خوراسان ﺗورکلرین دیل و کولتورلری

زبان و فرهنگ ترکان خراسان

پروفسور زهتابی ( تخلص کریشچی )

+0 به یه ن

پروفسور زهتابی تخلص کریشچی

عالیم کتابلارینین بیرینین گیریشینده یازمشدیر:

گنج چاغلاریمدا باکیا گئتدیم و دیلیمیزین اؤیرنمه سینه جان اتدیم. انجاق مدرکلریم یانیمدا اولمادان سیبری و قزاقستانا سورگون اولدم و دیپلم مدرکیم اولمادان اوردا یئنیدن تحصیله باشلادبم. سونرا باکی اونیورسیته سینده سیناقدان قبول اولدوم واورا گیردیکده نمره لریمین یوخاری اولماسینا گوره انستیتو باشچیسی منه کیمیا درسین اوخوماغی تکلیف ائتدی لاکین من اوز انا دیلیمیزین اویرنمهسینه کونوللو اولماغین دئدیکده منه تبریک دئییب القیشلادی.

==========

عالیمین کتابلاریایران تورکلرینین اسکی تاریخی

اوچ جلده موعاصیر ادبی اذربایجان دیلی

اواشناسی تورک دیلی صرفی.علم معانی یا الکسیکولوژی. تورکین دیلینه داییر گرامر و یازی قاعده لرین یازیبو یئنه بیر اونملی کتاب دیلیمیزین صرف نحوین یئکونلاشدیرمیشدی و چوخ کیتابلر کی گون اوزو هله گو رمبب.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,

گیج نشوید

+0 به یه ن


گیج نشوید


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : گولمَجه لر,

ضرب المثل ترکی با لهجه بجنورد با تصویر سازی

+0 به یه ن

ضرب المثل ترکی با لهجه بجنورد با تصویر سازی

علی اکبر سراج اکبری:

آلِّنگدَه یازِلَن پوزِلمَس (آلئنگ ده یازئلن پوزول مس)

 ترجمه: پیشانی نوشت تغییر نمی کند

تصویرسازی ادبی : در هشت سالگی پدر و مادرش مردند. دختری بود با قیافه نه چندان زیبا ولی اطلاق صفت زشت هم بی انصافی بود. برادر سیزده ساله اش از او نگهداری می کرد، وقتی دختر به سن دوازده سالگی رسید، تمام سر انگشتانش پینه بسته بود و می شد گفت تمام مدتی را که بیدار بود فرش می بافت.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آتالار سٶزو,

موضع گیری اشتباه در قبال حزب دموکراتیک خلق‌ها

+0 به یه ن

 

موضع گیری اشتباه رسانه‌های ایرانی در قبال حزب دموکراتیک خلق‌ها

مجید اسماعیل‌­زاده – کارشناس ارتباطات بین­‌الملل

متأسفانه رسانه‌های اصول‌گرا و اصلاح‌طلب ما مواضع غلطی را در قبال ترکیه پیش گرفته‌اند. چه آن زمان که از پیروزی حزب عدالت و توسعه خوشحال بودند و چه حالا از شکست این حزب! که دلیل اصلی آن را می توان ناشی از عدم شناخت درست سیاست در ترکیه دانست. یک نمونه مهم از این موضع گیری های اشتباه را در درگیری های شمال سوریه در شهر تل ابیض شاهد هستیم. این بخش از سوریه شاهد نبرد دو گروه تروریستی داعش و شاخه سوری پ.ک.ک است. از این رو پیروزی و یا شکست یکی از این دو گروه نباید باعث شعف رسانه های ایرانی شود. چون هر دوی این گروه-ها جزء تهدیدات امنیت ملی کشورمان هستند.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : خبرلر,

علامه محمد تقی جعفری : من تورکم

+0 به یه ن


انسان ها در اندیشه و تحقیق، در هر موضوع و مسئله ای، آزادی مطلق دارند، ... اما این آزادی نباید مغز و روان دیگر انسان ها را شکنجه دهد.

"علامه محمد تقی جعفری"






آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,

اوروجلوغون اونونجو گونون دوعاسی

+0 به یه ن

    اونونجو گونون دوعاسی  

    االلهمّ اجْعلنی فیهِ من المُتوکّلین علیکَ واجْعلنی فیهِ من الفائِزینَ لَدَیْکَ واجْعلنی فیهِ من المُقَرّبینَ الیکَ بإحْسانِکَ یاغایَةَ الطّالِبین.

    آللاهیم! بو گون منی سنه توکل ائدنلردن و سنه گؤره موتلولوغا چاتانلاردان و سنه یاخین اولان کیمسه‌لردن قیل. احسانی‌نین حاققینا ای آرایانلارین سون آماجی.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قورآن و دوعالار,

برج طغرل نماد واقعی هویت تهران و تهرانی ها

+0 به یه ن


برج طغرل (توغرول) در شهر ری در استان تهران ؛ یکی از  3برج بلند تهران و قدیمی ترین آن محسوب می شود که اثری بجا مانده از دوره‌ی امپراتوری ترک سلجوقی است. این برج تاریخی، نماد واقعی هویت تهران و تهرانی ها می باشد.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : آدلی سانلیلار,

قصر خورشید کلات نادری و هندسه پنهان آن

+0 به یه ن

قصر خورشید کلات نادری و هندسه پنهان آن :

دژ کلات نادری (نادیر که له ته سی) در شمال شرقی مشهد و در میان کوه های کوپه داغلاری قرار گرفته است و موقعیت خاص طبیعی آن از جمله پدیده های استثنایی است. تیغه های کوه که بر گرداگرد آن کشیده شده اند دژ کلات را نفوذ ناپذیر کرده اند.

