خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

قبریم اوسته گلر اولسوز منه بیر ساز گتیرین

+0 به یه ن

قبریم اوسته گلر اولسوز منه بیر ساز گتیرین
حمد و سوره یئرینه شوریله شهناز گتیرین
فاتحه ایسته میرم اوزگه دیلینن بزارام
اوزدیلیمده منه روح اوخشایان آواز گتیرین



آردینی اوخو

ماجرای شعر تورکی و آموزنده " قارغا ایله تولکو "

+0 به یه ن
 

 

ماجرای شعر تورکی و آموزنده " قارغا ایله تولکو " : «روباه و کلاغ» و تبدیل آن به شعری کودکانه در کتاب فارسی دوم دبستان!

 گاهی مواقع ممکن است با شنیدن یک کلمه و یا یک جمله کوتاه، ذهنمان مکث کوتاهی کند و بی درنگ به گذشته های دور برود. یاد خاطره ای تلخ یا شیرین بیفتد. یا زمانی پیش آمده که با دیدن یک  صحنه یا یک رویداد کوچک این تداعی ذهن به وجود می آید که فکر کنیم این صحنه را قبلاً دیده ایم یا برایمان اتفاق افتاده است.



آردینی اوخو

تجمع اعتراض آمیز درشهرها به توهین برنامه فیتیله

+0 به یه ن

تجمع اعتراض آمیز شهرهای مختلف تورک نشین و آذربایجان نسبت به توهین برنامه فیتیله با آرامش برگزار شد

ادامه در دورنانیوز : اینجا

2-برای خاموشی فتیله فاجعه چه باید کرد؟

ادامه در دورنانیوز : اینجا

" آذربایجان ییخیلماز، تورکون بئلی بوکولمز "

" هارای هارای من تورکم"

" تورک دیلینده مدرسه اولمالیدیر هرکسه"

و... شعالار وئریلدی و پلاکارتلار داشیندی.



آردینی اوخو

آثار تقدس درخت در قالی های ترکی

+0 به یه ن

تصویر کوچک شده

آثار تقدس درخت در قالی های ترکی  

نوشته : گالینا سرکینا

یازدهمین کنگره هنرهای ترک –اوتریخت،هلند .اوت 1999

مترجم :دکتر رحمت قاضیانی

حاضیرلایان : سهند اوغلو 



آردینی اوخو

اوْتانانین اوغلو اولماز

+0 به یه ن

 

اوْتانانین اوغلو اولماز : آدم کمرو صاحب پسر نخواهد شد. این مثل را در مقام نصیحت به افراد کمرو می زنند. می خواهند بگویند که اگر کمرو باشد در زندگی از مزایای زیادی محروم خواهد شد.  

کمرویی به عنوان یک ویژگی شخصی ـ حالتی است که طی آن فرد حین برقراری یک ارتباط عادی یا صمیمانه با افراد دیگر دچار مشکل می‌شود.  

اساس درمان کمرویی تغییر در حوزه ی شناختی و تحول در رویه ی زندگی و حیات اجتماعی فرد است، تغییر در شیوه ی تفکر، یافتن نگرش تازه نسبت به خود و محیط اطراف، برخورداری از قدرت انجام واکنش های نو در برابر اطرافیان و تعامل بین فردی، تغییر در باورها و نظام ارزش هایی که کمرویی را تقویت می کند و سرانجام دستیابی به کانون اصلی اضطراب، کاهش اضطراب در فرد کمرو، تقویت انگیزه و افزایش مهارت های اجتماعی و توانایی های تحصیلی، شغلی و حرفه ای، اصلی ترین روش درمان کمرویی است.

 



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آتالار سٶزو,

چهل تکه فرهنگ تهران

+0 به یه ن

حتما از جریان برنامه فتیله و حاشیه هایی که به دنبال داشت باخبر شده اید. توهینی آشکار بود که طبیعتا خشمی همگانی به دنبال داشت.  بعدش هم عوامل آن توبیخ شدند. من آن خشم و انزجار را طبیعی می دانم ابراز انزجار از آن را هم حق مسلم  می دانم. اما کش دادن موضوع را بیش از این به مصلحت نمی دانم.

