خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

خاطره خواندن اشعاری از حیدر بابایه سلام

+0 به یه ن

خاطره خواندن اشعاری از حیدر بابایه سلام در کلاس

تلخیص و اقتباس از مقاله : مرحوم علی اکبر ملایجردی  

منبع وبلاگ : گل گئده ی جووینه

ویراستار و ترجمه لفظی اشعار ترکی : اسماعیل سالاریان

وقتی به درس دوم ادبیات کلاس دوم دبیرستان  رسیدیم. شهریار را به دانش آموزان معرفی کردم. شعر زیبای « علی ای همای رحمت» را برایشان خواندم و تکرار کردیم، توضیح دادم و با شعر « در سایه سار نخل ولایت » مقایسه کردیم . گفتم تا یکی از دانش آموزان منظومه ی "حیدر بابایه سلام " راجلسه ی آینده بیاورد تا برایشان بخوانم. آقای سروش برهانی که پدرش ترک شیروانی بود، جلسه ی آینده کتاب فوق را آورد. بچه ها متحیر بودند که چگونه یک شعر ترکی را بفهمند. چون همه فارسیزه  بودند و چند نفری والدین ترک اصیل داشتند و من مانده بودم که چگونه این شعر را به دانش آموزان تفهیم کنم



آردینی اوخو

داستان دوستان همدل

+0 به یه ن



اشاره : این داستان که در اصل " دوستان " نام داشت، از مجموعه داستان " جایزه " - نخستین کتاب برگزیده سال جمهوری اسلامی ایران در مقطع کودک ـ با اندکی تلخیص، با نام " دوستان همدل "، در " بخش بخوان و بیندیش " در نخستین کتاب فارسی ششم دبستان در پس از انقلاب در سال تحصیلی 91 - 92 به چاپ رسید. اثر مذکور، ماجرای پسر بچه فارس زبانی - از شهر شیراز - است که پدرش از طرف اداره اش به تبریز منتقل می شود؛ و او نیز به همراه خانواده، به این شهر مهاجرت می کند. در آنجا، به سبب ندانستن زبان ترکی، به شدت احساس غربت می کند، و نمی تواند با همکلاسیهایش ارتباط برقرار کند و ....


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چٶرچٶک,

اهانت برنامه « فیتیله » به ملت ایران بود

+0 به یه ن

نایب رییس مجلس در صحن علنی: اهانت برنامه « فیتیله » نه به مردم تورک بلکه به ملت ایران بود

نایب رئیس اول مجلس با تأکید بر اینکه توهین انجام شده در برنامه فیتیله، اهانت به مردم ایران و نه مردم ترک آذربایجان بود، گفت: ملت ایران از این تقصیر نخواهند گذشت مگر آنکه به نحو شایسته‌ای جبران شود.

به گزارش دوزنانیوز، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی اداره صحن علنی را بر عهده داشت، در واکنش به نطق میان‌دستور محمد حسن‌نژاد نماینده مرند و جلفا و انتقادش نسبت به قرائت نشدن بیانیه نمایندگان تورک زبان در مورد اهانت برنامه فیتیله به مردم تورک، گفت: در مورد برنامه فیتیله باید بگویم آن اهانت نه به مردم آذربایجان بلکه اهانت به ملت ایران بود.

وی افزود: هر ایرانی متدین و صالحی که این برنامه را دید از صمیم قلب رنجید و آن افراد را مورد مؤاخذه قرار داد؛ ملت ایران از این تقصیر نخواهد گذشت مگر اینکه به نحو شایسته‌ای جبران شود.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

قلمرو تاریخی خُراسانیزرگ

+0 به یه ن

قلمرو تاریخی خُراسان یزرگ:

قلمرو تاریخی خُراسان یزرگ شامل استان خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی در ایران کنونی و بخش‌های عمده‌ای از افغانستان و ترکمنستان امروزی بوده‌است. در مفهوم گسترده‌تر ازبکستان و تاجیکستان و بخش‌هایی از قرقیزستان و قزاقستان را هم می‌توان در قلمرو خراسان بزرگ تاریخی به حساب آورد. خراسان سرزمینی است که از غرب از دامغان و سبزوار آغاز می‌شود، و در شرق تا بلخ و رود جیحون کشیده شده‌است. از جنوب، تا شمال سیستان و غزنی و از شمال ، به بخارا می‌رسد.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

تبادل نظر : زبان ترکی یا آذری

+0 به یه ن

اشاره : " واژ آذری " در واقع مخفف کلمه : آذربایجانی " است، و مفهوم " اهل آذربایجان " را می رساند که می تواند همۀ اقوام ساکن در سرزمین آذربایجان را شامل گردد، ولی معتقدان به نظریۀ « زبان آذری »، این واژه را به جای عنوان « ترک آذربایجانی » استفاده کرده و با این کار هویت ترکی ساکنان آذربایجان را انکار می‌نمایند.

