خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

متن و آهنگ ترانه مهرداد کسانی با نام «بیر ثانیه»

+0 به یه ن

متن و آهنگ ترانه جدید مهرداد کسانی با نام «بیر ثانیه»

«بیر ثانیه»، نام آخرین اثر «مهرداد کسانی»، خواننده و ترانه‌سرای جوان عرصه موسیقی پاپ ترکی در ایران می باشد که شما همراهان عزیز، می توانید آن را از طریق لینک زیر دانلود کنید. 

دانلود مستقیم : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

اوروجلوغون بئشینجی گونون دوعاسی

+0 به یه ن

  بئشینجی گونون دوعاسی

    اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ من المُسْتَغْفرینَ واجْعَلْنی فیهِ من عِبادَکَ الصّالحینَ القانِتین واجْعَلْنی فیهِ من اوْلیائِکَ المُقَرّبینَ بِرَأفَتِکَ یا ارْحَمَ الرّاحِمین.

 

    آللاهیم! بوگون منی باغیش دیله‌ین، ساغلام و سؤزه باخان بنده‌لریندن و سنه یاخین اولیالریندن قیل! شفقتینین حاققینا ای مرحمتلی‌لرین ان مرحمتلیسی!



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قورآن و دوعالار,

گفتگو با اسماعیل مددی در باره ضرب المثل‌های ترکی

+0 به یه ن

جای خالی تحقیقات فولکلور در ضرب المثل‌های ترکی

متاسفانه ما فولکلور شناس متخصص نداریم و اگر هم افرادی تحقیقاتی داشته اند، موادخام تحقیق برای دانشگاه‌ها بوده است. برای شناساندن ضرب المثل ها، تحقیقات جامع و تخصصی نیاز است تا بر ماندگاری فولکلور و ضرب المثل‌ها تاثیرگذار باشد.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : دانیشیق,

گؤزه‌للیکلری گؤرن اؤلمزمیش

+0 به یه ن

گؤزه‌للیکلری گؤرن اؤلمزمیش

9500 ایللیک بیر آغاج گؤرن نه دئوران‌لار گؤروب؟! چوخ ایستردیم بو آغاجین یئرینه اولام. چونکو هله‌ده وار یاشامایا دویماییب! ائله بیر بویو-پوسو دا یوخدو. ۵ متر دی! آمما دیری قالمایی ۹۵۰۰ ایلدیر کی باشاریب. یئلده، بوراندا، طوفاندا!

۹۵۰۰ ایلده، چئوره سینده‌کی گؤزه‌للیکلره دویماییب. اوتوروب سایساق، بو آغاج یاشادیغی ایللر ساییسیندان دا چوخ اؤرنک وئریر اینسانا. آمما من اونو گؤردویوم گون ‌دن بری، بیر قونویو، باشقا قونولاردان داها چوخ دوشوندوم. اودا بو کی “ گؤزه‌للیکلری گؤرن اؤلمزمیش ”.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

تاریخچه ی نشان شیر و خورشید تورکان

+0 به یه ن


تاریخچه ی نشان شیر و خورشید تورکان

چگونه جنسیت سمبل ملت تورک تغییر کرد؟

یازار : محبوب امراهی

    بی گمان ملت تورک که در طول تاریخ دیرین امپراتوری ها ، خانات و پادشاهی های بزرگی را خلق کرده است "هویت حکمداری" در بخش بسیار بزرگی از قاره ی اوراسیا را در طول هزاران سال گذشته تایین کرده است. در بخش اعظمی از تاریخ بشر در این قاره غالب طبقه ی حاکم از خاندانهای تورک متشکل می شد که چهره ی سیاسی جهان را مرتبا دگرگون می نمودند اما تورکان بدلیل در دست داشتن قدرت ، ماهیت باورهای دینی آنان و نیز ایجاد رابطه بین اقوام مختلف در اقصی نقاط اوراسیا در رویاروی و اختلاط تمدن های گوناگون نیز بسیار موثر بودند. در مورد مطالعه ی طالع بینی تورکی نیز راهگشا خواهد بود.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

دانلود فایل تخت جمشید یک بنای نیمه کاره

+0 به یه ن

تخت جمشید یک بنای نیمه کاره و در ابتدای ساخت به حال خود رها شده است.

در سراسر جهان بناهای بزرگ و شگفت انگیزی وجود دارد که مافوق تصور بشرند از جمله اهرام ثلاثه در مصر، دیوار چیت ، آثار روم باستتن و .... آثاری بسیار فاخر تر و شگفت انگیز تر از تخت جمشید، ولی نکته جالب توجه این این است مردم هیچیک از این کشورها ، چنین بناهای عظیمی را نشانه برتری نژادی و تمدن خود نمی دانند و گوش عالم را کر نمی کنند که عصر پیشرفت علمی خود را مدیون تمدن ماست و یا با شعار های نژاد پرستانه و اهانت آمیزی چون :

زشیر شتر خوردن و سوسمار،  عرب را بجایی رسیدست کار

  که تاج کیانی کند آرزو ،         تفو بر چنین چرخ گردون تفو

خود را برتر از دیگران نمی داند ولی این امربطور شگفت انگیزی در ایران رواج دارد و یک بنای نیمه کاره  و معمولی را چنان بزرگ می بینند و عامل برتری بر تمام تمدن جهان که گاه باعث خنده دیگر ملل می شود.

آدرس دانلود : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,