به جای کش دادن آن موضوع  فکر می کنم بهتر است فکری اساسی تر بکنیم. راستش را بخواهید به نظر من ترک های ساک تهران-که خود نیز یکی از آنان هستم- به لحاظ توجه به فرهنگ اجدادی خود خیلی ضعیف عمل می کنند. این قبیل مسایل هم زاییده همین کم کاری هستند. در آذربایجان کار فرهنگی در این زمینه خوب انجام می شود. در خراسان هم ترک ها به لحاظ فرهنگی فعال هستند. حتی در استان فارس ترک های قشقایی با این که در اقلیت هستند به لحاظ فرهنگی تولیدات قابل توجه و چشمگیر دارند.



آردینی اوخو

بیز میللتیمیزه ایهانت اولماسین دئیه یالوارمالییز!!

+0 به یه ن


21اینجی یوز ایلده ییز، بیز میللتیمیزه ایهانت اولماسین دئیه یالوارمالییز!!

2006 اینجی ایلین یارالاری ساغالمامیش کن ایرانین راسیزم و شوونیزملری یئنه بیر فاشیسم ایشله مینه گیریشدی.

بونلارین تورکلرین دیل و مدنیت لریندن سوغودمایا و حساسیتلری قالدیرماچالیشیرلار، بویله ایهانتین ائشیتمه سینه اویرشدیریللر.

خلق لره سحردن گئجه یه دک اخلاق درسی وئرمک ده اولان مئدیا، ایران درگی سیندن مین قات پیسینی آبان آیی نین 15 ده، اوشاقلار وئرلیشینده دئدی.

او وئرلیش ده گئدن بوتون دیالوگ لارین آپ – آچیق بیر مئساژ اولدوغو بلیرلی ایدی. تورک لری بوتون اویقارسیز لیقلارینا قارشین یئنه بیر اونلارلا یاشاماغی اویره دیریردیین پروگرام، ندن بیر فارس اوشاقلارینا بیر تورک پروگرام حاضیرلاسین کی کیتاب، درگی لرده میللته ایهانت یئتیمه یه رک، بیر ایسلامی مئدیایا دا ال قویوبدولار.



آردینی اوخو

تبعیض بین قومیت ها

+0 به یه ن

 

بسم الله الرحمن الرحیم

من وقتی وارد دنیای مجازی شدم مشاهده کردم که تعدادی از وطن پرستان بین قومیت و نژاد های ایران و دنیا تبعیض قائل میشوند و نژاد خودشون را بالاتر از همه میدانند و حتی به قومیت و نژادهای دیگر توهین میکنند. یکی از این قومیت ها که مورد توهین وطن پرستان قرار گرفته است قوم عرب و ترک است که وطن پرستان دشمنی بسیار زیادی با این دو قومیت دارند.

این توهین ها نشان بی ادبی وطن پرستان هست که واقعا بویی از ادب نبردند و فقط به تاریخشون می بالند اما نمی دانند که تاریخشون در برابر تاریخ اسلام هیچ است، زمانی حضرت محمد به دنیا آمد طاق کسری لرزید، زمانی حضرت محمد به خسرو پرویز نامه نوشت تا او را به اسلام دعوت کند، خسرو پرویز نامه حضرت محمد را پاره کرد و خسرو پرویز با این کار ناشایست مورد نفرین خدا و رسولش قرار گرفت و موارد...



آردینی اوخو

اوزونه چرم چکدی

+0 به یه ن

اوزونه چرم چکدی : بصورتش چرم کشیده است. 

 

منظور این مثل ترکی این است که فرد مورد نظر، فردی خجالتی است.

 

آدمی، موجودی اجتماعی و نیازمند ارتباط با دیگران است. خجالت و کم رویی، آفتی است که آدمی را از کاروان رو به تعالی و ترقّی باز می دارد و به قابلیت های نهفته، فرصت بروز نمی دهد و توان ها و استعدادها را سرکوب و نابود می سازد. از دیدگاه روان‌شناختی، کم رویی، توجهی غیر عادی و اضطراب ‌آلود به خویشتن است که در یک یا چند موقعیت اجتماعی، تجلّی می کند و فرد را در انواع تنش های روانی، شرایط نامناسب عاطفی و شناختی و نابسامانی های جسمی و زیستی، فرو می برد و موجب بروز رفتارهای خام و نسنجیده و واکنش های نامناسب می گردد.



آردینی اوخو

" فتیله"عریان‌ترین برنامه نژادپرستانه

+0 به یه ن
 

برنامه " فتیله" روز جمعه ۱۵ آبان ۹۴ عریان‌ترین برنامه با تفکر نژادپرستانه از این نوع بود.

