Ana / Ene / Ana / Ana / Ene / Ona / Ana / eke

ادامه متن کامل در لینک زیر : اینجا