خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

تعریفی گلین، جرئددلی اولیه

+0 به یه ن

تعریفی گلین، جرئددلی اولیه : عروس تعریفی سر به هوا از آب در می آید.

این مثل ترکی خراسانی را در باره کسی می گویند که بر خلاف خوش گوئی ها و تعاریفی که از او شده رفتار نا پسندی را انجام می دهد . 



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آتالار سٶزو,

تاکید نادرشاه به دفعات بر تورک و تورکمان بودن خود

+0 به یه ن

تاکید نادرشاه به دفعات بر تورک و تورکمان بودن خود

اشاره : در منابع فارسی بین ترکمن، تورکمن و ترکان آزربایجانی تورکمان، فرق گذاشته نمی شود و نتیجتا ایلات و دولت های ترک آزربایجانی مانند آق قویونلو، قاراقویونلو، صفوی، و قاجار به خطا ترکمن نامیده می شوند. این منابع فارسی، به خطا ایل قزلباش افشار و در نتیجه دولت افشاری را نیز دولتی ترکمن توصیف می کنند. در حالی که ایل افشار، جزء ایلات آزربایجانی تورکمان، یعنی قزلباش بوده و غیر از ایل آوشار سنی مذهب منسوب به خلق ترکمن است.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,

مقاومت فرهنگی

+0 به یه ن

مقاومت فرهنگی

در یک جامعه مورد تهدید توسط بی گانگان، فرهنگ ملی خود به خود تبدیل به عامل اصلی مقاومت و مبارزه می گردد. در این جوامع فرهنگ به عنوان پرچم هویت ملی همواره سعی می کند با نشان دادن جلوه های متفاوت خود، در جهت بقای ملی و جلوگیری از تسلط فرهنگ دیگران، حیات ملی معنوی جامعه را ادامه بخشیده و مانع تسلیم شدن جامعه در برابر سلطه دیگران گردد.

حالت واقعی ملی و فرهنگی جامعه مورد تهدید قرار گرفته شده حالتی اورژانسی است. یعنی تمامی سویه ها ی فرهنگی موجود در جامعه در یک نوع حالت همبستگی، هماهنگی و نوعی مقاومت به سر می برند. در این حالت فرهنگ شدیدا یا حالت سیاسی به خود می گیرد ویا دارای مقاصد سیاسی می گردد، که این نیز حالتی قابل درک و گاها منطقی به شمار می‌رود.



آردینی اوخو

برمک لی ده ییللم : برمکی نیستم.

+0 به یه ن

 برمک لی ده ییللم : برمکی نیستم.

کسی که می خواهد از موضوعی خود را کنار بکشد و دخالت نکند ای مثل ترکی را بر زبان می آورد.

می گویند: روزی هارون الرشید و یحیی برمکی در باغ اندرونی کاخ سلطنتی گردش می کردند، بر شاخه درختی، سیبِ بزرگتر از حدّ معمول نظر هارون را جلب کرد. فوری انگشتان دو دستش را درهم چفت کرد و خطاب به وزیرش گفت: برو بالا، سیب را بکن.

یحیی گفت: قربان اجازه فرمائید باغبان بیاید. هارون گفت نه، نه معطل نکن! یحیی در راستای اجرای أمر أمیرالمؤمنین! کفش هایش را درآورد و روی دستان خلیفه قرار گرفت، هرچه قد کشید، دستش به سیب نرسید.



آردینی اوخو

قتل گوهر شاد خاتون، غم‌انگیزقتل تاریخ ایران

+0 به یه ن

قتل گوهر شاد خاتون، غم‌انگیزقتل تاریخ ایران

قتل گوهر شاد خاتون، غم‌انگیزقتل تاریخایران، لرزه‌ای بر فرهنگ و تمدن فلات ایران

سخن گفتن از بانو مهد علیا گوهرشاد خاتون (۷۸۱- ۸۶۱ هجری قمری) و قتل او که از تلخ‌ترین قتل‌های مشرق‌زمین است، بسی سخت و دشوار است. او دختر نیک‌خو، باهوش، فرهنگ‌دوست و هنرپروری از اهالی سغد و سمرقند بود که ایر تیمور او را به همسری پسر خود شاهرخ در آورد. گوهرشاد در زمان حیات خود، عروس یک شاه، زوجه شاه دیگر، و مادر شاه بعدی بود. او تمامی موقعیت‌ها و فرصت‌هایی را که ناخواسته در اختیارش قرار گرفته بود، برای ایجاد و گسترش یک رستاخیز بزرگ فرهنگی بکار بست.



آردینی اوخو

لهجه های خراسانی زبان ترکی

+0 به یه ن

لهجه ترکی خراسانی زبان ترکی مرحله تخست شکل گیری زبان ادبی ترکی غربی شمرده می شود. تاریخ ترکی ادبی در خراسان، ایران، آزربایجان و ترکیه همه با اشعار شعرای ترک خراسان شروع می شود. زبان ادبی ترکی غربی در آغاز ( قرون 11، 12، 13 ) بر اساس این لهجه با آثار ترکی حسن اوغلو اسفراینی، مولانا جلال الدین بلخی و دیگران به ظهور رسیده است.

ترکی خراسانی همچنین زبان گروه های ترکی بوده است که به سبب تهدید و فلاکت مغول تحت نام هایی چون خراسانی ها، پیران خراسان، خوراسان اره نلری به آزربایجان و آناتولی مهاجرت می کرده اند. بسیاری از بنیان های فرهنگی ترکی آزربایجانی – آناتولی بلاواسطه با خراسان در ارتباطند.