آنچه به نام برنامه " فتیله " و در روز جمعه 15 آبان ماه 1394 از تلویزیون نمایش داده شد نمایش افکار نژاد پرستانه در عریان‌ترین و وقیحانه‌ترین شکل آن است که به عنوان نویسنده آذربایجانی آنرا به شدت محکوم می نمایم .

حسن راشدی    17 آبان 1394



آردینی اوخو

اتحاد و همدلی به سبک صدا و سیما،

+0 به یه ن

 

اتحاد و همدلی به سبک صدا و سیما، وقتی حرمت ترکان فیتیله‌ پیچ می‌شود:

 

رضا اصغری.

 

توهین مکرر، ادامه دار و آشکار به میلیون‌ها ایرانی ترک‌تبار که تا بدین روز برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور جانفشانی‌ها و رشادت‌های فراوانی کرده و ده‌ها هزار شهید را در راه دفاع از خاک وطن قربانی نموده‌اند، به راستی که جرم و گناهی بس بزرگ و نابخشودنی است، به خصوص آنکه این توهین‌ها از تریبونی پخش شود که نام « رسانه ملی » را با خود به یدک می‌کشد!



آردینی اوخو

معنی واژه ی آریا در زبان ترکی

+0 به یه ن

 

معنی واژه ی آریا در زبان ترکی

خیلی از کلمات هستند که با قواعد زبانی چند زبان مفهوم پیدا می کنند یعنی هم با قواعد ترکی می توان کلمه ای به نام " X " درست کرد و هم با زبان فارسی و هم با زبان عربی سازگار باشد. من علم تاریخی چندانی در مورد اقوام قبل از اسلام نمی دانم و هیچ گاه هم نمی خواهم بدون سند تاریخی کلمه ی آریا را به ترک ها نسبت دهم



آردینی اوخو

بئل- کورَک آدلاری

+0 به یه ن

ایلک دفعه بئل- کورَک آدلاری نئجه یارانمیشدیر ؟ 

یازان : حسن راشدی  

" بو مقاله ایلک دفعه ۱۳۶۷جی ایلده یازیلمیش و ۶/۱۵/ ۱۳۶۷تاریخینده مطبوعاتدا چاپ اولموشدور "

اینسانین هر بیر زاماندا آد قوْیماغا احتیاجی اوْلموشدور.

 ابتدایی اینسانلار گونده‌لیک احتیاجلارینی تأمین ائتمک اوچون آدلاردان استفاده ائتمه‌یه اؤزلرینی مجبور گؤرموشلر. ائله نظره گلیرکی، ابتدایی اینسانی آد قوْیما فکرینه دوشَن زامان هر شئی‌دن اوّل اؤز هَنده‌وَرینده اوْلان شئی‌لره آد قوْیموش و اوْنلاردان گونده‌لیک دانیشیغیندا استفاده ائتمیشدیر.



آردینی اوخو

مولوی دیوانی به زبان ترکی دارد

+0 به یه ن

مولوی دیوانی به زبان ترکی دارد

آشتیانی: مولوی دیوانی به زبان ترکی دارد که در ایران شناخته‌شده نیست

دکتر منوچهر آشتیانی، نویسنده «مقایسه مولوی با اکهارت» ضمن اشاره به این نکته که مولوی در ترکیه مریدان زیادی دارد گفت: مولوی از لحاظ ایرانی بودنش متعلق به ماست، اما دیوانی هم به زبان ترکی دارد که در ایران کمتر مورد توجه است



آردینی اوخو

توهین و تمسخر به ترکان در شبکه دو صدا و سیما

+0 به یه ن

دربرنامه‌ " فیتیله دو " که از شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می گردد، ملت تورک مورد توهین و تمسخر قرار گرفته است.

یکی از وظایف صدا و سیما باید برخورد با تحقیرگران و توهین کنندگان به قومیت ها و فرهنگ سازی در این زمینه باشد و در دستور کار این سازمان قرار گیرد نه اینکه خود اشاعه دهنده فرهنگ تحقیر و توهین باشد.

اما سخن دیگر ممکن است عده ای بفرمایند نه خیر آقای محترم این گونه برنامه ها اتفاقی است. سوال اینست چرا در 37 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی چه در رسانه ملی وچه در سایر مطبوعات حتی یکبار چنین برنامه توهین آمیزی برعلیه قومیت فارس اتفاق نیفتاده ?!.



آردینی اوخو