تأسیس سلسلۀ پهلوی فصل نوینی را در تاریخ ایران رقم زد و تحولات بزرگی را موجب شد. یکی از بزرگترین دگرگونی‌ها که تأثیر بسیاری بر جامعه گذاشت تکیه بر ملی‌ گرایی افراطی که به شکل آریاگرایی خود را نشان داد بود. پیش از آن مذهب نقش اصلی را در ایجاد اتحاد میان اقوام ایران ایفا می‌نمود، ولی عواملی چند از جمله تقلید از اروپائیان (که آن زمان به شدت دچار ناسیونالیسم و نژاد پرستی بودند) موجب اصل قرار دادن ملی‌گرایی در حکومت پهلوی شد. تحریف گستردۀ تاریخ، و آریائی دانستن مردمان ایران از نتایج این امر بود که نظریۀ « آذری » را نیز حمایت نمود.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : دانیشیق,

تمثیل مثل ترکی : قتیل آتی، دئییرمانچی ائششه یی

+0 به یه ن

قتیل آتی، دئییرمانچی ائششه یی : مثل اسب عاشورا و الاغ آسیابان.

کاربرد این مثل در مواردی است که از کسی که مظلوم است فقط بهره برداری بی مزد و بی منت بکنند و اصلاً در فکر این نباشند که آن فرد هم خرج زندگی و زن و بچه دارد و باید مزدی به او داده شود.

اسبی را که در روز عاشورا برای استفادة تعزیه خوانان می آورند، هرکسی که برسد از بزرگ و کوچک سوارش می شود و اصلاً کسی به فکر و آب و کاه و جو او نیست.

در آسیاب های قدیمی گاهی یک الاغ نگه می داشتند تا چنانچه کسی بار گندمی در خانه داشت که بخاطر سنگینی و نداشتن حیوان بار بر، نمی توانست آنرا به آسیاب برساند این الاغ را برده و بارش را به آسیاب و آردش را به خانه برساند، این الاغ حیوان هم از جمله حیواناتی بود که مظلوم واقع می شد و هرکس فقط در فکر بردن و آوردن بار خودش بود و کسی در بند و فکر گرسنگی و تشنگی آن حیوان نبود.



آردینی اوخو

معرفی کتاب: سلطه گرایی توتالیتاریسم،

+0 به یه ن

معرفی کتاب : سلطه گرایی توتالیتاریسم، از شکست نظامهای اقتدارگرا تا استقرار دموکراسی

سلطه گرایی توتالیتاریسم، از شکست نظامهای اقتدارگرا تا استقرار دموکراسی/ منصور کلانتری/انتشارات هیرمند، تهران 1377

نظام توتالیتر، رقیب تمام سیستم‌هایی که تاکنون وجود داشته و از جمله دموکراسی لیبرال، دولت را تحت قیومیت یک «ایدئولوژی» در می‌آورد و لزوماً دیکتاتوریست. جنبش سیاسی آن مشروعیت و نیروی متقاعد کننده‌ی خود را از یک ایدئولوژی کسب می‌کند که لزوماً اوتوپیک و ناکجا آبادیست، یعنی نقشه و معماری جامعه‌ای را ارائه می‌دهد که تاکنون وجود نداشته و طراحی تئوریک آن بر ساختمان عملی آن مقدم است.



آردینی اوخو

فارسجادا اولان (چ) باشلیغلی تورک لوغتلر

+0 به یه ن

ا ن پ (اسماعیل نعمتی پایدار)

چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ ۱۳:۴۳

سایین سالاریان بی سالاملار

فارسجادا اولان (چ) باشلیغلی تورک لوغتلر

فارسجا تورکجه

چتر = چتیر çətir

چپر = چپر çəpər

چات = چات (ترک ) çat

چاق = چاغ çağ

چاپ = چاپ çap



آردینی اوخو

بررسی یک تابو؛ کوروش؛ اسطوره یا جنایتکار جنگی؟

+0 به یه ن

بررسی مستندی یک تابو؛ کوروش؛ اسطوره باستانی یا جنایتکار جنگی؟

به گزارش یول‌پرس اینجا به نقل از مشرق – از حدود یک قرن پیش با وجود ناشناخته بودن شخصی به نام کوروش برای ایرانیان آن دوران، تبلیغات گسترده ای روی کوروش هخامنشی صورت گرفت و با دروغ ها و جعلیات فراوان، کوروش و دیگر شاهان هخامنشی را تا حد پیامبری (و حتی فراتر از آن) بالا بردند و داستان‌ها و افسانه های بسیار از راست و دروغ مخلوط کرده و به خورد جامعه دادند تا به این وسیله کوروش را به عرش رسانده و پس از آن دم رضا شاه و محمدرضا شاه پهلوی را هم به دم این دودمان کهن پیوند بزنند.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

