خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

گفت و گوی عصر اترک با مولفی بومی از خراسان شمالی

+0 به یه ن

از یاداشت لالایی ها مادر تا تالیف تمثیل و مثل ترکی خراسان/کتابی که تحسین اساتید ترک زبان دنیا را برانگیخت

کتاب تمثیل و مثل ترکی خراسانی در دانشگاه ها و توسط اساتید مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و تاکنون (در کمتر از شش ماه ) بیش از 15 مقاله علمی تحسین برانگیز در سطح بین الملل توسط اساتید دانشگاه ها و تورکولوژیست های ایران، کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و ... نوشته شده است.

به گزارش عصر اترک، اسماعیل سالاریان، زاده سال 1334 در روستای گریوان از توابع شهرستان بجنورد است، او که دوره دبیرستان خود را در رشته ریاضی در بجنورد و تحصیلات عالیه اش را در دانشگاه فردوسی مشهد در رشته مهندسی برق و الکترونیک گذراند از سال 1358 تا 1363 در آموزش و پرورش شهرستان بجنورد در کسوت معلمی خدمت کرد، او از سال 1365 تا 1394 نیز به عنوان کارشناس و مربی آموزش علمی کاربردی مخابرات خراسان فعالیت داشت و در سال 94 نیز بازنشست شد.

یکی از دل مشغولی های اسماعیل سالاریان در دوران تحصیلش در دبیرستان، گوش کردن به لالایی های مادر بود که برای نوه های کوچکش می خواند و یا اینکه او به مثل ها و داستان های ترکی مادر و پدر خود و یا بزرگان ترک خراسان شمالی گوش و آنها را حفظ و یادداشت می کرد.

او پس از فراغت از تحصیل در کنار فعالیت های اجتماعی خود، بخشی از ساعات زندگی روزانه اش را صرف تالیف مقالات علمی و ترجمه کتب در زمینه مهندسی برق و مخابرات می کرد.

همچنین او از اوایل انقلاب اسلامی ( دهه شصت ) که فضای باز و آزادتری برای خواندن و نوشتن زبان های مادری بوجود آمد تاکنون انرژی خود را برای تحقیق، تدوین زبان، ادبیات و فرهنگ ترکی صرف کرد که سرانجام آنها، تالیف اولین کتابش با نام تمثیل و مثل ترکی خراسان در سال جاری شد.

حال پایگاه خبری تحلیلی عصر اترک به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با اسماعیل سالاریان نویسنده بومی و مولف کتاب تمثیل و مثل ترکی خراسان گفت و گویی را انجام داده است که او در این گفت و گو برای علاقمندان درباره چگونگی تدوین و گردآوری این کتاب همچنین انتخاب دلیل این موضوع را تشریح می کند.



آردینی اوخو

اولچولر

+0 به یه ن

اولچولر:

 اولچولر( OlÇülər ): اندازه گیری ها

اوزونلوق، بوی {uzunluq-boy} : طول -دراز

ائن ( En ) = عرض

حوندورلوک ( hündürlük ) = ارتفاع

آرا  ( Ara ) = مسافت، فاصله

یاریم باتمان ( Yarim batman) = نیم من

بئش آغاج ( beş ağac ) = 30 کیلومتر (هر آغاج 6 کیلومتر)



آردینی اوخو

من تورکم آذری دَدَندی

+0 به یه ن

من تورکم آذری دَدَندی

🔴من ترکم آذری باباته

🔴روشنفکر هم وطنم، آنقدر آزاد فکر کن که اجازه بده من همانی باشم که هستم حداقل همانی باشم که دوست دارم. به من می گویید : آذری، به مردم ترکیه و جمهوری آذربایجان ترک!



