خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

آهنگ ترکی جواد حصاری به نام وطنیم

+0 به یه ن

 

آدرس دانلود آهنگ ترکی جواد حصاری به نام وطنیم : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

بیر گؤزل هاتیرا (خاطره ای زیبا)

+0 به یه ن

یازار : آلتین قوچانلی

بیر گؤزل هاتیرا (خاطره ای زیبا)

بیزیم کندده (قالادا) بیر اوغلان بار (وار) ایندی قربخ (۴۰ ) یاشیندا اولور. مونون آدی روح الله داش دمیر یادا داش گه میر دیر. گمیرماق خوراسان تورکجه سینده ائله داش یا برک (سفت و سخت) شئیی الده توتوب دیل ووروب و یالاماق دیر. رحمتلیک آتامدان روح الله نین گؤزل لقبینی یاراتدیغینی سوروشدوم. دئدئ : اوغلوم جان، نئچه ایل موندان قاباخ گئدمیشدیک چؤله آرپا بجین و درماغینه. روح الله آتاسینان گلمیشدی اؤز بئیجه لرینه (مزرعه). سورا بیر چوپان بولارین آرپاسینا داوار بوراخیر. روح الله غرورلانیب قاچا قاچا و چاپا – چاپا، گئده داوارلاری آرپادان چیخارسین. چون الی بوش گئدمیشدئ و حیوان داوارلار، چوخ آج ایمیش لار، آرپانی ایچیندن چئخمئردیلار. آتاسی قئشقیریر : ی های روح الله٬ اوغلو بالام٬ داشنان وور٬ بودا آتاسینی بویوردیغینی بوجور ائشیدیر : روح الله اوغلوم داش دمیر٬ داش گه میر. خیلاصه روح الله حیران قالیب بیلمیر ده ش هانی دمیر هانی. گاهدا داشی گمیریردی. اوندن سونرا روح الله نی آدی اولدو روح الله داش دمیر. یادا ده ش گه میر.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : تورکچه یازی,

آج قورد و توخ ایت

+0 به یه ن

آج قورد اوزاقدان دوروب باخیردی؛ ایت بیر تیکه اَت اوچون، آداملارین کؤتک لرینه و تپیک لرینه دؤزوردو... غرورونون سینماماقینا گووه نیردی.( گووه نماق: فخر ائلماق)

گرگ لاغری که همواره به دنبال غذاست و دائم گرسنه است، با سگ تپل و سیری آشنا می‌شود. او از اینکه سگ فربه و سیر است تعجب می‌کند. سگ به او می‌گوید : صاحبش به او به حد کافی غذا می‌دهد; اما گرگ آزادی و گرسنگی را به قلاده داشتن و سیر بودن ترجیح می‌دهد.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چٶرچٶک,

متن آهنگ ریحان ریحان

+0 به یه ن
متن آهنگ ریحان ریحان

داغلار قیزی ریحان ریحان ریحان

عالم سنه حیران حیران حیران

نه قشنگ سن ای قیز… گول چیچک سن ای قیز

بیر دانا سان ای قیز…        دوردانا سان ای قیز

گوزللر گوزلی ریحان ریحان…سودانین ازلی ریحان ریحان

عالم سنه حیران حیران حیران…نه قشنگ سن ای قیز


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

ائل سٶزلری

+0 به یه ن

ائل اوچون ییغلایان گوزوندن اولور : آنکه برای ایل و طایفه و قومش گریه کند، از چشم معیوب می شود. منظور آنست در راه ایل و طایفه فداکاری کردن خوب است ولی هر کس که در این راه تلاش کند در مقابل آن نوش و روی خوش که نشان نمی دهند، نیش هم می زنند.

ائل دللی سینی آتماز : ایل و طایفه و قوم دیوانه خود را نمی راند. منظور از دلی جوانمرد و قهرمان نیز هست یعنی آنکه هر قوم از قهرمانان خود حمایت می کند.

ائل کئچان و سئل باسان یئردن حذر ائله : از محلی که گذرگاه لشکر یا ایل و یا سیل است حذر کن، چون گذر هر یک از آنها در مسیر خود نا بهنگام و غیر منتظره و خطرناک است.

ائل گوجو، سئل گوجو : قدرت مردم مانند قدرت سیل است بعبارت دیگر، دست خدا با مردم است، این مثل اهمیت همکاری و کار جمعی را می رساند، در زمینه نیرومندی کار جمعی بیان می‌شود.

