خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

ایلها و طوایف ترکهای خراسان

+0 به یه ن

منبع : سایت ترکان خراسان

http://kh-turks.ir/post/2

در باره تاریخ حضور ترکان در خراسان اقوال مختلفی وجود . طبق تحقیقات محمد اسماعیل مقمی در کتاب جغرافیا سیاسی شیروان ترکان خراسان از زمان اشکانیان و طبق تحقات پروفسور زهتابی از زمان سومئریان ترک در خراسان ساکن بوده اند . فرای و صاییلی تاربخ حضور ترکان در خراسان و ماوراء النهر را به قبل از ورود اسلام به ایران نسبت داده اند.

البته حضور ترکان در این منطقه به ھیچ وجه به معنای این نیست که بعدھا گروھ ھای مھاجر ترک ھمراه سلجوقیان و سایر سلسله ھای ترک از آسیای میانه به خراسان و کل ایران نیامده اند. اما مھم اینست که قبل از آمدن این ترک ھای مھاجر نیز ایران و آذربایجان به تصریح ابن خلدون و طبری « ارض الترک » (سرزمین ترکان) بوده است. 



آردینی اوخو

گذشته، حال و آینده با خندوانه

+0 به یه ن

گذشته، حال و آینده با خندوانه

یازار : altin.ghochanli 

سلاملار. دقایقی پیش (30/05/94) در حال تماشای برنامه خندوانه از شبکه نسیم کاری از رامبد جوان (تبریزی الاصل) بودم. سؤال این هفته مسابقه پیامکی خندوانه. تعداد نفرات فارسی زبان جهان چقدر است؟

گزینه ۱: دویست و ده میلیون نفر / گزینه۲ : صد و ده میلیون نفر.

نکات جالب : فرهنگ دیکته شده از طریق رسانه های جمعی و... و سیما فرهنگ یکسان سازی نژادی و زبانی و قومی با فرهنگ سخیف پایتخت می باشد. نکته جالبتر : با احتساب فارسی زبانان افغان ٬تاجیک و ایران دقیقا چند نفرند؟ آیا جمعیت ایران تماما فارسی زبان حساب شده اند؟ البته شکی نیست وقتی تیم های ملی ورزشی کشور با شعار ستارگان پارسی در مجامع بین المللی حضور پیدا می کنند. یعنی در ایران هیچ قومیتی وجود خارجی ندارد. یعنی هیچ. صفر مطلق.



آردینی اوخو

اعتراف به روابط گروهک تروریست کرد پژاک با امریکا

+0 به یه ن

اعتراف به روابط گروهک تروریست کرد پژاک با امریکا

 

به گزارش کردپرس، جمیل بایک در مصاحبه با روزنامه تلگراف انگلیس ضمن پرده برداشتن از گفتگوهای مخفی میان پ.ک.ک و دولت آمریکا خواستار میانجیگری ایالات متحده برای برقراری آتش بس میان پ.ک.ک و دولت ترکیه شد.

پ ک ک در مدت دوسال آتش بس با ترکیه کاملا تجهیز شده و ارتش های محلی خود را در سوریه و عراق تشکیل داده و علاوه برآِن پژاک را تقویت نموده  و در خاک ترکیه با آن کشور وارد جنگ شده تامین مخارج عملیات گسترده پ ک ک از سوی کدام منابع تامین می شود؟ بدون شک از سوی کسانی که به دنبال طراحی خاورمیانه جدید هستند امریکا (غرب ) و اسرائیل ...

اینک آشکار می شود  پ ک ک را وارد جنگ با داعش می نمایند تا به بهانه مبارزه با آن گروه تکفیری گروهک های تروریستی کرد را در اذهان به عنوان مظلومین و آزادیخواه در اذهان نشان بدهند و خاطره تروریستی آنها را از ذهن ها بزدایند تا به تدریج با ایجاد مناطق خود مختار کرد در سوریه و ترکیه و در نهایت ادغام آنها با اقلیم کردستان عراق به سراغ مناطق کرد نشین ایران بیایند.

