خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

اهالی استان همدان خواستار تحصیل به زبان تورکی

+0 به یه ن

 

 

اهالی استان همدان خواستار تحصیل به زبان تورکی شدند

تورک های همدان در سفر حسن روحانی به همدان در اقدامی شایسته حقوق ابتدایی و طبیعی خود را خواستار شدند.

اهالی استان همدان امروز(04/06/94) اعلام کردند استان های تورک نشین تنها آزربایجان های شرقی و غربی و اردبیل و زنجان نیستند، همدان و قزوین و بخش هایی از کردستان و کرمانشاه (بیجار و قروه و سونقور)، بخش هایی از استان مرکزی و خراسان های شمالی و رضوی و قشقایی ها همگی خواهان تحصیل زبان مادری خود یعنی تورکی هستند.



آردینی اوخو

کلمات ترکی در فارسی

+0 به یه ن

تمام زبان های دنیا از زبان های دیگر کلمه می گیرند و کلمه نیز می دهند. حتی اگر این زبان زبانی بین المللی همچون انگلیسی باشد. کلمات بیگانه بسیاری وارد زبان فارسی شده اند که کلمات عربی، انگلیسی، فرانسه و روسی از آن جمله اند، اما شاید ندانید که کلمات بسیاری نیز از زبان ترکی وارد زبان فارسی شده اند که ما روزانه بسیاری از آنها را در مکالمات و نوشته هایمان بکار می بریم. زبان ترکی و فارسی در طول قرنها، به دلیل همجواری و تشکیل حکومت های مشترک توسط این دو ملت کلمات بسیاری را از هم گرفته اند.  



آردینی اوخو

چاغایا آدقوما تؤرنی(رسم نام گذاری کودک)

+0 به یه ن

چاغایا آدقوما تؤرنی(رسم نام گذاری کودک) 

خوراسان تورکلری چاغایا(اوشاغا) یئدی گون اولاندان سونرا آدقویالار. بو مرسیمده چاغانینگ آتا- آتاسی، یادا ائلین آغ ساققال کیشی سی نئ چاغریب، فامیل لری ده دعوت ائدیب، اونلارا شام وئرر. سونرا او آغ ساققال کیشی چاغانین قوجاغینا آلیب و اونون ساغ قولاغینا اذان دئیر و سول قولاغینا  اقامه اخویار. سونرا چاغا اگر اوغلان اولسا اول ده حضرت محمد (ص) و یا حضرت  علی (ع) نین آدینی و اگر قیز اولسا حضرت فاطمه (س) نین آدینی اونون قولاغینا چاغیراندان و نهایت دا آناسی و آتاسی دئین آدی اوچ دفعه اونون قولاغینا چاغیران دان سونراچاغانین آتاسین دان بیر انعام آلیب چاغانی تحویل وئرر. قوناقلار اوندان سونرا شیرینی یئییب و "اللاه ساخلاسین" دئیه بیر پای چاغایا تقدیم ائدرلر.



آردینی اوخو

تاریخی زهتابی سیماسیندا گؤرمک چتین دئییل

+0 به یه ن

 

تاریخی زهتابی سیماسیندا گؤرمک چتین دئییل

زهتابی دئینده بیری سیبئریانی یوروب گلن بیر ایگیدی دوشونور. باشقاسی اؤیرنجی‌لرینی دادیزدیریب گئدن بیر اؤیرتمنی گؤز اؤنونده گؤرور.

بیری یئللری یوروب یورولماق بیلمه‌ین یاغیشلی بولودو، باشقاسی گونو گوندن چیچکله‌نن سولماق بیلمه‌ین کیملیک باغچاسی‌نی خاطیرلادیر.

تاریخچی، دیلچی، ادبیاتچی، فولکولورچو، موباریز، سیاستچی، شاعیر و باشقا عنوانلار آدینا یول یولداشی اولابیلر.هانسی‌نی سئچمک‌ هره‌نین اؤز گؤروش آچیسیندان آسیلی‌دیر.



