خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تورک دیلینده اولچولر

+0 به یه ن

تورکجه90 

تورک دیلینده اولچولر

واحد طول : واحدهای اندازه گیری طول مسافت در مقیاس بزرگتر آغاج بوده است :

آغاج = ۶ کیلو متر  

منزل= ۶ آغاج و حد فاصل هرآغاج قهوه خانه‌ای جهت استراحت وجود داشت معمولا یک فرد معمولی روزانه دو آغاج راه می‌رفت یک مسافر تنبل یک آغاج راه می‌رفت و آدم های خیلی تنبل طوری مسافرت می‌کردند که اگر مسافت ۱۰ روز را جمع می‌کردی از ۹ آغاج هم کمتر می‌شد. این موضوع برای اینکه میزان تنبلی شخصی را مشخص کنند می‌گفتند فلانی خیلی زرنگ است ماشااله ” اؤن گونده دوققوز آغاج یول گئدیر " یعنی در ۱۰ روز ۹ آغاج راه می ‌رود.



آردینی اوخو

خوراسان تورکلرینین آتا سٶزلریندن

+0 به یه ن

خوراسان تورکلرینین آتا سٶزلریندن

یازار : دکتر سلطان تولو

    آشاغیداکی آتالارسوزلر پروفسورکرهارددورفرین (تورک قازانبدان ) خوراسان تورکچه سی آتا سٶزلری مقاله سیندن (اتکده یازیلان قایناق دان) آلینمیش و سایین دکتر خانیم سلطان طلوع طرفیندن بعضی لرینین سٶز چئویریسی یا دا تورکیه ده کی قاراشیلیغی وئریلمیش و درگیمیزه گوندریلمیشدیر. بوردا بوتون بونلارا سایین علیرضا صرافی جنابلاری  آذربایجان تورکچه سینده کی قارشیلیقلاری یا دا سٶزلر چئویریسی وئریلمیشدیر و منده لاتین الیفباسین دان عرب الیقباسینا چئورمیشم.



آردینی اوخو

بیانیه ۲۸ نماینده ترک مجلس در اعتراض به فیتیله

+0 به یه ن

بسم تعالی

بیانیه 28 تن از نمایندگان ترک مجلس شورای اسلامی درباره اقدام ناپسند سیمای جمهوری اسلامی ایران:

با سلام به پیشگاه حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و محضر مبارک مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای و با درود به ارواح پاک شهیدان والا مقام ایران اسلامی

ما نمایندگان مردم شریف و غیرتمند مناطق ترک ایران اسلامی و به ویژه آذربایجانی‌های سرافراز، ضمن ابراز انزجار شدید از گفتار و رفتار وقیحانه و موهن عده‌ای از عناصر جاهل و غافل در برنامه فیتیله‌ها در روز جمعه ۱۵/۸/۱۳۹۴ در شبکه دو سیمای جمهوری اسلامی ایران، این حرکت بسیار زشت را محکوم نموده و خواستار برخورد جدی و قاطع مراجع امنیتی و قضایی نظام جمهوری اسلامی ایران با مدیران، کارشناسان و مجریان این برنامه از مرحله تولید فیلمنامه، مدیریت تولید و کارگردانی، مسئولین ناظر و شورای پخش و عوامل بازیگری می‌باشیم. ادامه : اینجا



آردینی اوخو

اهانت به ترکان اقدامی مهندسی شده

+0 به یه ن

 

 

اهانت به ترک زبانان اقدام مهندسی شده نفوذی های فرهنگی در صدا و سیما بود

منصور حقیقت پور در جمع خبرنگاران در اردبیل ضمن محکومیت اقدام زشت و شنیع شبکه دو سیما و بازی با احساسات مردمان ترک ایران، گفت : این عمل، اقدام مهندسی شده نفوذی های فرهنگی در صدا و سیما برای افزایش هزینه مدیریت کشور و به هم زدن آرامش چیدمان قومی و ایجاد ناامنی در کشور بود. ادامه : اینجا