ائل لینه یانان کؤل اولماز : کسی که در راه ایل و تبار و فرهنگ و زبان مادری خود بسوزد خاکستر نمی شود.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آتالار سٶزو,

آذری یا ترک؟

+0 به یه ن

آذری یا ترک؟

پیشگفتار : از دوران پهلوی تاکنون در باره‌ی قومیت مردم ترک‌زبان آذربایجان بحث‌های زیادی صورت گرفته است. عده‌ای با تکیه بر نظریۀ آذری، مدعی شده‌اند که مردم آذربایجان آریائی‌نژاد هستند و قومیت‌شان نیز آذری است. اینان زبان ترکی را زبانی بیگانه و حاصل حکومت‌های ترک و مغول دانسته و لذا تلاش‌های فراوانی در راستای نابودی زبان ترکی و جایگزینی فارسی با آن انجام داده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به آموزش اجباری زبان فارسی و ممنوعیت تدریس زبان ترکی اشاره کرد. ذکر نکردن شماری از مهم‌ترین حکومت‌های ترک در کتب تاریخی و بی‌هویت دانستن ترک‌ها از جمله اقدامات این عده است. این روند بر بخشی از جامعه نیز اثر گذاشته و منجر به ترک‌ستیزی گسترده در ایران گردیده است تا جایی که شماری از ترک‌های ایرانی از سخن گفتن به زبان ترکی و ترک نامیدن خود واهمه دارند. لذا بررسی دقیق و موشکافانۀ این موضوع اهمیت فراوان دارد. به همین منظور در این نوشتار کوشیده شده برخی از ابعاد این مطلب بیان گردد تا نتیجه‌ای مناسب گرفته شود.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آنادیلی,

آهنگ ترکی رسول محمدیان " من اگر نقاش اولیم "

+0 به یه ن

آقا رسول محمدیان یکی از افتخارات ترکان خراسان است و از ترکها شهر اسفراین می باشد و آهنگ خود را بزبان مادری خود ترکی خراسانی می خواند و منتشر می کند. آدرس دانلود " من اگر نقاش اولیم " : اینجا


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

گزارش کوه پیمایی آبشار ارتکند کلات نادری

+0 به یه ن

 

گزارش کوه پیمایی آبشار ارتکند کلات نادری بهشت گمشده

تاریخ اجرا : 11/06/94 و 12/06/94

تعداد افراد : 60 نفر

سرپرست گروه : سجادیان

تدارکات : شیرزاد

کوه پیمایی و گردش علمی : طبیعت را دوست داریم، کوه و ارتفاعات و مناظر طبیعی را مظهری از قدرت خداوند در زمین می دانیم. طبیعت گردی یک ورزش و یک روش و منش زندگی است. ورزشی که در آن قوی ترین عضو گروه همپای ضعیف ترین فرد راه می رود، تنها ورزشی که در آن همه افراد برنده مسابقه هستند.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

نامه یک پدر و پسر ترک تبریزی اوباما را تحت تاثیر قرار داد

+0 به یه ن



   
نامه یک پدر و پسر ترک تبریزی اوباما را تحت تاثیر قرار داد

توهین به ترکان و انتشار رفتار نژاد پرستانه راسیسم فارس هر روز دامنه وسیع تری به خود می گیرد در راس حملات و فحاشی ها به ترکان مردم ترک تبریز پذیرای بیشترین اهانت ها شده اند. مردم مهربان خونگرم و فهیمی که تنها به جرم پاسداری از هویت ترکی خود امروز مواجه با بیشترین مقدار فحاشی و اهانت از طرف نژاد پرستان فارس و کرد قرار گرفتند. عمده علت این فحاشی به خاطر حسادت به جایگاه بی بدیل تبریز و ترکان تبریز است شهری که هرگز پان فارسیزم یارای ادغام ان را در ایرانشهر توهمی و تخیلی خود ندارد و تبریز همیشه یکی از قطب ها و چشمه های زاینده فرهنگ و تمدن ترک بود هست و خواهد بود. اما در این زمان که بازار فحاشی به تبریز و تبریزیان و ترکان دیگر نقاط ایران گرم است در انسوی دریاها و در امریکا اوباما و کاخ سفید پدر و پسر تبریزی را مورد تمجید قرار داده است