آردینی اوخو

ترکهای سومر، بانیان تمدن بشری

+0 به یه ن

ترکهای سومر، بانیان تمدن بشری

سومرها به عنوان بانیان تمدن بشری، خدمات زیادی را به بشریت کرده اند. از جمله کارهای مهمی که سومریان برای بشریت کرده اند: 

-آفریدن قانون و اولین بانیان حقوق بشر، اداره جامعه بر اساس قانون، اختراع چرخ، پایه و اساس علوم و صنایع مختلف را گذاشتند که بعدا توسط دیگران تکامل پیدا کرد، پایه و اساس شیمی، ریاضیات، داروشناسی و ... 

- تقسیم هر شبانه روز به 24 ساعت و هر ساعت به 60 دقیقه و هر دقیقه به 60 ثانیه، کشف و به کار گرفتن انواع فلزات، اشعار و داستانهای سومر که از لوحه های سومری بازخوانی شده، نشان میدهد که پایه ادبیات را نیز آنها گذاشتند. 

-اختراع خط اول هیروگلیف و بعدا خط میخی از کارهای دیگر سومریان هست، داریوش هخامنشی 3500 سال بعد، با استفاده از همان خط میخی اختراعی سومرها کتیبه های خود را به سه زبان ایلامی، اکدی و پارسی نویساند.



آردینی اوخو

رامبد جوان فرزند با غیرت آزربایجان

+0 به یه ن

رامبد جوان فرزند با غیرت آزربایجان :

شعر زیر خطاب به پان فارسیست های افراطی که در فکر آسیمیله کردن تورک های تهران هستند.

فیکر ائتمه کی رامبد ساتاجاقدیر، آنا یوردون

تهراندادا قالساگینه او آتمیاجاقدیر آنا یوردون

تهران دولوسو وارگینه رامبدلاریمی سن تانیمیرسان

تهراندان او قالخیب ینی دن ده آلاجاقدیر آنا یوردون



آردینی اوخو

تلاش نوائی برای پیوند زبان ترکی و فارسی

+0 به یه ن

نویسنده : دکتر محمد رضا کریمی باغبان

امیر علیشیر نوائی شاعر، ادیب، سیاستمدار و دانشمندی است که در عرصه سیاست یکی از نخبگان امور وزارتی 

 تلاش امیرعلیشیر نوائی برای پیوند زبان ترکی و فارسی

چکیده : امیر علیشیر نوائی شاعر، ادیب، سیاستمدار و دانشمندی است که در عرصه سیاست یکی از نخبگان امور وزارتی ایران و در سلک امیرانی چون خواجه نظام­الملک، رشیدالدین فضل­اله همدانی، بشمار می­آید که بالغ بر 400 بنای تاریخی از خود به یادگار نهاده، در عرصه­ی ادبیات نیز بر زیبایی­ها و توانمندی­ های ادبیات فارسی واقف است و بر مجموعه ­ی ادبیات تسلط دارد. نوائی حدود 30 اثر به دو زبان ترکی و فارسی نوشته است. او، از ترکان جغتایی است و به زبان مادری خویش عشق می­ ورزد و همت بر آن می­ گمارد تا زیبایی­ ها و توانمندی ­های ادبیات فارسی را در ادبیات ترکی داشته باشد.



آردینی اوخو

ایمام رضا ع دونیایه گلمه گونـو، قوتلو اولسون

+0 به یه ن

 

ایمام رضا علیه السلامین دونیایه گلمه گونـو، بوگون بوتون موسلمانلارا قوتلو اولسون



آردینی اوخو

کشف شهر زیر زمینی با قدمت 4000 ساله در بهار

+0 به یه ن

 


کشف شهر زیر زمینی با قدمت 4000 ساله در شهرستان "بهار" 

همدان و حومه ی آن در میان دیگر مناطق آزربایجان جنوبی از قدمت تاریخی بیشتری برخوردار است بطوریکه کشف شهر زیر زمینی در شهرستان " بهار " قدمت تاریخی پیدایش فرهمگ و تمدن شهر نشینی در آزربایجان تاریخی - جنوبی را ثابت می کند.