آردینی اوخو

نیم نگاهی تربیتی به برنامه فیتیله

+0 به یه ن

نیم نگاهی تربیتی به برنامه فیتیله

حجت محمودی، محقق و کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی :

متخصصان تعلیم و تربیت دوران کودکی را دوران شکل گیری مفاهیم ذهنی می دانند، که بدان conceptualization یا مفهوم سازی گفته می شود. از دید پیاژه کودک بر اساس نمونه های اولیه مفاهیم را طبقه بندی کرده و بر اساس این طبقات شما یا طرح واره های ذهنی را در ذهن خود شکل می دهد، در این راستا امروزه برنامه های تلویزیونی با آگاهی از این فرایند سعی دارند به صورت برنامه ریزی شده مفاهیم را به کودکان یاد دهند، در این فرایند جهت یادگیری بهتر، ذهن کودک برای طبقه بندی از مصداق های نمونه استفاه می کند. مصداق نمونه چیزی است که کودک برای اولین بار آن را مفهوم سازی کرده است. برای مثال، وقتی کودک برای اولین بار « سیب » را می بیند، آن سیب اولیه مصداق نمونه است که کودک بر اساس آن سایر سیب ها را در آن طبقه جای داده و یاد می گیرید.



آردینی اوخو

حاکیم لیک دن استعفا وئرمه نین نئدنی؟!

+0 به یه ن

حاکیم 

حاکیم لیک دن استعفا وئرمه نین نئدنی؟! 

بیر حاکیم « قاضی »، حاکیملیکدن استعفا وئره رَک، اؤیرتمن « معلم »اولور. حیات یولداشی سُوروشور، سن ندَن، حاکیملیگی بوراخیب، اؤیرتمَن اُولدون؟

اُو بئله جاوابلاییر : من دوشوندوم؛ منه ایرجاء اُولونان دوسیه « پرونده » نین موجروملری بوتون قاعده قانونلاری پُوزان انسانلار، یا ساوادلاری یوخدور، یادا دوز تربیت اُولماییب لار! اُو اوزدن، بیلدیم کی، بو اؤلکه ده، دوزگون حاکیمدن، دوزگون اؤیرتمنه چُوخ گرَک وار.  



آردینی اوخو

آموزش میوه ها- ترکی- برای کودکان

+0 به یه ن

آموزش میوه ها- ترکی- برای کودکان

نکات کلیدی این محصول آموزشی:

 - آموزش تصویر میوه ها, نام آنها و همینطور شکل نوشتاری آنها

 - محیطی بسیار ساده با استفاده ی آسان برای سنین پایین

 - مناسب برای سنین2 تا 8 سال

حتما دانلود کنید : از اینجا



آردینی اوخو

یادداشت در روز نامه شرق در مورد فیتیله

+0 به یه ن



متن کامل یادداشت اصغر زارع کهنمویی در روزنامه شرق در مورد برنامه فیتیله

چه باید کرد؟ آیا باید مرتب شاهد اهانت‌های کلاسیک، عریان و سخیف علیه اقوام بخصوص ترک ها باشیم و برایش هزینه بپردازیم؟ آیا نباید آب گل‌آلود و مسموم را از سرچشمه بخشکانیم؟ آیا اخراج یک کارمند و یا صدور بیانیه عذرخواهی کافی است؟ تا کی باید جامعه ما شاهد تنش‌های حاصل از اهانت‌های قومی باشد؟



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

دوگانه های روحانی؛ این بار دوگانه پاریس و آزربایجان

+0 به یه ن

 

دوگانه های روحانی؛ این بار دوگانه پاریس و آزربایجان

اصغر زارع کهنمویی – روزنامه نگار و فعال فرهنگی

اما چرا رییس جمهورمان، کشته شدن مردم در آن سوی دریای مدیترانه را می بیند و به حق و سریع، واکنش نشان می دهد اما به خرد شدن روح هزاران هموطن آذربایجانی و ترک خود بی اعتنایی می کند. البته حجم فاجعه پاریس به لحاظ فیزیکی قابل قیاس با حجم اهانت ها به هموطنان ترک نیست، اما نباید حجم معنوی غمبادی که در جان و دل ترکان و آذربایجانی ها ایجاد شده، نادیده گرفت. ادامه متن کامل : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