آردینی اوخو

آیا داعش تنها بهانه است؟

+0 به یه ن

آیا داعش تنها بهانه است؟

سرزمین هایی که از داعش در عراق و سوریه پس گرفته می‌شود، گویی طبق یک توافق غیر رسمی به اکراد و احزاب کردی داده می‌شود. در کرکوک و بسیاری از شهرها و روستاهای تورکمن نشین چنین سرنوشتی را شاهد هستیم. رسانه های گروهی جهانی با برجسته سازی اکراد در منطقه، سعی دارند تا تنها نیروی دموکراتیک! مترقی! و پیشرو! منطقه را نیرو و عنصر کردی معرفی کنند.

این خود نشان دهنده این موضوع اساسی است که گویی توافقی پنهان بر سر تقویت عنصر کردی در برابر سایر ملتها و تبدیل عنصر کردی به مؤلفه ای سرکوبگر در قبال سایر ملل است. امروز سعی می شود تا همان کارکردی که عنصر آشوری در چند هزار سال قبل در منطقه داشت، به عنصر کردی داده شود، و به نوعی با برتری این عنصر منفرد و مجزا از سایر ملل نقش" ژاندارم کوچک "به اکراد برای ایجاد شرایط سکون و بی تحرکی در منطقه عراق و سوریه و تورکیه و ایران داده شود


آردینی اوخو

توهمی بیمار گونه در راستای فراکسیون تورک زبانان ایران.

+0 به یه ن

سیاوش مهردار :

قوم گرا کیست!؟چرا همه چیزمان باید، پارس_ پرشیا_ پرشین بشود!؟ منظورشان از این همه نژادپرستی و قوم گرایی پارس چیست!؟

اگر قوم گرایی بد است و باعث نفاق است, اسامی شرکت های دولتی و غیر دولتی که اسم پارس در آن است را منتشر کنند، آیا شرکتی داریم که کلمه ترک در آن باشد؟ پارس خزر، پارس متال، پارس الکتریک، پارس جنوبی، پترو پارس. پارس ،،،،،، حال واقعا واژه پارس مساویست با ایران یا اشاره ای است فقط به قوم پارس؟


آردینی اوخو

کتاب یاد اولسن سراج اکبری به زبان ترکی استانبولی ترجمه گردید

+0 به یه ن

کتاب یاد اولسن نوشته سراج اکبری به زبان ترکی استانبولی ترجمه گردید

قشنگ  گین له : کتاب یاد اولسن مجموعه اشعار نوستالوژیک نوشته علی اکبر سراج اکبری توسط  دکتر  تالیب دوغان  با نام  ( قشنگ گین له ) به زبان ترکی استانبولی ترجمه گردید

موضوع کتاب در مورد دستور زبان و گرامر ترکی خراسانی، اهمیت و جایگاه لهجه ترکی بجنوردی در بین ترکان جهان و اینکه تا کنون چه تحقیقاتی  قبلا در این زمینه انجام شده است.



آردینی اوخو

زنان تورک را بهتر بشناسیم

+0 به یه ن
زنان تورک را بهتر بشناسیم

🔸ساورومات (SAVRMAT) نام یکی از قبایل تورک تشکیل دهنده دولت تورک تبار ماد که دراین قبیله زنان حاکم برامور بودند .

🔸گردویه( GORDVIYE) نام شیر زن قهرمان وشجاع تورک تبار از خاندان اشکانی و خواهر بهرام چوبینه او یک شیر زن قهرمان مدبر زیبا و بسیار مدوک با لیاقت و سوار کاری ماهر در مبارزات و جنگ ها ی برادرش همرزم وی بود .

🔸سلطان راضیه (SULTAN RAZIYE) دختر سلطان تورک سرزمین هندوستان «ائل توتموش» که بعد از مرگ ایشان سلطان و امپراتور تورک سرزمین هندوستان برتخت سلطنت جلوس کرد.

🔸آری ناوار(ARINAVAR) نام ملکه تورک تبار قوتتی ها در دوران حکومت دولت ماد بود ه همانا اوبود که نخستین حکومت ودولت در طول تاریخ بشریت در سرزمین آزربایجان و اراضی مرکزی ماد طی سالهای 2800قبل از میلاد را بنیان نهاد.

