خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

جاذبه های فرهنگی و گردشگری استان خراسان شمالی

+0 به یه ن

جاذبه های فرهنگی و گردشگری استان خراسان شمالی

به گزارش اترک نیوز(اینجا)، این استان از نظر موقعیت جغرافیایی؛ از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است. آثار کشف شده در این استان نشان از قدمت تاریخی کهن آن دارد. محوطه باستانی معروف به پهلوان و تپه حیدران جاجرم، قدمتی بیش از ۱۲ هزار سال دارند.

 آیینه خانه مفخم بجنورد

بنایی که امروزه آیینه خانه مفخم نامیده می شود , ساختمانی است رفیع و با شکوه که در شمال شهر بجنورد واقع شده است . این بنا از آثار منحصر به فرد عصر ناصری در شمال خراسان است , که در گذشته داخل باغ بزرگی قرار داشته و همراه با ابنیه دیگر از جمله عمارت مفخم , دروازه ورودی حوض خانه , باغ فواره و کلاه فرنگی تشکیل دارالحکومه مفخم را می داده که عمارت کلاه فرنگی بر اثر زلزله شدیدی که در بجنورد رخ داده تخریب شده و هم اکنون تنها آیینه خانه و عمارت مفخم به جای مانده .

بنای آیینه خانه که محل کنونی اداره میراث فرهنگی و موزه مردم شناسی بجنورد می باشد , در سال ۱۳۷۶ خریداری و پس از مرمت در مهر ماه ۱۳۷۹ بهره برداری و به شماره ۳۱۱۶۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است .بانی این اثر یارمحمدخان سهام الدوله بجنوردی معروف به سردار مفخم و معمار آن احتمالاً ممتحن الملک شقاقی بوده که پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به دستور ناصرالدین شاه جهت گذراندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه اعزام وپس از رجعت به کار احداث کاخ های بزرگان گمارده شد.

 

امامزاده سلطان سید عباس(ع)

امامزاده سلطان سیدعباس در دامنه تپه ماهورهای جنوب شهر بجنورد واقع شده و مدفن فرزند امام موسی کاظم (ع) است که در دوران حکومت بنی‌عباس از مدینه به خراسان آمده و در اواخر سده دوم هجری قمری وفات یافته است. هسته مرکزی حرم، بنای چهارگوشی است که در وسط هر ضلع آن یک ورودی قرار دارد. بنا دارای دو ایوان تازه‌ساز و دو شبستان است. در دو سوی ایوان شرقی، دو برج در گوشه‌های بنا ایجاد شده است. بر روی ساقه یا گردن بنا، طرح‌های مکرر طاق‌نما مانند ایجاد شده و گنبد نیز از کاشی‌های فیروزه‌ای و نقش زیبای «لا اله الا الله» به رنگ لاجوردی پوشیده شده است. در نمای ایوان اصلی کتیبه‌ای از کاشی معرق شامل آیه‌های قرآنی دیده می‌شود. به طور کلی این بنا از تناسب و زیبایی مطلوبی برخوردار است. این امامزاده در محل به نام «معصوم‌زاده» معروف است و زیارتگاه مردم شهر بجنورد و محل دفن اموات و شهدای شهرستان بجنورد می‌باشد.

این مقبره در حمله مغول ویران و در سال 1223 هجری قمری توسط فتحعلی شاه قاجار مرمت گردید و در سال 1345 خورشیدی به طور کامل بازسازی شد.

 

پارک تفریحی و توریستی بئش قارداش

پارک بش قارداش که در 6کیلومتری جنوب بجنورد در مسیر جاده اسفراین قرار گرفته است از قدیمی ترین و مشهورترین اماکن تفریحی کشور محسوب و مورد توجه اکثر مسافران و ساکنان در شهر می باشد وجود چشمه آب معدنی نسبتا" با خواص متعدد که در حال حاضر خشک شده سبب گردید که در دوران حکومت ناصرالدین شاه هنگام سفر چاه به منطقه بجنورد و زیبایی چشمه و چنارهای کهنسال اطراف آن توجه ناصرالدین شاه را بخود جلب کرد و دستور احداث استخر مرمت بقعه مخروبه مجاور آن را به سردار مفخم حکمران منطقه بدهد که بعدها بدلیل ترور ناصرالدین شاه بقعه احداث شده مورد استفاده ایل شادلو جهت آرامگاه خانوادگی قرار گرفت.

در کنار آرامگاه سردار مفخم، سنگ نوشته هایی حکایت از عدم وجود شخصیت مذهبی در این بقعه می نماید ولی ساختار فیزیکی آرامگاه با گنبد و گلدسته حکایت از مکان مذهبی دارد که در این خصوص متاسفانه در کتب تاریخی و سفرنامه های متعدد ذکر نشده است.

در خصوص وجه تسمیه بئش قارداش و بر اساس اعتقاد مردم محل عنوان می شود که  در زمان هجوم مغول پنج برادر به دلیل رشادت های زیاد که در جنگ مغولان در این ناحیه نموده و کشته شده اند به نام بئش قارداش ( پنج برادر) معروف است. در مورد این مکان به جرات می توان گفت که از مشهورترین و پرطرفدارترین پارک های تفریحی مورد نظر مردم بجنورد بوده است و استفاده از آب استخر حتی در فصول سرد سال صورت می گرفته است.

