خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

هارای من تورکم

+0 به یه ن


آردینی اوخو

یاندیریلان کیتابلار

+0 به یه ن

یاندیریلان کیتابلار

یازار: رضا همراز

تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم
یاندیریلان کیتابلار



آردینی اوخو

گل دستم و منتظر اما نیامدی

+0 به یه ن

گل دستم و منتظر اما نیامدی



آردینی اوخو

من تورک خوراسانام

+0 به یه ن

یازار : آتا تیمور



آردینی اوخو

برگزاری نخستین شب شعر ترکی در دانشگاه صنعتی اورمیه

+0 به یه ن

به همت کانون شمس : برگزاری نخستین شب شعر ترکی در دانشگاه صنعتی اورمیه

دانشگاه صنعتی اورمیه روز سه شنبه۲۴ آذر۱۳۹۴ شاهد برگزاری محفل شعر خوانی « قیزیل آلما » به همت کانون فرهنگی - اجتماعی «شمس» بود.



آردینی اوخو

پارچالاندیث، سینمادیق

+0 به یه ن



آردینی اوخو

پاسخ به یک خیال ساده دلانه : واژگان دخیل!

+0 به یه ن

واژگان دخیل : بعضی ها ساده دلانه می گویند که زبان ترکی ، پر از واژگان فارسی است !!!!

باید خدمت این عزیزان گفته شود که : آن دسته از کلمات غیر ترکی که در زبان ترکی به کار می رود و از آن به عنوان کلمات فارسی یاد می شود عربی هستند نه فارسی همان طور که در زبان فارسی نیز کلمات عربی زیادی به کار می رود. برای مثال :



آردینی اوخو

ناپلون و ترکها

+0 به یه ن


آردینی اوخو

نمونه کلمات ترکی در عربی

+0 به یه ن

اشاره : حسین مسعودی، از ترکان مرکز ایران و دبیر دبیرستان های منطقه فولادشهر و زرین‌شهر اصفهان بوده و از محققان مسائل زبانی مادری ترکی است. ایشان مقاله‌ای تحت عنوان «کلمات ترکی در عربی» برای ما ارسال داشته است. ما قسمت مقدمه مقاله را از باب رعایت تلخیص حذف و در متن نیز « اسامی خاص », « اعلام » و « اماکن » که علی الاصول کلمات قرضی به حساب می‌آیند حذف و در عوض، با ذکر معادل و تلفظ ترکی کلمه در خود زبان و تشریح و تفصیل اتیمولوژی (ریشه‌شناسی) کلمه، نوشته ایشان را تکمیل و تقدیم خوانندگان می‌نمائیم. علامت اختصاری « فر » اشاره به « فرهنگ ترکی نوین » نوشته اسماعیل هادی است. با تشکر از زحمات این معلّم تلاشگر و اهل تحقیق و با آرزوی توفیق ایشان.



آردینی اوخو

برای آدم ها فهیم

+0 به یه ن

برای آدم ها فهیم

نقل قول ها برای تاکید بر محتوای سخن به کار می روند. مثلا اگر کسی به یک زبانی صحبت می کند می تواند از نقل قول های آن زبان برای تاکید استفاده کند. اما استفاده از زبان دیگر برای تاکید بر یک عمل به معنی تاکید بر وجه احترام یا بی احترامی نسبت به زبان فوق است. یعنی اگر راوی در مورد موضوع زشتی صحبت می کند و مثال هایش را از زبان محاوره ی دیگری نقل قول می کند. این امر به منزله فحش دادن و تمسخر زبان و فرهنگ آنهاست. 

تصور کنید همین نمایش اهانت آمیز به زبان ترکی دوبله شود و نقل قول های ترکی به فارسی. ببینم باز هم مدعیان فارس از داشتن جنبه صحبت می کنند. مسلمان نیستید، لا اقل آزاده باشید. 

