خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

پارک بش قارداش در خراسان شمالی + تصاویر

+0 به یه ن

 

پارک بش قارداش در خراسان شمالی + تصاویر

مقدمه : پارک بئش قارداش که در 6 کیلومتری جنوب بجنورد در مسیر جاده بجنورد - اسفراین قرار گرفته است از قدیمی ترین و مشهورترین اماکن تفریحی کشور محسوب و مورد توجه اکثر مسافران و ساکنان در شهر می باشد.

پارک ملی بش قارداش یکی از پارکهای شهری به وسعت 450 هکتار با فضای جنگلی و فضای پارکی 14 هکتار است که به سبب آب و هوای منحصر به فرد آن، وجود درختان کهنسال چنار و فضای سبز دلپذیر از دیرباز مورد توجه و استقبال شهروندان و مسافران قرار داشته و در سال 85 بعنوان اثر ملی به ثبت رسیده است.

تاریخچه : وجود پاک ترین چشمه آب معدنی با خواص متعدد که در حال حاضر خشک شده  و دیگر امیدی به باروری آن نیست، سبب گردید که در دوران حکومت ناصرالدین شاه هنگام سفر به منطقه بجنورد، زیبایی چشمه و چنارهای کهنسال اطراف آن توجه ناصرالدین شاه را بخود جلب کند و دستور احداث استخر و مرمت بقعه مخروبه مجاور آن را به سردار مفخم حکمران منطقه بدهد، که بعدها بدلیل ترور ناصرالدین شاه بقعه احداث شده مورد استفاده ایل شادلو جهت آرامگاه خانوادگی قرار گرفت.

وجه تسمیه بئش قرداش : درخصوص وجه تسمیه بئش قارداش در زبان ترکی یعنی پنج برادر و براساس اعتقاد مردم محل عنوان می شود که در زمان هجوم مغول پنج برادر به دلیل رشادت های زیاد که در جنگ مغولان در این ناحیه نموده و کشته شده اند به نام بئش قارداش ( پنج برادر) معروف است.

 حفر چاه عمیق : در مورد این مکان به جرات می توان گفت که از مشهورترین و پرطرفدارترین پارکهای تفریحی مورد نظر مردم بجنورد بوده است و استفاده از آب استخر حتی در فصول سرد سال صورت می گرفته است. اما و متاسفانه چشمه بئش قارداش که در حال حاضر کاملا" خشک گردیده و مطالعات زیادی توسط کارشناسان و متخصصان مربوطه برای جریان یافتن دو باره آب چشمه در حال انجام است و این امر مسئولان را برآن داشت تا با حفر یک حلقه چاه قسمتی از کمبود آب را به این طریق جبران نمایند و برای تامین آب مورد نیاز مطالعاتی در دست اقدام است.

خواص درمانی آب معدنی بئش قارداش : آب معدنی چشمه بئش قارداش دارای خواص شیمیایی زیادی می باشد که می تواند در درمان بیماریهای گوارشی، معالجه بیماری کبد و مجاری صفراوی و یرقان، سردرد، میگرن، و سنگ های گوناگون مجاری ادراری موثر باشد و نیز در بهبود و ترمیم بیماریهای ناشی از سوء تغذیه ای و بیماریهای تنفسی و آلرژی مانند آسم و ورم مجاری بینی اثری نیکو دارد.

بازسازی پارک بئش قارداش : بازسازی پارک در سال 1378 شروع، طرح توسعه پارک و مرمت آرامگاه با نظارت میراث فرهنگی آغاز گردید که همچنان با عنایت مسئولان شهرداری و فرمانداری و استانداری در حال اجرا می باشد. برنامه توسعه پارک شامل ساخت متل، رستوران ، دریاچه مصنوعی، کمپینگ، باغ ایرانی و منوریل در قالب طرح تهیه شده و انجام خواهد شد.

 

کابد فیزیکی - قضایی پارک بئش قارداش : مساحت کل پارک جنگلی بش قارداش 450 هکتار می باشد که 10 درصد آن اختصاص به جاده، پارکینگ، محل های ورزشی، آلاچیق، چایخانه سنتی، رستورانها، متلها و ساختمان اداری می باشد و مابقی آن جنگل کاری شده است.

پوشش گیاهی و جنگلی پارک بئش قارداش : پوشش گیاهی آن شامل سرو خمره ای، زیتون تلخ، چنار، زبان گنجشک، اقاقیا، کاتالپا، زالزالک وحشی، ارغوان، افرا، عرعر، سرو شیراز،  کاج، توت و زرشک می باشد.

سایت دریاچه ای مصنوعی بئش قارداش : قرار است سایت دریاچه ای به مساحت و وسعت 4 هزار متر مربع در ضلع شمال غربی این پارک ایجاد شود و در آن، سایت قایقرانی و ماهیگیری، سایت های تفریحی و گردشگری از امکاناتی است که دراین دریاچه در نظرگرفته شده اند. اخیر محل موقعیت این طرح عوض شده و در سمت جنوب شرقی در نظر گرفته شده است.