🔸شاه بییم (ŞAH BEYIM) شاه بییم زنی تورک تبار که به سال 933 هجری پل سنگی که قسمتی از راه میانه از آن میگذرد را تعمیر کرد.

🔸تومروس( TOMRUS)  ملکه آزربایجانی که با جنگ  هخامنشیان سر کوروش شاه هخامنشی را ازتن جدا کرد و به قولی نام شهر تبریز نیز از این ملکه آزربایجانی گرفته شده است .



آردینی اوخو

جهت های جغرافیایی به زبان ترکی

+0 به یه ن

جهت های جغرافیایی به زبان ترکی

دوغو Doğu : شرق

باتی Batı : غرب

قوزئی Quzey: شمال

گونئی Güney : جنوب

در خراسان " گون دوغان Gün doğan (شرق)" و " گون باتان Gün batan (غرب) نیز بکار می رود.



آردینی اوخو

فراکسیون ترکان و رسمیت دادن به هویت ترکی در ایران

+0 به یه ن

گناه بزرگ تشکیل دهندگان فراکسیون مناطق ترک نشین ایران : رسمیت دادن به هویت ترکی در ایران!!

تیمور نصیر :

تاسیس فراکسیون مناطق ترک نشین برای اولین بار در مجلس دهم موجب شادی و شعف در میان مردم این مناطق و در مقابل خشم و اعتراض در میان برخی منجمله سلطنت طلبان ، پان ایرانیستها، محفل آذری ها و و بخشی از اصلاح طلبان گردید.

گرچه مقداری از واکنش ها قابل پیش بینی بود ولی حجم و شدت عکس العمل محافل فوق تا حدودی دور از انتظار بود. با توجه به سابقه تشکیل چنین فراکسیون هائی منجمله فراکسیون نمایندگان کرد که طبیعتا باید حساسیت حتی بیشتری را برمی انگیخت و فقدان واکنش های مشابه، ذهن آدمی در تحلیل چرائی واکنش های متفاوت در خصوص دو موضوع یکسان به سمت عللی غیر از استدلال های مخالفان تشکیل فراکسیون مناطق ترک نشین رهنمون می شود.



آردینی اوخو

تعریفی گلین، جئرئددلی اولیه

+0 به یه ن

تعریفی گلین، جئرئددلی اولیه : عروس تعریفی سر به هوا از آب در می آید.

این مثل ترکی خراسانی را در باره کسی می گویند که بر خلاف خوش گوئی ها و تعاریفی که از او شده رفتار نا پسندی را انجام می دهد.

این ضرب المثل ترکی خراسان به لهجه بجنوردی اینگونه هم بیان می شود : " تعریفی گلین جئرئددک ایشدن چخیه " به فارسی می شود " عروس تعریفی گوزوک از کار در می آید.

این مثل در باره افرادی بکار برده می شود که خیلی از او تعریف می کنند، اما در عمل آن شخص کاری را انجام می دهد که باعث خیط و یا خراب کاری می شود.



آردینی اوخو

ارزش و مقام زن در میان ترکان قدیم

+0 به یه ن

در داستان آفرینش (یارادیلیش داستانی) در میان ترکان قدیم " آق بانو " زنی است که الهام بخش خدا در آفرینش کاینات و انسان بوده است.

زن اول اوغوز خان از نوری آبی رنگ و با شکافتن تاریکی از آسمان فرود آمد؛ زن دوم او نیز از درون یک درخت زاده شد و هر دوی این زنان موجوداتی فوق بشری بودند.

در میان ترکان یاقوت (یاکوتسک)، "آق اوْغلان " توسط زنی نورانی  که از درون درخت بیرون آمده بود، شیر داده شد.

در سنگ نبشته بیلگه خاقان نیز از خطاب " شما خاتونْ مادرم ، مادر بزرگ هایم، خواهرانم، خاله و عمه هایم ، شهبانو و شاهزادگانم .... " استفاده شده است.



آردینی اوخو