فرماندهی انتظامی استان همدان، " جمشید باقری "با همراهی بخشدار و شهردار صالح آباد از شهر زیر زمینی کشف شده با قدمت 4 هزار سال در بخش صالح آباد این شهرستان بازدید کردند.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

مفاخر ترکهای خراسان2

+0 به یه ن


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,

بزرگداشت «ابوعلی سینا» پزشک بزرگ ترک

+0 به یه ن

خبرگزاری فارس : بزرگداشت «ابوعلی سینا» و روز پزشک در ازبکستان +تصاویر

 عصر روز گذشته 01/06/94 طبیبان سنتی ازبکستان ضمن برگزاری نمایشگاه داروهای گیاهی روز تولد شیخ الرئیس ابوعلی سینا حکیم و دانشمند نامدار ترک را در فرهنگستان طب سنتی ازبکستان در شهر «تاشکند» جشن گرفتند.

«عبدالرشیدخان» استاد دانشگاه شهر تاشکند نیز با اشاره به عوارض جانبی و گرانی داروهای شیمیایی امروزه و برتری و طبیعی بودن داروهای ابو علی سینا گفت: امروز در دنیا هیچ رساله‌ای مانند رساله «داروهای قلب» ابوعلی سینا وجود ندارد و این دال بر اینکه وی یک حکیم، فیلسوف و دانشمند جهانی بوده است.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

دانلود کتاب آشنایی با زبان ترکی خراسانی

+0 به یه ن


کاری از نویسنده پرتلاش و زحمتکش آقای جلال قلی زاده مزرجی، که تلاش های بی وقفه ایشان در کتابی با نام " آشنائی با زبان ترکی خراسانی "، گردآوری شد و زحماتشان به بار نشست.

با تشکر ویژه از این نویسنده  دانشمند و گرانقدر که فایل کتاب را جهت استفاده همگان و انتشار در اختیار ما قرار دادند.

آدرس های دانلود :

دانلود در دو حالت فشرده و کتاب الکترونیک


1.39 MB


1.21 MB



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آنادیلی,

زبان ترکی ایران

+0 به یه ن

 مقدمه : زبان ترکی سومین زبان با قاعده وقانونمند دنیا به 29 لهجه و نوع مختلف از کشور چین در شرق آسیا تا منطقه بالکان در قلب اروپا تکلم می شود که از اینان 22 لهجه دارای گرامر و ادبیات مستقل می باشد و بر خلاف زبان های هندی اروپایی در بین زبان های این خانواده اختلاف چشمگیر وجود ندارد. علت تفرق و گوناگونی زبان توانمند و سرشار ترکی حوادث تاریخی، شرایط اقلیمی و ویژگی های آوایی بوده است هیچ یک از زبان های زنده و مرده دنیا به اندازه زبان ترکی دارای انوا ع، گونه ها، لهجه ها و شیوه های فراوان نیست.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آنادیلی,

مفاخر ترکهای خراسان (1)

+0 به یه ن


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,

وبلاگ: « شهرهای ابیورد - نسا- داراگرد (درگز)»

+0 به یه ن

 

وبلاگ : « شهرهای ابیورد - نسا - داراگرد (درگز)»  خراسان به مدیریت بهمن رنجبران افتتاح شد

شهرهای ابیورد - نسا - داراگرد (درگز) در انتهای دشت قراقوم از خراسان بزرگ در سرزمین خاوران واقع شده است.

در این وبلاگ برآنیم که در مورد موقعیت جغرافیایی، تاریخ، تمدن،فرهنگ و آثار باستانی و مشاهیر این شهرها تحقیق کنیم و مطالبی بدون وارد شدن به مباحث سیاسی به اشتراک بگذاریم.

علاقمندان و محققین می توانند مطالب خود را در زمینه های ذکر شده, برای ما ارسال نمایند تا در این وبلاگ با ذکر نام محقق و نویسنده درج شود

آدرس وبلاگ « شهرهای ابیورد - نسا - داراگرد (درگز)»  : اینجا


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,