آب معدنی چشمه دارای خواص شیمیایی زیادی می باشد که در درمان بیماریهای گوارشی، معالجه بیماری کبد و مجاری صفراوی و یرقان، سردرد، میگرن، و سنگهای گوناگون مجاری ادراری موثر می باشد و نیز در بهبود و ترمیم بیماریهای ناشی از سوء تغذیه ای و بیماریهای تنفسی و آلرژی مانند آسم و ورم مجاری بینی اثری نیکو دارد.

 

پارک بابا امان بجنورد

پس از عبور از میدان امام رضا در شهر بجنورد و در کیلومتر ۱۳ بزرگراه بجنورد به شیروان و در نزدیکی حاشیه جنوبی بزرگراه، گردشگاه و چشمه بابا امان واقع است که یکی از گردشگاه های بجنورد به شمار می آید. این گردشگاه به پارک ملی بابا امان نیز معروف است.

این چشمه و پارک اطراف آن، به دلیل وجود امکانات بسیار مناسب همراه با چشم انداز های طبیعی و چشمه و آب و هوای مناسب، جایگاه ویژه ای برای گردشگران و علاقمندان به طبیعت دارد.

پارک ملی بابا امان یکی از قدیمی ترین پارک‌ های گردشگری در ایران می‌ باشد. این پارک دارای استخر های متعدد و پارک جنگلی دارای ۴۰۰٬۰۰۰ اصله درخت از جمله چنارک، زالزالک، اقاقیا و زردآلو است، همچنین این پارک دارای پوشش گیاهی به وسعت ۲۵۰ هکتار می‌ باشد. پارک بابا امان دارای پوشش گیاهی و درختان قطور چنار ۴۰۰ ساله و چشمه‌ هایی است که در مرکز و اطراف بابا امان می جوشند و بر زیبایی این پارک می افزایند.

همچنین شاخه‌ ای از رودخانه اترک از کنار این پارک می‌ گذرد که وجود این رودخانه امکان ماهیگیری را برای علاقه‌ مندان فراهم کرده است و چشمه این مجموعه تفریحی که از نوع آب های معدنی محسوب می‌ شود که ۳۰۰ الی ۴۰۰ لیتر در ثانیه آبدهی دارد. این چشمه از چهار نقطه درون تپه‌ ای می‌ جوشد و به درون استخر هایی می‌ ریزد که با اختلاف سطح ساخته شده‌ است. چشمه بابا امان جز دسته آب های سولفاته کلسیک و سدیک است و مصرف آن صفرا آور و ملین و تسهیل کننده اعمال گوارشی و دافع سموم است.

از دیگر مناظر زیبا و دیدنی این پارک، حیات وحش پردیسان در زمینی به مساحت ۲۵۰ هکتار در غرب پارک تفریحی بابا امان است که در آن تنوع گیاهی و جانوری خراسان شمالی یافت می‌شود. در این پارک جانورانی از جمله گوزن زرد، قوچ، میش، قوچ اوریال و آهو که از گونه‌ های نادر و شاخص کشور می‌باشد جهت تکثیر و آشنایی علاقمندان در این پارک رها شده‌اند.

 

امامزاده حمزه رضا  شیروان

بقعه با شکوه امامزاده حمزه رضا  علیه ‏السلام در روستاى زیارت (از دهستان زیارت، بخش مرکزى)، در یک کیلومترى جادّه اصلى شیروان ـ فاروج و در 5 کیلومترى شمال غرب شهر شیروان واقع شده و از زیارتگاه‏ هاى مشهور استان خراسان شمالى و شهر شیروان است.

 

ارگ بلقیس اسفراین

ارگ 1200 ساله نارین قلعه از آثار به جا مانده در شهر تاریخی بلقیس اسفراین است، مجموعه ای باستانی که یکی از قطب های بالقوه گردشگری خراسان شمالی محسوب می شود.

محدوده شهر تاریخی بلقیس که در واقع اسفراین کهن محسوب می شود قدمتی حدود چهار هزار سال دارد، در این منطقه در طول قرن ها همواره مردمی زیسته و تمدن آفریده اند و سپس با هجوم و تجاوز اقوام مختلف تخریب شده و بار دیگر از درون خاکسترهای جنگ و نفرت جوانه شهری جدید سربرآورده است.

 بیشتر آنچه که اکنون در این شهر تاریخی باقی مانده، آثار و بقایایی است که به دوره صفوی نسبت می دهند، اما شواهد و یافته های جدید تاریخی حاکی از آن است که دیرینگی شهر تاریخی بلقیس در شهرستان اسفراین به قرن دوم اسلامی می رسد.

در آغوش تپه ها، درختان انبوه و مناظر تماشایی بابا امان تاسیساتی نظیر متل، رستوران، پارک کودک و محل استراحت خانواده ها جای گرفته است. هوای لطیف و شب های دل انگیز و زیبای بابا امان هر گردشگری را به خود جذب می کند. این تفرجگاه به دلیل قرار داشتن در کنار جاده اصلی در فصول مسافرتی یکی از محل های اصلی اتراق مسافرین و زائرین است.

 

قلعه جلال‌الدین جاجرم

قلعه جلال الدین مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در بین گرمه و جاجرم واقع شده و این اثر در تاریخ ۳ بهمن ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قلعه جلال‌الدین از سنگ و آجر و گچ ساخته شده است.قلعه جلال‌الدین در حدّ فاصل جاده گرمه به جاجرم و میان دو شهرستان جاجرم و گرمه، بر روی تپه نسبتاً مرتفع سنگی قرار گرفته است.