متن کامل این گزارش را در " آذربایجان و پیرامون در انتظار بهار" مطالعه نمایید: اینجا



آردینی اوخو

سایت ترکان خراسان افتتاح شد

+0 به یه ن

 

موضاعات : زبان, ادبیات, تاریخ, مدنیت, فولکلور, حقوق ترکان و مطالب گوناگون علمی و آموزشی 

 

آدرس :  http://kh-turks.ir/



آردینی اوخو

آشنایی با ترکی خراسانی

+0 به یه ن
ترک های خراسانی غالباً در شمال استان خراسان بزرگ ، ناحیه مرزی کشور ترکمنستان و قسمتی از نواحی مرکزی خراسان سکونت دارند. در گذشته این گروه زبانی جزء شاخه ترکمنی محسوب می شده است ولی با تحقیقاتی که در چهل سال اخیر(1968- 1973 میلادی) از سوی گروه ترک شناسی دانشگاه گوتینگن آلمان به سرپرستی پروفسور گرهارد دورفر به عمل آمده است ترکی خراسانی به عنوان یک لهجه مستقل از شاخه گروه زبانی اوغوز پذیرفته شده است. مهمترین مناطق ترک نشین درخراسان عبارتند از : بجنورد، شیروان، فاروج، قوچان، درگز، کلات، اسفراین، سبزوار، نیشابور، سرولایت، جوین، جغتای، نقاب، ... و ترکان مهاجر از نقاط دیگر در مشهد (خراسانی، آذربایجانی).


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

هر کس خویش را نشناخت می گردد هلاک

+0 به یه ن

تقدیم به تورک هایی که به تورک بودنشان افتخار می کنند و تورک هایی که به هر دلیل هنوز خود و تورک را نشناخته اند.

خالق آن روزی که آدم را سرشت از جنس خاک،

گفت هر کس خویش را نشناخت می گردد هلاک...

هر که نشناسد خودش را یعنی از آدم جداست،

" من عرف "زیباترین ترکیب اندر قلب ماست ......



آردینی اوخو

مزار "تئلیم خان" امروز میزبان علاقمندان ادبیات تورک

+0 به یه ن

مزار شاعر"تئلیم خان"  امروز30 مرداد ماه میزبان علاقمندان ادبیات تورک

مزار شاعر"تئلیم خان" در روستای "مره غی" در منطقه ی "مزلقان" شهرستان ساوه امروز30 مرداد ماه میزبان علاقمندان ادبیات تورک می باشد.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

تراختور آزربایجان (30/05/94) میهمان پدیده مشهد است

+0 به یه ن

تیم فوتبال تراختور آزربایجان در چهارچوب هفته چهارم لیگ برتر ایران فردا(جمعه) ساعت 17:30 در مشهد به دیدار تیم پدیده خواهد رفت.

تراختور آزربایجان در حالی 3 بازی ابتدایی لیگ برتر ایران را بدون شکست سپری کرده است که پدیده مشهد هم در 3 بازی گذشته خود در لیگ و جام‌حذفی برابر تراختور 3 مصاف بی شکست را سپری کرده است. این 2 تیم با اشتراک در 270 دقیقه بی شکستی فردا در مشهد به مصاف هم می‌ روند.



آردینی اوخو

متن آهنگ ترکی یاندوم امان آی خدیجه قسمت 1 و 2

+0 به یه ن

متن آهنگ ترکی خراسان یاندوم امان آی خدیجه قسمت 1 و 2

حاضیرلایان : آلتین قوچانلی 

متن آهنگ ترکی خراسان- شاد رسول محمدیان-

متن آهنگ یاندوم آمان آی خدیج (خدیجه) قسمت ۱:

آیاغ لاره باشماق یاراشه ر/  آغزینه یاشماق یاراشه ر/

سنین تکین بیر گؤزله٬           منین تکین یار یاراشه ر/

گؤزلریه وای خدیجه/            من سنه قوربان خدیجه/



آردینی اوخو

شعر ترکی مراسم خواستگاری و عروسی در نوخندان

+0 به یه ن
شعر ترکی مراسم خواستگاری و عروسی در نوخندان درگز

شاعر : محمد عرب خدری


بایرام ﮔﯚنیْ عاششیق یاخچی چالردیْ

قیْز مئیدانده کفتــــــر کیمین اوْینـه ردیْ

اوْغلن اوْنیْــــی قدو بـــویــــــون گـؤرردیْ 

           آتــه ننــه اوْغـــول فیکــــرین بیلــــردیْ

           آغ سققللر ائلچــــی لیـــــقه یـوْلللردیْ 
 
« روزهای عید عاشیق هابه نیکی می نواختند
دختر همچون کبوتر در میانه میدان می رقصید
پسر قد و بالای او را می دید 
پدر و مادر فکر و ذهن پسر را می خواندند 
و ریش سفیدان را برای خواستگاری می فرستادند»

 



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قوشوق,

درست کردن مایه پنیز به شیوه قدیمی و سنتی

+0 به یه ن

درست کردن مایه پنیز به شیوه قدیمی و سنتی در خراسان :

مایه پنیر، شیردان نوزاد بزغاله، بره و یا شیردان نوزاد بره و بزغاله ای که در شکم مادرش مرده باشد است.