منبع : موران : اینجا


آردینی اوخو

آذربایجانین شیفاهی ادبیات و فولکلورو؛ مینجیق سالما دبی

+0 به یه ن

 

آذربایجانین شیفاهی ادبیات و فولکلورو؛ صفر آیی نین آخیر چرشنبه سینده مینجیق سالما دبی  

آذربایجان تورک موسلمان خالقینین ایناجلاریندان اولان بایاتی و یا خود مینجیق فالی خالق روایتلرینده بئله نقل اولور کی: خانیم فاطمه زهرا (س) بو آیدا چوخ آغیر گونلر کئچیرمیش بئله بویورموش کی هر کیم بو آیین آخیرین منه خبر وئرسه اونا موشتولوق وئررم. اونا گؤره ده آذربایجان تورک ائللری  بو آیی نحس بیر آی بیلیرلر و حتی بیر شئی دوشوب سینان زامان بونا اینانیرلار کی تانری اوچونجو بلانی ده اوزاق ائله دی…



آردینی اوخو

دستپخت و مطبخ آذربایجانی

+0 به یه ن

مستندی کوتاه از نحوه دستپخت محلی و بومی آذربایجان از جمله غذاهای مشترک مردمان جمهوری آذربایجان و خطه آذربایجان در ایران میتوان کبابهای محلی و پیتی و باقلوا و انواع دلمه و کوکو و آش نیز اشاره داشت.

آدرس دانلود ویدئو : اینجا

آدرس تصاویر : اینجا



آردینی اوخو

هر یاوه - یالان سوز بیزه منشور اولابیلمز

+0 به یه ن

 

هر یاوه - یالان سوز بیزه منشور اولابیلمز

هر داره گئدن باش دئلی منصور اولا بیلمز

 

تحقیق ائله تاریخه یاناش قصد و غرضسیز

هرچوللی چولاق مسخره " تیمور" اولابیلمز

غلامحسین ابراهیمی پرگو (یالنیز)



آردینی اوخو

تپوک فوتبال 2000 ساله ترکان

+0 به یه ن

فوتبال، بازی درکتاب دیوان الترک هزار ساله ترکان :

"دیوان لغات الترک" اولین دائرة المعارف ترکی می باشد که موضوعات گوناگونی از طب گرفته تا سیاست، حقوق و جامعه شناسی را در بر گرفته است. کتاب مزبور توسط محمود کاشغری نگاشته شده است.

فوتبال، بازی در کتاب دیوان الترک هزار ساله ترکان : تپوک از فعل تپمک (لگد زدن) آمده است. با استناد به کتاب هزار ساله دیوان لغات الترک محمود کاشغری، ترک ها نزدیک به هزار سال قبل، نوعی از بازی فوتبال به نام تپوک را انجام می داده اند.



آردینی اوخو

تکریم اکراد از سوی فارسها

+0 به یه ن

تکریم اکراد از سوی فارسها، حتی به قیمت تجزیه کشور آریائیشان!

" تؤرک دیلینی اؤیره نین، چونکو اونلارین حاکمیتی چوخ اوزون سؤره جکدیر." پیامبر اکرم

یازار : چره جلی

نقبی به تاریخ تورک ها میزنیم و میبینیم که همه ساله بخشی از خاک تاریخی خود را از دست داده اند. این شکست مزمن و دائمی چگونه به ملت تورک تحمیل میشود؟

در دنیای کنونی دو کشور هستند که در خاور میانه بدون داشتن ویژگیهای ملت-دولت و فقط برای حفظ منافع دول غربی و در مفهوم کلی غیر مسلمانان متعصب، تروریست و ثروتمند ایجاد شده اند. اسرائیل و ارمنستان! و جالب اینکه هر دوی این به اصطلاح کشور بر مبنای برتری مذهبی آنها بنیانگذاری شده اند!

متن کامل این مقاله کوتاه در منبع : اینجا


آردینی اوخو