علاوه بر بنای قصر خورشید آثار باستانی دیگری از عصر ترکان سلجوقی (قرن 5 و 6 هجری) و ترکان تیموری (قرن 9 هجری) در آن موجود است. و متون تاریخی نشان می دهد که آنان در کلات حضور طولانی مدت داشته اند (لباف- 1376 ص 169 و 170).



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

مقام نوایی اجرا در فرانسه توسط حاج قربا سلیمانی

+0 به یه ن

 

مقام نوایی حاج قربا سلیمانی اجرا در فرانسه :

اشاره : آنا دیلیمیزی اؤرگنمک و اؤرگتمک هر خوراسان تورکونون میللی وظیفه سی دی.  

موسیقی اصیل خراسان در حدود 1100 سال قدمت داشته که به نام موسیقی مقامی معروف است. موسیقی خراسان در حدود هفت مقام دارد و بسیاری ازمقامهای دوتار، آهنگهای ترکی هستند. شعر ترکی نوایی زیریکی ازاین مقامهاست.

 امیدیم سنده دور یا غنی قدرت

ایلنجه مخلوقه قبل مه مبتلا

 

نه گیجه دور نه گونم گوندوز

ذالک فضل الله یوتی میشا

آدرس دانلود : اینجا



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : چالغی,

تـورکـان گـم شـده

+0 به یه ن

تـورکـان گـم شـده

     نوشتۀ : علی زاده چُوک شاری

    راجع به تورکان کهن نمی توان به تاریخ افغانستان و ایران اکتفا کرد. نام، حضور و تاریخ این تبار بزرگ بشری دیرینه سال را می توان در لابلای تاریخ آسیای غربی، آسیای میانه و سرزمین هایی که در میانه ای این دو قطب اخذ موقعیت نموده اند جستجو نمود و از اقوام پارینه سال که دارای زبان التصاقی بوده اند و نخستین تمدن را در یک نقطه خاصی از کره زمین در یک برهۀ از زمان تاسیس نموده اند خبر گرفت. مقتضی می دانیم در این ارتباط با این موضوع سراغ بانیان کهن ترین مدنیت تاریخ را گرفته از اقوام سومئر و ایلام سخنی هر چند کوتاه به میان آریم:


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : بیلیملار,

اخلاص سوره‌سی

+0 به یه ن



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

دئ : اوْ تانری ، بیردیر

اللَّهُ الصَّمَدُ

لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ

وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوًا أَحَدٌ



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قورآن و دوعالار,

کیچگینه قیز ماشاالله

+0 به یه ن
کیچگینه قیز ماشاالله

توی یا گلیم ایشاالله

کیچگینه قیز یامان یوروبدی

ممه لری ده یاخشی توروبدی 

کیچگینه قیز ماشاالله  

توی یا گلیم ایشاالله
 

کجکلرینی سندیریب دی 

شو قیز منی یاندیریبدی 

کیچگینه قیز ماشاالله


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قوشوق,

دیل مساله سی قورآندا

+0 به یه ن

  دیل مساله سی قورآندا

    یازار : استاد بهرام اسدی

  دیل مسأله‏ سی هر انسانین و هر قوومون بیرینجی حق‏لریندن ساییلیر. انسانی حیواندان آییران باشلیجا بیر عامل ایسه همین دیل‏دیر. اسلامی ایناملاردا قورآن تانری تعالانین سؤزودور و اونون بشره یازدیغی برنامه‏ سی‏دیر و بشره گرک اولان هر بیر مطلب اوندا واردیر

    { و عنده مفاتح الغیب لایعلمها الا هو یعلم ما فی‏البر و البحر و ما تسقط من ورقة الا یعلمها و لا حبة فی ظلمات الارض و لارطب و لایابس الا فی کتاب مبین = و گیزلی‏لرین آچاری اونون (تانرینین )



آردینی اوخو

کتیبه ترکی حرم امام علی (ع) در نجف اشرف

+0 به یه ن


کتیبه ترکی حرم امام علی (ع) در نجف اشرف سروده شده به سفارش نادر شاه

ایوان نجف یکی از شاهکارهای هنر معماری اسلامی به دستور صدام ملعون و به علت کینه و نفرت او از ایرانیان دستور داده بود تا تمام ابیات ترکی و فارسی ایوان نجف از محل ایوان خارج و به جای آن خشت های طلا نصب گردد. تقریبا دو سالی می شود که به دستور حضرت آیت الله سیستانی کار تعمیر و جایگزینی اشعار شروع و کار آن به ستاد بازسازی عتبات استان خوزستان واگذار شد.

در تصویر زیر که تصویر قبل از بازسازی ایوان محل اشعار ترکی و فارسی را مشخص شده است و در ادامه می توانید اشعار ترکی ایوان را هم مطالعه کنید.

در تصویر بالا از فلش قرمز رنگ سمت راست تا فلش قرمز رنگ سمت چپ کتیبه ای افقی مشهود است، که پس از بازسازی کتیبه ای مزین به اشعار ترکی نصب گردیده است.



آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قوشوق,

اروجلوق آیین دوققوزونجو گونون دوعاسی

+0 به یه ن

    دوققوزونجو گونون دوعاسی

    اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِکَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِکَ السّاطِعَةِ و خُذْ بناصیتی الی مَرْضاتِکَ الجامِعَةِ بِمَحَبّتِکَ یا أمَلَ المُشْتاقین.



    آللاهیم! بو گون گئنیش رحمتیندن منه پای وئر، و پارلاق بورهانلارینلا بیله‌مه یول گؤستر، منی آلیب دا ان قاپساملی موتلولوغونا گؤتور، محبتی‌نین حاققینا ای ماراقلیلارین آرزوسو.


آردینی اوخو

آچار سؤزلر : قورآن و دوعالار,