شیردان نوزاد را با مقداری شیر و نمک مخلوط کرده و آنرا خشک می کردند و پس از خشک شدن آن را می کوبیدند و پودر می کردند و سپس کمی آب و نمک به پودر علاوه نموده و آنرا به داخل کؤزه و یا پست بز می ریختند و تبدیل به مایه پنیر می کردند.

در خراسان درست کردن مایه پنیر از اواخر دهه 1330 کنار گذاشه شد و جای مایه سنتی را مایه های وارداتی دانمارک و بلغارستان گرفت.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

راز اسکناس 5 مانات تورکی

+0 به یه ن

 

راز اسکناس 5 مانات آزربایجان چیست؟

اسکناس پنج ماناتی آزربایجان جملات بسیار مهمی از تاریخ تورک را نقل قول کرده است.

بر روی اسکناس 5 ماناتی آزربایجان قطعه ی از یک سنگ نوشته ی باستانی تورک وجود دارد این نوشته بخشی از سخنان بیلگه خاقان امپراتور باستانی تورک است.

در این سنگنوشته که عینا بر روی اسکناس آمده است نوشته : برای اینکه نام و یاد ملت تورک از بین نرود ، خداوندی که پدرم خاقان و مادرم خاتون را شکوه بخشید ، خداوندی که تخت و تاج بخشید ، برای اینکه نام ملت از بین نرود به من تخت بخشید. من به خاطر لطف خداوند و اینکه تقدیس شده ام به خاقانی رسیدم.



آردینی اوخو

متن آهنگ گئتدی یاخشی گؤنله ر میز قسمت 1 و 2

+0 به یه ن


حاضیرلایان : آلتین قوچانلی

ایندی بیان ایله ییم٬             قوجه لیقین حالینه٬

قولاغ لریم قاپولدو٬              فلک دیلی قالیندی ٬

دونیاده خوشحال اوله ر، هر کیشی وای مالینده٬

گئتدی یاخشی گؤنله میز    ٬ نظر ایله خوداییم/ 

 



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

حداد عادل : ترکی زبان حکومت و فارسی زبان محبت!!

+0 به یه ن

حداد عادل : ترکی زبان حکومت و فارسی زبان محبت است!!

به گزارش دورنانیوز(اینجا) - غلامعلی حدادغلامعلی رئیس فرهنگستان ادب فارسی، عصر روز ۲۵ مرداد94 در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد :  

سال‌ها پیش در استانبول با یکی از اساتید ترک که فارسی نیز می ‌دانست صحبت کردم او می‌گفت در بین ما یک مثلی است که می‌گویند : اگر می‌خواهی علم و معرفت بیاموزی زبان عربی بیاموز. اگر می‌خواهی حکومت کنی زبان ترکی بیاموز و اگر می‌خواهی محبت کنید فارسی بیاموز.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

داوم بی‌توجهی به زبان ترکی

+0 به یه ن


علی رغم توجه ویژه دولت به زبان کردی در کشور، تاکنون هیچ یک از وعده های انتخاباتی دکتر حسن روحانی به ترکان آذربایجان و ترکان دیگر نقاط ایران در رابطه با تاسیس فرهنگستان زبان و ادبیات ترکی و همچنین فراهم ساختن بسترهای لازم جهت تحصیل ترکان به زبان مادری خود ترکی در مدارس و دانشگاه ها عملی نشده و استاندارد و رفتار دوگانه دولت تدبیر و امید در قبال اقوام مختلف به شدت مورد اعتراض و انتقاد فعالین فرهنگی و مدنی و هم چنین اذهان عمومی مردم ترک ایران قرار گرفته و این امر در کاهش شدید محبوبیت دولت در نزد آذربایجانی ها تاثیر به سزایی داشته است.بسیاری از کارشناسان تداوم بی توجهی و بی مهری دولت در قبال زبان، هویت و فرهنگ ترکان ایران با وجود وعده و وعید های فراوان انتخاباتی را زمینه ساز ترویج بی عدالتی و تبعیض در جامعه ایران قلمداد نموده و آن را در کاهش آراء دکتر روحانی در انتخابات آینده ریاست جمهوری بسیار موثر می دانند.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,