نماینده ی اورمو, تورک ستیزان را محکوم کرد

+0 به یه ن

 

نماینده ی اورمو, تورک ستیزان را محکوم کرد

به نقل از رسانه ها نادر قاضی پور نماینده ی اورمو گفته که از شهدا خجالت بکشید حرمت نگه نمی دارید بی حرمتی نکنید.

وی افزود : با اهانت اخیر دلقک های فیتله ای با رشید پور در برنامه رشید پورو بی حرمتی به آزربایجان و ملت تورک آزربایجان و نمایندگان آزربایجان و به جای شکایت نمایندگان آزربایجان از رئیس صدا سیما و شکایت سر افراز از نمایندگان حق طلب آزربایجان بار دیگر معلوم شد که پان چه کسی هست و چه کسی عوامل غرب و روسیه و یهود در منطقه هست معلوم شد که پان فارس کیست و معلوم شد که همه این اهانت ها به ملت تورک آزربایجان برنامه ریزی شده هست.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

دانلود-متن آهنگ-جدید-دنیا-بله-قالماز

+0 به یه ن

 

متن آهنگ علی پرمهر دنیا بله قالماز

گولمه بو گوز یاشیما سن ده آغلیاجاقسان

سن ده غربت ایچینده دیز قوجاقلیاجاقسان

اورگ باغلیاجاقسان اوزون تکین ظالیما

دونیا بئله قالماز، دونیا بئله قالماز

وورما عمریمی داشا بیل سنی آهیم توتار

سیندیرما بو وورغونو سن ده اورگین سینار

دونیا بئله قالماز، دونیا بئله قالماز

دانلود-آهنگ-جدید-دنیا-بله-قالماز-از-علی-پرمهر : اینجا



آردینی اوخو

عاشق باغرینا باس صدفلی سازی

+0 به یه ن

عاشق باغرینا باس صدفلی سازی

 مین جوابلی بیر سئوالدان دانیشاق

 میدان قوراق، صحبت آچاق، ساز توتاق،

 گل یاناقلی، قوشاخالدان دانیشاق



آردینی اوخو

مادۀ بیستم حقوق مدنی سازمان ملل متحد

+0 به یه ن

نگاهی به اعلامیه ها، موافقت نامه ها، عهدنامه های حقوق بشر سازمان ملل متحد:

در مادۀ بیستم کنوانسیون بین المللی حقوق مدنی و سیاسی سازمان ملل متحد- مصوب 16 دسامبر 1966 چنین آمده است :

" هرگونه ترغیب به تنفر ملی یا نژادی یا مذهبی که باعث تحریک به تبعیض و یا دشمنی و خشونت گردد، به موجب قانون ممنوع می باشد."

ترجیع بند تمامی اعلامیه ها و کنوانسیون های فوق این جملات هستند که در مقدّمۀ همۀ آنها آمده است :

" شناسایی حیثیت ذاتی کلیه اعضای خانواده بشری و حقوق یکسان و انتقال ناپذیر آنان اساس آزادی، عدالت و صلح را در جهان تشکیل می دهد".



آردینی اوخو

دهانت را می بویند تا مبادا با فرچه مسواک زده باشی

+0 به یه ن

شعری زیبا از عیسا قاسم‌پور برای شوونیزم فیتیله ای!  

(برداشت آزاد از شعر استاد احمد شاملو)

روزگار غریبی است نازنین!

دهانت را می بویند تا مبادا با فرچه توالت مسواک زده باشی!

پیداست که

"زبان" و "هویت" را در پستوی خانه نهان باید کرد!



آردینی اوخو

قالی کلمه اصیل تورکی

+0 به یه ن

قالی کلمه اصیل تورکی :

ریشه کلمه قالی از قالین Qalın تورکی و مطابق با معنی ای که در سنگ نوشته های اورخون نیز به کار رفته به معنی ضخیم، مقاوم، پایدار، قوی، انبوه و متعدد است. بنا به این نگرش قالی به سبب ضخامت و سنگینی در جای خود باقیمانده، جمع نمی شود و نسبت به جیجیم (جاجیم) و کیلیم (گلیم) که براحتی جمع می شود از پایداری بهتری برخوردار است.



آردینی اوخو