شعری خطاب به پشت کنندگان به زبان مادری

+0 به یه ن

شعری خطاب به پشت کنندگان به زبان مادری :

تازاجا دیل آچمیش اوشاغا

دیل وطن، دیل آنا، د یل بیر اوره‌ک دیر؛

دیل اینسانین وارلیغی نا گره‌ک دیر.

 

 بعضی لر فخر ائتمیر شانلی ائلینه

 قیمت وئرمیر ائللر سئوه ن دیلینه



آردینی اوخو

فراخوان برای برگزاری تظاهرات ضد نژاد پرستانه

+0 به یه ن

  

فراخوان برای برگزاری تظاهرات ضد نژاد پرستانه 

این تظاهرات قرار است در سوئد، فرانسه، آلمان، مجارستان، اوکراین و تورکیه در 28 نوامبر در پایتخت این کشورها برگزار شود. متن فراخوان ، آدرس محل برگزاری تظاهرات و لیست افراد تشکیل کننده ی این تظاهرات به شرح زیر است : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

تغییر نظر یکی از مخالفین تشکیل فرهنگستان زبان ترکی

+0 به یه ن

  

تغییر نظر یکی از مخالفین سرسخت تشکیل فرهنگستان زبان ترکی

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت : ما موافق تشکیل فرهنگستان زبان ترکی و دایر کردن کرسی‌های آموزش این زبان در دانشگاه‌ها هستیم تا زبان ترکی بیشتر مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد.

اقای حقیقت پور قبلا با بیان اینکه " راه اندازی فرهنگستان زبان ترکی یک اشتباه کاملا علمی و تاریخی است " افزوده بود که این خواست ها در جهت اهداف سیاسی است و زبان اصلی ما فارسی با گویش آذری است که بعد از حضور سلاجقه تبدیل به زبان ترکی شده است.

وی همچنین پیشتر اظهار کرده بود : " زبان مادری آذربایجان، زبان فارسی پهلوی است."



آردینی اوخو

برای خاموشی فتیله فاجعه چه باید کرد؟

+0 به یه ن

 

برای خاموشی فتیله فاجعه چه باید کرد؟

اصغر زارع کهنمویی:

مقصر اصلی، هرگز تهیه‌کننده، کارگردان، مسئول و جانشین بخش، ناظران و مدیران مرتبط نیستند، مقصر اصلی تفکری است که یک قرن پیش، کارگزاران فرهنگی پهلوی به مدد سیاست ‌مداران و شرق ‌شناسان غربی بنیانش نهادند و با بنیاد گذاری مکتبی غیر انسانی، ایران را پرآشوب کردند؛ مکتبی که ایران را مساوی فارس می‌خواند و غیر فارس‌ها را دیگری‌هایی می‌داند که باید به خودی تبدیل شوند.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آنادیلی,

دانلود آهنگ من تورکم : علی پر مهر

+0 به یه ن

 

دانلود آهنگ من تورکم : علی پر مهر : اینجا



آردینی اوخو

متفاوت بودن فعالیت مغز حین تکلم به زبان مادری

+0 به یه ن

متفاوت بودن فعالیت مغز حین تکلم به زبان مادری

فعالیت مغز انسان هنگام تکلم به زبان مادری و زبان های دیگر تفاوت دارد. محققان ایتالیایی در مشاهدات خود، که بیش از یک سال طول کشیده، بر روی ۱۵ مترجم ایتالیایی اتحادیه اروپا صورت گرفته است. این محققان کشف کرده اند، مغز انسان هر کدام از زبان هایی را که در اوایل دوران کودکی و دیرتر در سنین بالاتر آموخته است به روش متفاوتی وارد می کند و به خاطر می آورد.


آردینی اوخو