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

آلبوم فوق العاده زیبای جواد حصاری به نام عاشق

+0 به یه ن


لیست آهنگ ها

1-عاشیق : عاشق :aşiq    2 / - اِنه : مادر :   ana/ 3 - مسافر :sərnişin  / 4- پائیز: یاز :   yaz /  5- شراب : şərab / 6- شوفر : şofer

آدرس  : indir -yüklə / دانلود : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

شتر و ضرب المثل های شتری

+0 به یه ن

شتر و ضرب المثل های شتری

در میان حیوانات اهلی و حلال گوشت، شتر حیوانی است که ویژگی های و امتیازات خاصی دارد. از جمله آنها :

    اولا، این حیوان معروف است به کشتی بیابان ها. یعنی این حیوان در بیابانها کار آئی دارد و می تواند روزهای متوالی بدون اینکه نیاز جدی به اب داشته باشد راه بسپارد!

    دوم، می تواند از خارها و علف هائی که دیگر حیوانات اهلی نمی توانند بخورند شکم خود را سیر کند!

    سوم این حیوان در صحرا و بیابان های طوفانی از پیش روی باز نمی ماند. بینی این حیوان بهم می اید و مانع  ورود گرد و خاک به حلقش می شود.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آتالار سٶزو,

فولکلور نه دییر؟

+0 به یه ن

فولکلور نه دییر؟

فولکلور فرانسه جه دن آلینمیش ایکی فولک(خالق) و لور(ادبیات، بیلگی…) کلمه لریندن تشکیل تاپمیش مرکب بیر کلمه دیر.

آذربایجان عالملری بونو »شفاهی خالق ادبیاتی« آدلاندیراراق، اونو یالنیز آغیز ادبیاتینا (آغیزدان چیخان سؤزلره) حتی بعضا یالنیز منظوم سؤزلره شامل ائتمیشلر. هر چند کی، فولکلوریک ادبیاتیمیز چوخلوقدا شعر حالتینده دیر، لاکین گؤرونورکی، بو معنا و مضمون هئچ ده بیزی مقصودوموزا یاخینلاشدیرا بیلمز. چوخ شئی لر وارکی، آغیزدان چیخماقدا شفاهی خلق ادبیاتی ساییلمیر.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

دانلود آهنگ جئرانیم آغدو از رسول محمدیان

+0 به یه ن


 

آدرس دانلود مستقیم آهنگ جئرانیم آغدو از رسول محمدیان : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

بجنورددان فلکولور دئرمه لرینن بیر یئر شئعر

+0 به یه ن


قایناق کیتاب : بجنورددان فلکلور دئرمه لری

یازاری : دکتر سلطان تولو

بجنورددان فلکولور دئرمه لرینن بیر یئر شئعر  

1 - ایکئ قوز-و - ایکئ قوز، بیرئ جیران بیرئ بوز 

۲-میندیم جئران بوینئنه،دیشدیم عراق یولئنه 

۳-عراق یولئ پیوسته،گئزلری خومار بسته، 

۴-چرخینئ ِبئ چالیم، خومارئ بئ ییتیشیم

۵-خومار بئ ینگ ایشی با، پئرپئردن قوشئ با



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : کـﯚلتـﯚر,

تورکهابخونن و ببینن و به تمدن خودشون افتخار کنن

+0 به یه ن

علاوه بر کج فهمی طالبان نژاد پرستی افراد پشتون و تاجیک که حاضر به تحمل اثار ترکان در سرزمین های ترکان نیستند در نابودی این اثار دخیل بوده است

اخیراً اخباری از تخریب آثار تاریخی موزه « موصل » به دست تروریست‌های « داعش » می‌ شنویم؛ مشابه این قبیل حوادث را برای نخستین بار در اقدامات متحجرانه طالبان در افغانستان شاهد بودیم که یکی از مهم‌ترین آنها تخریب مجسمه‌های بودا ترکان کوشانی بود : تخریب مجسمه های بودا در بامیان حادثه‌ غم‌انگیزی بود که در مارس سال 2001 میلادی درست 14 سال قبل در زمان حکومت سیاه طالبان در پروسه‌ای چند روزه از نهم تا یازدهم مارس رخ داد؛ حادثه تلخی که از آن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین فجایع فرهنگی قرن حاضر می‌توان نام برد



آردینی اوخو