آردینی اوخو

متن آهنگ کاروان شهید با صدای ناظری

+0 به یه ن

 

متن آهنگ کاروان شهید با صدای ناظری 

خواننده: شهرام ناظری

آهنگساز: محمدرضا لطفی

شاعر: محمد ذکایی

تاریخ اجرا: تابستان ۱۳۵۹

مدت آهنگ: ۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه

حجم آهنگ: ۵

1- آدرس دانلود : اینجا  

2- آدرس دانلود : اینجا



آردینی اوخو

آنا یاسا گئجیکمیش مادده لری

+0 به یه ن

آنا یاسا گئجیکمیش مادده لری ایله دوهتور حسن روحانی نین سئچگی وعده لری 

آنا یاسا گئجیکمیش مادده لری ایله دوهتور حسن روحانی نین سئچگی وعده لری

دورنانیوز – یاسین حاجی زاده: اؤلکه میزده ایسلامی اینقیلابین ظفری ائلجه آنا یاسانین نیظاملانماسین دان ۴۰ایل کئچمیینه باخمایاراق، بو گونه قدر آنا یاسانین بعضی گئجیکمیش مادده لری آیریجا بو مادده لرین سوروندورمه چیلیک پروسه سینه شاهیدیک. اؤلکه میزین آنایاسیندا رسمی شکیل ده قید اولان بو مادده لرین، ایجرایی ضرورتینه باخمایاراق، اونون یؤنتیلمه سی ایناتچیل دیرنیش ایله قارشی قارشی دیر. قومیت حاقلاریلا ایلگیلی اولان ۱۵ایله ۱۹اونجو اصل لر جومله گئجیکن مادده لردن ساییلیر.



آردینی اوخو

این است جنبه ی ضعف تُرکها

+0 به یه ن

این است جنبه ی ضعف تُرکها!  

این قوم در طول تاریخ هیچگاه در خصوص قومیت خویش حساس نگشته و به هر کجا که رسیده است خود را اهل آنجا قلمداد کرده است و روح مکان جدید را درونی نموده و به رنگ جدید درآمده است. در استانبول بیزانسی، در آسیای غربی عرب و فارس، در هندوستان هندی و در تُرکستان شرقی چینی گشته است. بدین دلیل است که هم اکنون تُرکی که در قفقاز زندگی می کند از تُرک ساکن در ارضروم، تُرک ارضرومی از تُرک استرآبادی، او هم از تُرک آذربایجانی و تُرک ساکن در ترکستان بی خبر است.



آردینی اوخو

لبیک یاحسین

+0 به یه ن

  

لبیک یاحسین!!

خوش به حال کسانی که زنجیر نمی زنند!! اما زنجیری از پای گرفتاری باز می کنند

سینه نمی زنند!! اما سینه دردمندی را از غم و آه نجات می دهند

اشک نمی ریزند! !! اما اشک از چهره انسانی پاک می کنند

سفره نمی اندازند!! اما نان از سفره کسی نمی برند

آن گاه با افتخار می گویند: لبیک یااااااا حسین!! 



آردینی اوخو

برخی از گناهان خاص ایام محرم

+0 به یه ن

برخی از گناهان خاص ایام محرم

پنجشنبه 30 مهر 1394 ، 16:41:36 یازار : یک انسان 

برخی از گناهان خاص ایام محرم که به بهانه‌ی مراسم عزاداری برای امام حسین و یارانش روی میدهند :

1) تحت الشعاع قرارگرفتن ارزشهای واقعی دنیای امروز و ترویج خرافات و برتری‌دهی و مقدس نمایی برخی مسائل درجه چندم نسبت به مسائل مهم و ارزشمند و مؤثر در زندگی امروز انسانها.

2) فساد و فحشا در حاشیه مراسمات و مزاحمت برای نوامیس مردم و به تبع آن عادی‌شوندگی فساد و فحشا در جامعه.

3) ایجاد ترافیک در معابر که مصداق سدمعبر می‌باشد و در قرآن کریم نیز بارها و بارها و به صراحت بدان پرداخته و به عقوبات آن اشاره شده است.



آردینی اوخو

تحریف واقعیات تاریخی در مورد افشارها

+0 به یه ن

تحریف واقعیات تاریخی در مورد افشارها

نویسنده : محمد مرادی

در مقدمه نوشته خودم با احترام و ادب باید بگویم که در نوشته من نه تعصب قومی و قبیله ای وجود دارد و نه اینکه غم دیگری دارم. به عقیده من اگر به اشتباهاتی که در نوشته های تاریخی جناب آقای توحدی و همفکران محترمشان با قاطعیت جواب داده نشود همچنان به نگاشته های اشتباه تاریخی خود ادامه خواهند داد و این نوشته‌ها برای آینده حکم سند را خواهند داشت. در آن صورت تاریخ در خصوص اصالت قومی ایل جلیل افشار با قاطعیت نه بلکه با تردید سخن خواهد گفت. هم اکنون نیز پاره‌ای از نویسندگان در خصوص اصالت افشارها همان نظرات آقای توحدی را در آثار خود منعکس می‌نمایند.



آردینی اوخو

زبان ترکی و اهمیت آن در ایران

+0 به یه ن

زبان ترکی و اهمیت آن در ایران

نویسنده : بهمن رنجبران

اهمیت زبان ترکی در ایران در قرون گذشته از دید مورخین, سیاحان و دیپلماتهای خارجی

فارسی دری که امروزه زبان رسمی و دولتی کشور و زبان ملی و مادری هموطنان فارس به شمار می­رود با همه تشویق هایی که در قرون گذشته از طرف سلاطین در توسعه آن بعمل آمد, نتوانست سهمی در بهره­گیری از علم طبّ, نجوم, فلسفه, موسیقی, ریاضی و دیگر علوم داشته باشد و همواره و بیشتر در حد زبان شعر باقی ماند.( بخشی از کتاب ترکان و بررسی …. حسن راشدی)



آردینی اوخو